به گزارش اکوایران، قیمت‌های طلا در روز دوشنبه (9 مهر) از رکورد تاریخی خود فاصله گرفت، اما همچنان در مسیر به دست آوردن بزرگ‌ترین رشد قیمت طی یک دوره سه‌ماهه پس از سال 2020 است؛ اتفاقی که علت‌ آن به تنش‌های ژئوپلیتیکی و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو مربوط می‌شود.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 18:11 به وقت ایران با افت 0/9 درصدی در سطح 2634 دلار به ازای هر اونس ایستاد. معاملات آتی فلز زرد نیز با کاهش نیم درصدی به 2655 دلار رسیدند.

طلا در سه‌ماهه جاری با رشد 13 درصدی همراه شده که بهترین عملکرد آن از اوایل سال 2020 خواهد بود. این فلز گران‌بها در روز پنجشنبه به رکورد 2685 دلار در هر اونس رسید.

پیتر آ. گرانت، استراتژیست ارشد فلزات در زانر متالز، گفت: «ممکن است مقداری چرخش از فلزات گران‌بها به سهام وجود داشته باشد، اما فکر نمی‌کنم که این روند ادامه پیدا کند. بدون شک، روند طلا رو به افزایش است.»

زمانی که ریسک‌پذیری افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران به‌طور عمومی از طلا به عنوان یک دارایی امن فاصله می‌گیرند، اگرچه رشدهای اخیر این فلز گران‌بها همگام با افزایش ارزش سهام‌ها در آمریکا بوده است، به‌ویژه پس از آنکه فدرال رزرو یک کاهش نیم درصدی را اجرا کرد. نرخ‌های بهره پایین نیز باعث جذابیت بیشتر طلا می‌شود.

سوکی کوپر، تحلیل‌گر استندِرد چارترد، اعلام کرده: «ما شاهد تثبیت بیشتر طلا در کوتاه‌مدت هستیم. در این برهه، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین کاتالیزور طلا به عوامل اقتصاد کلان و سیاست پولی مربوط باشد.»

اگر قیمت‌های طلا با عقب‌نشینی روبه‌رو شود و در کنار آن یوآن قدرت بیشتری بگیرد، تقاضای فیزیکی فلز زرد در سه‌ماهه چهارم از سوی چین می‌تواند باعث بازیابی قیمت‌ها در سه‌ماهه چهارم شود.