علیرضا زاکانی در آئین‌ بهره‌برداری از پنج پروژه توسعه و نگهداشت شبکه اصلی مدیریت آب‌های سطحی پایتخت در جریان یازدهمین شنبه افتخار و امید، گفت:‌ برای تهران علاوه بر حوادث غیر مترقبه و تهدیداتی که در حوزه‌های مختلف در آن وجود دارد همیشه موضوع سیل را نیز باید مورد توجه قرار داد. در حال حاضر ۱۲ هزار بافت ناپایدار به همراه سه گسل فعال در تهران وجود دارد که تهدیدی بالفعل ایجاد شده که باید نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم. در همین راستا نوسازی شهری بر مدار حمل و نقل عمومی هدفگذاری شده است.

وی افزود: تهدید دیگر علاوه بر زلزله موضوع سیلاب‌های تهران است که در گذشته فاجعه‌هایی را ایجاد کرده، بی تردید با ایجاد ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی که در طرح جامع، هدفگذاری شده می‌توانیم نسبت به ایمن سازی تهران اقدام کنیم. در حال حاضر ۵۳۰ کیلومتر از این طرح اجرا شده که ۱۷۰ کیلومتر آن در دستور کار قرار دارد. امیدواریم بتوانیم به سرعت این ایمنی را برای شهر تهران ایجاد کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: قبل از موضوع بازسازی بخشی از معابر ایجاد شده جلسات متعددی برگزار شد و نسبت به مرمت شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی اقدام شد. برخی از این شبکه‌ها همچون کانال قلقلی که فرسودگی زیادی داشت ناایمن شده بود اما امروز مرمت و ایمن سازی شده است.

زاکانی با تاکید بر اینکه ۴۷ نقطه به عنوان گلوگاه‌های سیلابی در تهران شناسایی شده است، افزود: ۱۲ نقطه از این گلوگاه‌ها رتبه یک، ۱۵ نقطه رتبه ۲ و ۲۰ نقطه رتبه ۳ را به خود اختصاص دادند که پروژه‌ای که امروز به بهره برداری رسید در حقیقت یکی از نقاط بحرانی را حل و فصل کرد تا زمستان با خاطرجمعی بیشتری پشت سر گذاشته شود.

وی ادامه داد: موضوع توفان و فرونشست زمین نیز در دستور کار مدیریت بحران قرار گرفته تا با ایجاد رفاه و ایمنی برای شهروندان اقدامات موثرتری را در سطح شهر شاهد باشیم. امروز ناظر بر موضوع سیلاب به عنوان دومین تهدید در تهران، پنج افتتاح صورت گرفت و در ادامه نیز قطعا شاهد توسعه در این حوزه خواهیم بود.

زاکانی با اشاره به ضرورت توجه به توسعه فضای سبز در شهر تهران، گفت: ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز در ۱۰ نقطه در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و امسال نیز بنای بهره‌برداری ۱۵۰۰ هکتاری را داریم و این توسعه را به سمت درختان مثمر سوق داده‌ایم. معتقدیم همه کارهای شهر تهران مسئولیتش با شهرداری تهران است به این معنا که یک سری از آنها کارهایی است که مسئولیت مستقیم آن با شهرداری و بخش دیگری نیز توسط دستگاه‌های دیگر به عنوان متولی انجام می‌شود ولی ما مسئولیت کمک به آنها را داریم.

وی ادامه داد: از طریق بازچرخانی منابع آبی که در حال حاضر ۱۰ میلیون متر مکعب است باید آن را به ۲۰۰ میلیون متر مکعب برسانیم تا تهران در حوزه منابع آبی تقویت شود. تهران پنج سد دارد که امروز در شرایط کاملا ناپایداری است. در جلسات متعددی در خصوص پرتی ۳۰ درصدی آب به دلیل فرسودگی شبکه صحبت شده، شبکه‌ای که بیش از ۵۵ سال قدمت دارد. در کنار نوسازی این شبکه باید نسبت به فرهنگسازی و صرفه جویی در مصرف آب نیز اقدامات لازم را انجام دهیم. با وزارت نیرو تفاهم‌های جدی داشته‌ایم و تضمین وجود آب در دسترس و سالم با کمک وزارت نیرو را پیگیری خواهیم کرد. در جهان برای قطره قطره آب نقشه می‌کشند لذا باید ما نیز نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم.

