معامله‌گران می‌گویند سناریوی ریزش قیمت‌ها بعد از حمله اسرائیل دوباره تکرار شد و کانال‌های هیجانی از دست رفتند. قیمت سکه با بیشترین ریزش، پنج کانال از دست داد، قیمت دلار چهار کانال پایین آمد، قیمت درهم و قیمت طلای آبشده هم با افت یک کانالی به کانال پایین‌تر افتادند. در تاریخ قبلی یعنی در ابتدای سال 1403 بازار ارز با بالا گرفتن طرح تنش بین اسرائیل و جمهوری اسلامی با هیجان تا 68 هزار تومان رفته بود که در هفته اول اردیبهشت با ریزش مواجه شد. تفاوت روند حرکتی بازار پنج آبان با آن زمان این بود که شدت ریزش بازار در روز شنبه بیشتر بود اما در آن زمان بازار رفته رفته و بعد از ده روز از کانال‌های بالایی عقب نشست.

بازارها که با اخبار تنش‌های منطقه و احتمال پاسخ اسرائیل نوسانی دنبال شده بودند در انتهای هفته به سطوحی رسیدند که تا الان در بازار مشاهده نشده بود؛ قیمت طلای آبشده در معاملات پشت خطی روز جمعه با نوسان سنگین وارد کانال 20 میلیون شد و قیمت دلار تا 69 هزار تومان بالا رفته بود، اما بعد از پاسخ اسرائیل اولین بازاری که سیگنال کاهش داد قیمت تتر بود. قیمت تتر در زمان حمله اسرائیل با هیجان تا مرز 70 هزار تومان بالا رفت اما یک ساعت بعد از حمله ریزشی شد و تا 65 هزار تومان پایین آمد. نرخ‌های روز شنبه هم با گپ منفی بازگشایی کردند و خریدار در بازار نایاب شد.

معامله‌گران همیشه در اوج هیجان به یک نکته اشاره دارند و در هفته گذشته بعد از انتشار تصاویر صف‌های خرید تشکیل شده در بازار، به آن اشاره کردند و آن اینکه وقتی در بازار دیدید که مردم عادی خریدار شدند و صف کشیدند بدانید که آن‌جا سقف بازار است.

قیمت دلار هرات روز شنبه‌ را با گپ منفی در 67 هزار تومان شروع کرد و در ابتدا و قبل از نرخ‌دهی درهم یک بالایی داد که پولبک بود. در ادامه قیمت دلار هرات با ریزش بیش از هزار تومانی نسبت به نرخ ابتدایی به 65 هزار و 850 تومان رسید. اما این پایان ریزش نبود و قیمت دلار هرات در پشت خط با کاهش این سطح هم از دست داد و به حوالی 65 هزار و 300 تومان رسید.

قیمت درهم امارات با گپ منفی بیش از 300 تومانی در 18 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد و از ابتدا بر مدار نزول بود. قیمت درهم با کاهش بیش از 400 تومانی کانال 18 هزار تومان را از دست داد و به 17 هزار و 980 تومان رسید. البته در روز شنبه قیمت درهم بعد از ساعت 16 همچنان به نرخ‌دهی ادامه داد و در 17 هزار و 940 تومان بسته شد. حباب دلاری درهم امارات هم بر مدار کاهش بود و به زیر 50 تومان رفت که نشان می‌دهد بازار همچنان از سمت درهم سیگنال کاهش می‌دهد.

قیمت سکه امامی که در هفته گذشته تا کانال 55 میلیون بالا رفته بود روز شنبه را با گپ منفی دو میلیونی در 53 میلیون و 500 هزار تومان شروع به کار کرد. قیمت سکه در ابتدا یک ریزش سنگین تا کانال 49 میلیون داشت و از آنجا حمایت شد. قیمت سکه در نهایت در 50 میلیون و 800 هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه هم با ریزش پنج درصدی به 19 درصد رسید که کمترین میزان حباب از ابتدای اردیبهشت بوده است.

قیمت طلای آبشده که بدون توقف در روز جمعه تا 20 میلیون و 200 هزار تومان رفته بود روز شنبه را مثل سایر بازارها با گپ منفی در زیر مرز حمایت 19 میلیون و 400 هزار تومان آغاز به کار کرد. قیمت طلای آبشده در طول معاملات روزانه با ریزش تا کف کانال 19 میلیون پایین رفت و روز خود را به پایان رساند. حباب طلای آبشده هم با کاهش به زیر یک درصد رفت که نشان می‌دهد 120 هزار تومان از قیمت طلای آبشده در بازار حباب دارد. البته با کاهش بازار ارز در معاملات پشت خطی قیمت طلای آبشده هم کانال 19 میلیون را از دست داد.

در مجموع کاهش بازار ارز و سکه در روز شنبه سنگین بود و بیش از 50 درصد از خریداران سقف از فروش جاماندند.

معامله‌گران با مقایسه ریزش روز شنبه 5 آبان و ابتدای اردیبهشت مدعی‌اند که نوسان سنگین بازار از نوع ریاست همتی است. آن‌ها با اشاره به نوسان قیمت‌ها در زمان ریاست همتی در بانک مرکزی و صحبت‌هایی که خود همتی گفته با نوسان چه میزان ارز از بازار بیرون کشیده می‌گفتند نوسان‌گیر اعظم در راس وزارت اقتصاد است پس مراقب جیبتان باشید.

با این حال که فعالان بازار مدعی‌اند فعلا کسی خریدار نیست تا تکلیف بازار مشخص شود برخی با  انبساطی خواندن بودجه سال 1404 و در پیش بودن انتخابات آمریکا می‌گویند ریزش بیشتر از این مهلتی هست برای کسانی که می‌خواهند خروج سرمایه داشته باشند. از منظر تحلیلگران اگر تنش‌های منطقه تعدیل شود نوسان بازار هم تعدیل خواهد شد.

از منظر تکنیکال کف مهم قیمت طلای آبشده در محدوده 18 میلیون و 500 هزار تا 18 میلیون و 600 هزار تومان قرار دارد که اگر از دست برود قیمت می‌تواند افت کانالی داشته باشد.

با ریزش بازارها گزارش تسنیم درمورد کاهش دلار تا کف 60 هزار تومان در بازار دست به دست می‌شد. در گزارش تسنیم گفته شده فروشنده‌ها با صدای بلند سعی دارند ارز خود را سریعتر بفروشند، و تاکید دارند که الان دیگر ترس بازار ریخته و می توانیم شاهد بازگشت قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان باشیم.