به گزارش اکوایران، قیمت طلا در روز دوشنبه (23 مهر) به دلیل اینکه اقدامات گسترده محرک‌های اقتصادی در چین، بزرگترین مصرف‌کننده طلا، نتوانست اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند و دلار آمریکا نیز به بالاترین سطح دو ماهه خود افزایش یافت، با کاهش همراه شد.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت 19:23 به وقت ایران، 0/3 درصد کاهش یافت و به 2646 دلار در هر اونس رسید، در حالیکه پیش از آن طی امروز به بالاترین سطح خود در بیش از یک هفته اخیر رسیده بود. معاملات آتی طلای آمریکا نیز 0/5 درصد کاهش یافت و به 2663 دلار در هر اونس رسید. دلار به بالاترین سطح خود از اواسط آگوست تاکنون افزایش یافت، در حالیکه یورو به کاهش خود ادامه داد.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در بلولاین فیوچرز، گفت: «موانع زیاد اما کوچک برای رشد قیمت طلا وجود دارد، از جمله محرک‌های چین، دلار قوی‌تر، یورو ضعیف‌تر، فلزات پایه ضعیف‌تر و سودآوری. روند رشد قیمتی طلا در چند ماه گذشته که با رکوردشکنی‌های پیاپی همراه بود، احساسات سرمایه‌گذاران و تقاضای طلا در چین را کاهش داده است. دلار قوی‌تر، طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند.

زاین وادا، تحلیل‌گر بازار، اعلام کرد: «داده‌های چین یک شمشیر دو لبه است. داده‌های ضعیف چین می‌تواند تقاضا برای طلا را کاهش دهد، اما کند شدن گسترده‌تر این کشور می‌تواند بازارها را بی‌قرار کند و جذابیت طلا به عنوان یک پناهگاه امن را افزایش دهد.»

وادا گفت: «به‌طور کلی، هنوز عوامل بیشتری وجود دارند که از قیمت‌های بالاتر طلا حمایت می‌کنند تا مواردی که باعث کاهش قیمت آن شوند.»

سرمایه‌گذاران همچنین نظرات مقامات فدرال در این هفته برای سرنخ‌های بیشتر در مورد کاهش‌های آتی نرخ‌های بهره و همچنین داده‌های خرده فروشی آمریکا را زیر نظر دارند. معامله‌گران احتمال حدود 88 درصدی را برای کاهش نرخ‌های بهره به میزان 0/25 درصد در جلسه نوامبر فدرال رزرو قائل هستند. کاهش نرخ‌های بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را کاهش می‌دهد.

با این حال، ژوزف کاواتونی، استراتژیست بازار شورای جهانی طلا، گفت که تنش‌های ژئوپلیتیکی و شتاب‌دهندگان قیمت طلای جهانی (سرمایه‌گذاران غربی) همچنان به‌طور فعال برای حمایت از قیمت طلا تلاش می‌کنند.