عباس شعبانی هم در این مراسم گفت: تهران با اختلاف ارتفاع ۹۰۰ متری به صورت متعدد در خطر جریان‌های سیلابی قرار دارد. به شکلی که سیل‌های تهران در گذشته باعث شده کار مطالعاتی بر روی این شهر انجام شود که نهایتا سیل برگردان‌های غرب و شرق تهران در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: حدود ۲۹۰ کیلومتر از شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران اجرا شده که سال ۱۳۷۲ شرکت خاکریز آب این شبکه را به حدود ۵۳۰ کیلومتر افزایش داد، اما بی تردید این شبکه به تنهایی کارکرد لازم را ندارد و باید نقاط گلوگاهی شناسایی شده مورد توجه قرار گیرد.

شعبانی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ نقطه گلوگاهی سطح یک وجود دارد که باید به سرعت نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. تا کنون پنج نقطه حل و فصل شده و امروز ششمین نقطه نیز در پروژه‌های اخیر حل و فصل شد و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم نگهداشت شبکه‌های موجود گفت: مرمت و نگهداشت شبکه‌های موجود نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. مثل همین کانال قلقلی که بسیار فرسوده بود و امروز مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان ارزش شبکه مدیریت آب‌های سطحی است که باید نسبت به نگهداشت آن با حساسیت ویژه‌ای برخورد کرد.

وی تاکید کرد: فاضلاب تهران در برخی نقاط وارد آب‌های سطحی می‌شود. شرکت آبفا با همکاری که داشته کمتر از نیمی از این نقاط را کور کرده ولی باید نسبت به مابقی آنها نیز اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: ۱۶۰ کیلومتر شبکه باید احداث کنیم که عموما این کمبود در غرب تهران دیده می‌شود و در حوزه نگهداشت نیز بیش از این نیمی از شبکه نیازمند مرمت و احیا است.

محمد حسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران هم در این مراسم  گفت: آینده جهان با مخاطرات زیادی روبه‌روست؛ باران های بی وقفه مانند بحران باران اخیر خسارات زیادی را به کشور وارد کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در باران های اخیر به کشور ۲۶۰۰ میلیارد تومان در بخش مسکن، محصولات کشاورزی و زیر ساخت ها خسارت وارد شد، ادامه داد: به نظر می رسد در کنار کارهایی که شهرداری تهران در حوزه مدیریت سیلاب انجام می دهد نیاز به بررسی موضوعات دیگری نیز هست.

وی بیان کرد: اگر خط دمای تهران با سرعت حرکت کند تا ۱۰ سال آینده روی کوه دماوند برفی وجود ندارد و برای جبران آن نیاز به ایجاد سالانه ۱۸۰۰ کیلومتر فضای سبز داریم و اگر این کار را نکنیم خطراتی برای شهر و شهروندان تهرانی با وقوع سیلاب ایجاد می شود.

نامی با اشاره به زمین های کشاورزی جنوب تهران یادآور شد: در اراضی جنوب شهر تهران کاشت سبزیجات انجام می شود؛ ۵۵ میلیون متر مکعب چوب در کشور نیاز داریم و این در حالی است که می توان در جنوب تهران به تولید چوب هایی که سریع رشد می کند، بپردازیم و بخش عمده چوب های کشور را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: باید به ابعاد پیرامونی کشور توجه کنیم و در این فضا نمایندگان باید آمایش ملی را برگزار کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان خاطرنشان کرد: از شهرداری که بخش قابل توجهی از آب های سطحی را جمع آوری می کند، تشکر می کنم و بخش قابل توجهی نیز باید به شبکه طبیعی آب های زیرزمینی بازگردد.

