بازار ارز صعودی است و بازار سرمایه گرفتار صف‌های فروش است به طوری که حتی قدرت نقدشوندگی از نمادهای کوچکتر سلب شده است.

داستان اعتماد از دست‌رفته به بورس

بورس سال‌هاست که درگیر است با متغیرهای بیرونی آسیب‌زننده: در بودجه سنوات گذشته، مالیات شرکت‌ها افزایش یافت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کرد، قیمت دلار صادراتی محدود شد و صادرکننده مجبور شد پایین‌تر از قیمت بازار دلار را به فروش برساند، بازارساز برای محصولات تولیدی شرکت‌ها قیمت دستوری اعلام کرد که بعضاً به افزایش زیان در شرکت‌های بورسی دامن زد.

از طرف دیگر داستان خودروسازی‌ها هم به‌عنوان یکی از وزنه‌های تعیین مسیر بورس نیز خوب نیست: با افزایش دستوری تعداد شاغلین در شرکت‌های خودروسازی در گذشته، مخارج این شرکت‌ها رشد کرده است و در حال حاضر با تعیین قیمت دستوری برای این شرکت‌ها مخارج با هزینه ها همخوانی ندارد و خودروسازان در صورت‌های مالی خود عملا ورشکسته‌اند.

به این غم‌نامه می‌توان موضوع ناترازی انرژی هم افزود: نگرانی از ناترازی مصرف انرژی همچنان ادامه دارد، تولیدکنندگان سیبل سیاست‌های کنترلی قرار گرفته و مصارف آن‌ها محدود می‌شود و این امر تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سود بانکی هم دیگر عامل کلیدی موثر بر بورس است. با بالا بودن سود بانکی هزینه تامین مالی برای شرکت‌های بورسی بالاست و برخی شرکت‌ها از کمبود نقدینگی گلایه دارند.

با همه این اوصاف می‌توان گفت وضعیت بورس تهران در دو سال گذشته مطلوب‌ نبوده و بسیاری سرمایه‌گذاران از بورس قطع امید کرده‌اند. حالا باید به این معادله تنش‌های منطقه‌ای هم افزود!

سهامداران برای روند نزولی بازار سهام دلیل‌تراشی می‌کنند و معامله گران ارز و طلا دلایل خود برای ادامه روند صعودی طلا را برمی‌شمارند. بررسی وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری ۱۵ همت پول حقیقی وارد صندوق‌های طلا شده‌اند و در شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه، ۲۵ همت پول از بازار سهام خارج شده است.

شاخص کل بورس تهران در هفته جاری ۱.۶ درصد کاهش یافت و در محدوده دو میلیون و ۶۵ هزار واحدی این هفته را به پایان رساند.

دلار در پایان هفته راه افتاد

چرت بازار ارز روز قبل پاره شد و دلار با ورود به کانال ۶۳ هزار تومانی در آن پیشروی کرد. دلار تهران امروز بالاترین قیمت از پنجم اردیبهشت ماه سال جاری را ثبت کرد. حباب درهم امروز نسبت به روز قبل رشد کرد و در محدوده ۳۲۱ تومان قرار گرفت.

فاصله تتر با دلار تهران هم ۱۶۰ تومان است.

حباب سکه‌های کوچکتر رشد کرد

اونس طلا و دلار تهران سوخت رشد قیمت‌ها در بازار طلا را فراهم کرده‌اند.

بانک مرکزی اروپا مطابق انتظارات نرخ بهره خود را ۲۵ صدم درصد کاهش داد، اقدامات دولت چین در کنترل بحران مسکن چین ضعیف بوده است و تنش‌های ژئوپلتیک تقاضا برای طلای جهانی را افزایش داده است، همین موارد باعث افزایش تقاضای طلای جهانی و رشد قیمت اونس جهانی طلا شده است. اونس جهانی طلا سقف جدیدی ثبت کرده است و در محدوده دو هزار و ۶۹۰ دلار قرار دارد.

با افزایش قیمت اقلام سکه و طلا، حباب اقلام کوچکتر سکه رشد بیشتری کرده است. حباب سکه امامی در کانال ۲۸ درصدی قرار دارد ولی حباب نیم سکه ۴۰ درصد و حباب ربع سکه ۸۰ درصد است.