به گزارش اکو ایران ، رقم خسارت به تجهیزات شهرداری درحوادث اخیر شفاف نیست . یک روز عدد 19 میلیارد تومان عنوان می شود ، روز دیگر 30 میلیارد تومان ،دو هفته بعد با جهش چند برابری به 500 میلیارد تومان می رسد و امروز نیز شهردار تهران در آخرین اظهار نظر خود این رقم را 400 میلیارد تومان اعلام کرده است .

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مناسب‌سازی معابر و فضاهای عمومی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفته است :« اغتشاشات اخیر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات شهری به دنبال داشت، مساله مهم تر از این خسارات، آسیبی است که به پاکبانان، رانندگان، آتش نشانان و ... وارد شده است؛ درواقع آنچه برای ما آزاردهنده است تعرض به انتظامات مترو، آتش‌نشانان و پاکبانان است.»

 این درحالی است که او اواخر آبان درحاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود :« در اغتشاشات اخیر 500 میلیارد تومان به اموال شهری آسیب وارد شده است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره قیمت دقیق سطل زباله که رقمی بین 5 تا 20 میلیون تومان برای آن اعلام شده بود، هم گفته بود:«سطل های زباله نه 5 میلیون تومان قیمت دارد، نه 20 میلیون؛ نجات در راستگویی است، سطل های زباله 7 میلیون قیمت دارند و دقیقش همین رقم است.»

او پیش ازاین به خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان خسارت های وارد شده به شهرداری گفته بود که ۴۳ دستگاه اتوبوس در تهران آسیب و همچنین به ۵۴ ایستگاه آسیب وارد شد .

قبل از اعلام رقم 500 میلیارد تومانی ، سخنگوی شهردار تهران در 11 آبان میزان خسارت به شهرداری را 30 میلیارد تومان اعلام کرده بود . پیش از این مطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت و گویی در مورد خسارت‌های وارده به شهرداری تهران در اتفاقات اخیر تهران، گفته بود: در جریان ناآرامی‌های اخیر تهران به شهرداری تهران خسارت‌های زیادی وارد شده، به گونه‌ای که بیش از ۳۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است و این عدد غیر از هزینه‌های ثانویه‌ای است که در جریان ناآرامی‌ها به شهرداری وارد شده است. چرا که بسیاری از سازه‌های تبلیغاتی آسیب دیده و بسیاری از شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با شهرداری از این ناآرامی‌ها خسارت‌هایی دیدند و حتی قرارداد برخی از آنها متوقف شده است که تعیین این خسارت‌ها زمانبر است.

اوبا بیان اینکه ما در ایستگاه‌های بی آر تی خسارت‌های زیادی دیدیم و حدود ۵۰ اتوبوس نیز آسیب دیده است،‌ افزود: البته عکسی منتشر شد که همه اتوبوس ها نسوخته و ما هم نگفتیم همه سوختند؛ بلکه تعدادی از این اتوبوس‌ها به آتش کشیده شده و سوخته شدند و به برخی نیز آسیب وارد شده است.متأسفانه در جریان اغتشاشات اخیر ۲۵ دستگاه خودروی سبک و سنگین و یک دستگاه تویوتا با تجهیزات کامل و متعلق به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دچار حریق و تخریب شد که خسارت ناشی از تخریب این تجهیزات بالغ بر ۶ میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ البته این تنها بخشی از ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارتی است که طی روز‌های ۲۸ شهریورماه تا ۵ مهرماه به تجهیزات شهر تهران وارد شده است.

وی افزود: در کنار آسیب به اموال شهر، ۲۱ نفر از کارکنان خدوم شهرداری تهران شامل نیرو‌های شرکت واحد اتوبوسرانی، نیرو‌های خدمات شهری و سازمان آتش‌نشانی نیز در پی آشوب‌های افرادی معدود، دچار صدمه و آسیب‌دیدگی شدند که یک نفر از کارکنان اتوبوسرانی در بیمارستان بستری شد و همچنین ۱۷ نفر درمان سرپایی شدند و ۳ تن از کارکنان سازمان آتش‌نشانی نیز مصدوم شدند. ایجاد صدمه به کارکنان خدوم شهرداری و خسارت به تجهیزات شهر به هر شکل محکوم است و علاوه بر تضییع سرمایه شهروندان، تهدیدی برای سلامت و امنیت جانی کارکنان مجموعه بزرگ شهرداری تهران محسوب می‌شود.