مهدی چمران  هم در این مراسم با اشاره به این که  کانال های جمع آوری آب ها مشکلات شهر تهران را حل کرد گفت :‌: در قدیم وقتی یک باران می آمد، مردم با مشکلات عدیده ای مواجه می شدند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر کانال های شبکه مدیریت آب های سطحی شهر تهران که تاکنون به بهره برداری رسیده، شمالی جنوبی است؛ وقتی بخواهیم شبکه آب های سطحی را در شهر تهران شرقی غربی بسازیم بر مدار تقریبا ۹۰ درجه ای روبه‌رو می شویم که در این صورت با سختی هایی همراه است.

چمران بیان کرد: در کنار تکمیل شبکه مدیریت آب های سطحی شهر تهران نگهداری از کانال ها مهم است و باید به آن توجه شود.

سیدمهدی پورهاشمی؛ مدیر عامل شرکت خاکریز آب  هم در مراسم امروز گفت: امروز ۵ پروژه نگهداشت و توسعه شبکه مدیریت آب های سطحی در شهر تهران به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به شبکه مدیریت سیلاب بزرگراه لشگری- مخصوص افزود: ۷۱۱ متر لوله رانی انجام شده است و کل پروژه ۸۶۲ متر است. امروز نیز از ظرفیت جمع آوری و هدایت آب های سطحی باند کندرو شمالی بزرگراه شهید لشگری با استفاده از کانال احداثی با لوله پلیمری به قطر ۱۸۰۰ میلیمتر در طول ۸۶۲.۴ متر حدفاصل خیابان سوم تا پل کن افتتاح می شود.

مدیر عامل شرکت خاکریز آب ادامه داد: پروژه دوم رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده پل آریافر و تکمیل اجرای رسوبگیر جلال آل احمد تقاطع خیابان جلال آل احمد و خیابان شهید آریافر به طول ۴۷۱ متر است.

وی بیان کرد: پروژه رفع مشکل کمبود ظرفیت و ساماندهی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر نیز با هدف مرمت و بازسازی کانال سیل برگردان غرب در محدوده بازارچه نصر به طول ۸۳۵ متر به بهره برداری می رسد.

پورهاشمی چهارمین پروژه شبکه مدیریت آب های سطحی را کانال قلقلی دانست و یادآور شد: پروژه عملیات اجرایی ترمیم و مرمت مجاری شبکه اصلی لوله ها و کانال های سرپوشیده آب های سطحی در حوضچه آبریز مرکزی تهران یا همان قلقلی به طول ۶۳۱ متر است.

وی پنجمین پروژه امروز را سرپوشیده کردن نهر ضلع شرقی خیابان فدائیان اسلام معرفی و تاکید کرد: سرپوشیده کردن نهر ضلع شرقی خیابان فدائیان اسلام حدفاصل میدان شوش تا پل بعثت شامل اجرای دال بتنی بر روی کانال به طول ۸۵.۵ متر و تهیه و نصب ۱۰۵ عدد دریچه بازدید و آبرو در طول مسیر مجموعا ۱۸۰۰ متر طول این پروژه است.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب در ادامه گفت: در مجموع ۴ هزار و ۶۰۰ متر به شبکه آب های سطحی اضافه می شود که در این میان هزار و ۳۳۳ متر توسعه ای و مابقی نگهداشتی است.

پورهاشمی افزود: شهرهای بزرگ با شریان های بزرگ شناخته می شود؛ در معاونت فنی در کنار بزرگراه ها و مترو شرکت خاکریزآب زیرساخت های پروژه های عمرانی را ایجاد می کند که اهمیت زیادی دارد.