به گزارش اکوایران، قیمت طلا در روز جمعه (20 مهر) بیش از 1 درصد رشد داشت، آن هم پس از آنکه داده‌های تورمی آمریکا احتمال کاهش‌های دیگر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری میلادی را تقویت کرد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی از خاورمیانه، تقاضا برای طلا را به‌عنوان یک دارایی امن با افزایش همراه کرده است.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 18:18 به وقت ایران در سطح 2657 دلار در هر اونس قرار گرفت و نشان می‌دهد فلز زرد برای دومین روز متوالی با رشد همراه شده است. معاملات آتی طلا نیز با رشد 1/4 درصدی همراه شدند و به سطح 2675 دلار رسیدند.

دانیل پاویلونیس، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures گفت: «اقتصاد هنوز نسبتا قوی است و فدرال رزرو همچنان در یک پارادوکس است که در آن به کاهش نرخ بهره نگاه می‌کند، زیرا برخی بخش‌ها مانند مسکن به‌طور قابل توجهی کند شده‌اند.»

همچنین شاخص قیمت تولیدکننده در آمریکا در ماه سپتامبر بدون تغییر بود و این موضوع انتظارات از کاهش‌ نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده میلادی را تقویت می‌کند.

جیم ویکوف، تحلیل‌گر ارشد بازار در کیتکو متالز، گفت: «اعداد شاخص قیمت تولیدکننده همسو با صعودی‌های بازارهای فلزات گران‌بها بودند و نشان می‌دهند فدرال رزرو در مسیر دو کاهش 0/25 درصدی نرخ بهره در سال جاری میلادی است.»

دانیل پاویلونیس همچنین افزود: «انتظار می‌رود طلا به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، نگرانی‌های تورمی و نااطمینانی‌های انتخاباتی، تا سال 2025 به سطح 3 هزار دلار در هر اونس افزایش یابد.»

شاخص دلار آمریکا نیز پایین‌تر از بالاترین سطح دو ماه اخیر خود در برابر سایر ارزهای اصلی قرار گرفته است.

کومترس‌بانک در یادداشتی اعلام کرد: «صندوق‌های قابل معامله در بورس طلا در سه‌ماهه سوم 2024 تقریبا 95 تن افزایش یافت. این بدان معناست که ETFها برای نخستین‌بار در 30 ماه گذشته سهم مثبتی در تقاضای طلا دارند.»

همچنین قیمت لحظه‌ای نقره با رشد 1/1 درصدی به سطح 31 دلار در هر اونس رسیده است.