نسترن رفیعی:بررسی بازار املاک کلنگی در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد که در حال حاضر بخشی از معاملات مسکن به خانه‌های بالای 25 سال ساخت و کلنگی اختصاص دارد و این خانه‌ها مشتریان خاص خود را دارند.یک مشاور املاک منطقه 1 در گفتگو با اکوایران می‌گوید:هدف از خرید این خانه‌ها اغلب ساخت و ساز مجدد است؛ چراکه تبدیل  خانه‌ای یک طبقه به ملکی چند طبقه، بدیهی است که سود بیشتری به دنبال خواهد داشت و علی‌رغم قدمت بالا، قیمت بالاتری نسبت به آپارتمان‌های نوساز دارد.

این مشاور املاک درخصوص مالکان خانه‌های کلنگی در منطقه 1 می‌گوید:تعداد محدودی از خریداران پس از خرید، این ملک‌ها را با هدف تبدیل به دفتر کار یا ویلایی لوکس بازسازی می‌کنند؛ اما اغلب متقاضیان، سازندگان هستند و با هدف ساخت و ساز اقدام به خرید می‌کنند.

به گفته یک مشاور املاک در ناحیه جنوبی تهران و منطقه 16، فروشندگان املاک کلنگی در این منطقه، معمولا یا تصمیم به مهاجرت دارند و یا به دلیل بالا بودن سن توانایی ساخت و ساز مجدد ندارند.

سرعت فروش خانه‌های بزرگ‌متراژ کلنگی و خانه‌های خیلی کم‌متراژ ، کندتر است؛ به گفته مشاوران املاک خانه‌های بالاتر از 500 متری که می‌توانند مجوز ساخت آپارتمان‌های 6 و 7 طبقه را کسب کنند خواهان بیشتری دارند.

 یک مشاور املاک در منطقه 22 تهران می‌گوید: برخی از مالکان خانه‌های کلنگی، با هدف اینکه صاحب یک واحد از آپارتمان نوساز شوند، ملک خود را به سازندگان می‌سپارند.

همچنین یک مشاور املاک در مرکز تهران و منطقه 6 می‌گوید:با افزایش قیمت دلار تعداد متقاضیان مسکن با هدف اینکه ارزش سرمایه خود را حفظ کنند افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گفته برخی از مشاوران مسکن، این خانه‌ها به دلیل ارزش بالای زمین آنها نسبتا گران‌تر از خانه‌های نوساز هم‌متراژ  است و به دلیل ویلایی و حیاط‌ دار بودن، دارای مساحتی بیشتر از زیربنا هستند.

یک خانه با متراژ 250 مترمربع در منطقه 1 و محله نیاوران، با قدمت 35 سال و مساحت کلی 500 متری، 130 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده وبرای فروش خانه‌ای 60 متری در محله اختیاریه و در منطقه 3 تهران، با عمر بنای 43 ساله، قیمت 7 میلیارد و 200 میلیون پیشنهاد شده است.یک خانه در محله فاطمی و در منطقه 6 تهران، با 165 مترمربع متراژ و 35 سال ساخت، 27 میلیارد و 950 میلیون به فروش می‌رسد.

IMG_20221219_223409_937