به گزارش اکوایران، مشکلات اقتصادی دامن بسیاری از اقشار جامعه را گرفته و در این میان برخی اقشار از جمله خانواده‌های دارای فرزند دارای معلولیت با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نگهداری از فرزند معلول از یک طرف و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی آنها از طرف دیگر این خانواده‌ها را با بحران مواجه کرده و در این میان بسیاری از مراکز نگهداری از معلولان با افزایش هزینه‌ها و مشکلات دیگری مثل کمبود اقلام ضروری مواجهند.

تمام این مشکلات و همچنین عدم تخصیص بخش زیادی از بودجه معلولان بالاخره صدای آنها را درآورد و در هفته‌های اخیر چند بار دست به تجمع زدند؛ تجمع‌هایی که اگر همان ابتدا به نتیجه می‌رسید شاید ناچار نبودند باز هم از این ابزار برای رساندن صدای به‌حقشان استفاده کنند.

تا امروز که تنها چند روز از سال باقی مانده، در مجموع 51 درصد بودجه سازمان بهزیستی پرداخت شده و 49 درصد بودجه معوقه دارد که این رقم حدود 3 هزار و 100 تا 3 هزار و 200 میلیارد تومان است.

بهروز مروتی - مدیر کمپین معلولان - می‌گوید دولت برای سال 1401 بودجه‌های سازمان بهزیستی را تخصیص نداده است و معلولان 8 ماه حق پرستاری افراد دارای معلولیت را که ماهانه 500 هزار تومان بوده است، دریافت نکرده‌اند. کمک‌هزینه معیشتی 200 هزار تومانی معلولان پنج ماه است که پرداخت نشده و بودجه‌های مربوط به غربالگری و توانبخشی و پیشگیری را نیز پرداخت نکرده است.

در ادامه تجمع‌های پیشین، امروز نیز معلولان، خانواده‌های آنها و همچنین جمعی از اعضا و مدیران مراکز نگهداری از معلولان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات هشت‌ماهه و عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، مقابل این سازمان تجمع کردند.

آنها می‌گفتند سازمان برنامه و بودجه نه‌تنها حدود نیمی از بودجه بهزیستی را پرداخت نکرده بلکه اراده‌ای هم برای پرداخت آن تا پایان سال از خود نشان نمی‌دهد و همچنین سال آینده، تعهدی برای پرداخت بودجه‌های سال قبل ندارد.

تجمع‌کنندگان کاغذنوشته‌ها و پلاکاردهایی حاوی شعارها و مطالبات خود در دست داشتند. بر روی یکی از آنها نوشته بود «تخصیص 100 درصدی بودجه سازمان بهزیستی حق مسلم ماست» و بر روی برخی دیگر نوشته بود «سازمان معلول‌ستیز، بودجه ما را بریز» و «تحریم بودجه‌ای معلولان را پایان دهید».

آنها همچنین شعارهایی نظیر « عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، معلول بی‌حمایت صاحب‌عزاست امروز»، «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه» و «نه صدقه، نه منت، حق رو می‌خوایم با عزت» سر دادند.

در ادامه این تجمع، مسئولان رده بالای سازمان برنامه و بودجه تعهد کتبی دادند که حداکثر تا 25 اسفند کلیه معوقات سازمان بهزیستی را به صورت نشان‌دار واریز می‌کنند، ختم تجمع اعلام شد. 

پرداخت معوقات به صورت اوراق قرضه که پیش‌تر بنا بود پرداخت شود به طور کامل منتفی شد و معوقات به صورت نقدی به سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد.

20230305_103927

20230305_103936