به گزارش اکو ایران ،در اولین ماه پاییز بازار مسکن هم چنان ریزش معاملات خود را حفظ کرده است. در این ماه معاملات مسکن به کمترین سطح خود در شش ما گذشته رسیده و مسیر نزولی خود را که در این چند ماه آغاز کرده ادامه داده است.

اما سرعت رشد ماهانه قیمت ها همچنان ثابت است. بانک مرکزی این رقم را برای مهر ماه ۱.۲ درصد اعلام کرده که تفاوت چندانی را با پایان تابستان نداشته است. یکی از عوامل پایین ماندن سرعت رشد ماهانه قیمت ها رویگردانی معامله گران در مهر امسال می تواند باشد که به گفته برخی تحلیلگران ریشه فصلی هم دارد. داده ها و اطلاعات آماری در این خصوص نشان می دهد همواره در ابتدای پاییز خرید و فروش مسکن در پایتخت کاهش قابل توجهی داشته است.

با این حال مقایسه سالانه آمار مسکن تهران نشان میدهد نسبت به مهرماه سال قبل هم افت معامله و هم افزایش قیمت ثبت شده است. در همین خصوص رشد نقطه ای معاملات برابر با منفی ۱ درصد و افزایش سالانه قیمت ها معادل با ۳۸.۲ درصد ثبت شده که اندکی بالاتر از ماه قبل بوده و به عقیده برخی ممکن است آغاز گر خیز تورمی در این ماه باشد.

در نهایت عمده تحلیلگران معتقدند سرعت حرکت خرید و فروش مسکن تهران در این ماه ثابت بوده و چرخش قابل توجهی را تجربه نکرده است. آنچه برای این عده مهم تر به نظر میرسد رشد بی سابقه اجاره در تهران و سایر نقاط شهری بوده است.

رشد ماهانه ۷ درصدی اجاره در این ماه به گونه ای بوده که در هشت ماه اخیر سابقه نداشته است . روندی که افزایش ماهانه متوسط قیمت اجاره در تابلوی آماری بانک مرکزی نقش بسته حاکی از مسیر فزاینده این شاخص در کشور داشته که رشد نقطه ای را به ۴۶.۸ درصد رسانده است.