به گزارش اکوایران، در حالی که تنها دو روز کاری تا پایان سال 1401 باقی مانده اما هنوز بخش زیادی از بودجه سازمان بهزیستی و بخصوص بخش‌های مربوط به معلولان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا نکرده است. 

ماجرا از این قرار است که در مجموع 51 درصد بودجه سازمان بهزیستی توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده و 49 درصد بودجه معوقه دارد که این رقم حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان است.

به گفته جمعی از معلولان، سازمان برنامه و بودجه گویا اراده‌ای برای پرداخت معوقات سازمان بهزیستی تا پایان سال ندارد، از طرفی سال آینده نیز تعهدی برای پرداخت بودجه‌های سال قبل ندارد.

معلولان و مدیران مراکز نگهداری و توانبخشی بارها نسبت به تخصیص پیدا نکردن بودجه‌های مصوب سازمان بهزیستی برای سال 1401 اعتراض خود را اعلام کردند و در مواقعی دست به تجمع زدند. 

در آخرین تجمع آنها که روز 14 اسفند انجام شد، مسئولان رده‌بالای سازمان برنامه و بودجه تعهد کتبی دادند که حداکثر تا امروز 25 اسفند کلیه معوقات سازمان بهزیستی را به صورت نشان‌دار واریز می‌کنند. 

در تاریخ 23 اسفند سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اوراق برای پرداخت مطالبات عرضه شده و تا تاریخ 25 اسفند واریزی خواهیم داشت. این سازمان اعلام کرده بوده که خزانه کشور تا تاریخ 29 اسفند باز است و صد درصد واریزی انجام خواهد شد. 

با این وجود گویا این معوقات تا لحظه تنظیم این گزارش به حساب سازمان بهزیستی واریز نشده و قرار است بار دیگر معلولان، خانواده‌های آنها و جمعی از اعضا و مدیران مراکز نگهداری از معلولان در اعتراض به عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، مقابل این سازمان تجمع کنند. 

بر اساس فراخوانی که کمپین معلولان برای تجمع روز شنبه 27 اسفند 1401 منتشر کرده، تحصن برای پرداخت تمام معوقات ادامه خواهد داشت و با وجود تعهدنامه کتبی آقایان دریالعل و پورمحمدی دو نفر از معاونان این سازمان، تفاهم‌نامه دیگری در کار نخواهد بود. 

این در حالیست که بخشی از مطالبات به حق معلولان مربوط به معوقه هشت ماهه حق پرستاری افراد دارای معلولیت بوده که ماهانه 500 هزار تومان است.

پیگیری‌های اکوایران برای مطالبات معلولان همچنان ادامه دارد.