به گزارش اکوایران ،پس از برگشت لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت از رده خارج کردن امول منقول مستعمل تحویلی به ارگان ها، دستگاه های دولتی، موسسات عمومی و عام المنفعه، شهرهای دچار حوادث ناگهانی و سایر موارد مشابه» برای شفاف سازی و تهیه فهرست اقلام و ارقام آن توسط شهرداری تهران و تحویل آن به شورای شهر برای بررسی بیشتر، در جلسه یکصد و چهلم این لایحه در دستور کار مورد قرار گرفت اما در بررسی ابعاد آن و به گفته برخی اعضای شورای شهر این لایحه همچنان دارای ابهام است.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه شهرداری دراین خصوص فهرستی تهیه کرده که به تفکیک مناطق شهرداری و مبالغ آن به شورا ارائه کرده در توضیح این لایحه اظهار کرد: برخی اموال شهرداری مستهلک شده که خودروی سنگین و سبک، موتور سیکلت و در مجموع وسایل نقلیه را شامل نمی شود و شامل تجهیزات اداری، کانکس و رایانه است. 

وی افزود: مقرر شده که در سقف یک میلیارد تومان، انتقال اموالی که مستهلک شده و باید از لیست اموال خارج شود، بروکراسی نداشته باشد و شهرداری بر اساس تصویب در کمیته ای این اختیار را داشته باشد که اموال را انتقال دهد. 

مظفر با اعلام اینکه جمع اموال مستهلک شهرداری از سال ۹۲ تاکنون ۵.۵ میلیارد تومان است، اظهار کرد: شهرداری می تواند جز وسایل نقلیه، اموال مستهلک خود را واگذار کند. 

سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر نیز با بیان اینکه مقرر شده بود تا شهرداری در این خصوص تغییراتی را انجام و پس از تکمیل شدن آن را به طور شفاف به شورا ارائه دهد، در تذکری عنوان کرد: متاسفانه شهرداری تنها لیستی را ارائه کرده که هیچ تغییری در متن لایحه ای که قرار بر تغییر آن بود صورت نگرفت، چرا که باید در لیست ارسالی مبلغ کارشناسی بجای مبلغ خرید درج می شد. 

وی افزود: مبلغ خریدی که در این لیست لحاظ شده قطعا در سالهای گذشته رقم کمتری داشته و این اقدام به منزله ابهام در این واگذاری هاست و قطعا سرمایه های شهر با مخاطره روبرو خواهد شد چرا که در محاسبات عمومی قید شده که کالایی که دوره استهلاک خود را پشت سر گذاشته باید از طریق حراج و یا مزایده به قیمت روز محاسبه شود اما با توجه به اعلام شهرداری برای هبه کردن این اموال باید ریز آن از منظر قیمت و تعداد باید مشخص گرددکه متاسفانه در این لیست این موارد دارای ابهام است.

 ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه یکی از وظایف ما حفظ اموال شهرداری تهران است، گفت: لیست ارسالی از سوی شهرداری ابهامات ذهنی ما را به شدت عمیق تر کرد و متاسفانه جدول دارای نقصان های اساسی است از سوی دیگر مرتب در برنامه های مختلف تأکید شده که یکی از وظایف شورا حفظ منابع، دارایی ها و اموال شهرداری است و ما این وظیفه مهم را به کمیته ای واگذار می کنیم که شفافیت ندارد. 

وی تاکید کرد: اگر شورا این اختیار را به این کمیته با همین ابعاد و دارای ابهام اعطا کند مصداق بارز تفویض اختیار شورا به شهرداری است.

 حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه از قبل از انقلاب که انجمن شهر وجود داشته، اموال از این طریق هبه می شده و پس از آن نیز به شورا واگذار شده است، یادآور شد: باید مشخص شود که این اموال مرتبط با کدام سالهاست و باید به نتیجه برسد. 

وی ادامه داد: اموال باید در داخل شهر تهران منتقل شود و ما به اندازه ای در داخل شهر گرفتاری داریم که بتوان با این اموال، بخشی از آن را مدیریت کرد. 

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در دستورالعملی به صورت جزئی به پلاک کوبی اموال در شهرداری ها پرداخته شده است، گفت: اگر قرار بر فروش باشد، باید بر اساس آیین نامه مالی انجام شود؛ لذا فروش اموال شهرداری تابع تشریفات مقرر در آیین نامه های معاملاتی شهرداری ها و در چارچوب بودجه مصوب است؛ لذا درخواست بنده این است که همین دستورالعمل مورد نظر قرار بگیرد. 

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز با تأکید بر اینکه از ابتدای بلدیه اموال مورد نیاز دستگاه ها و ارگان ها از سوی شهرداری تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران به صورت شفاف و واضح، اموال و دستگاه های مقصد را مشخص کرده و تقاضای من این است به شهرداری برای این اقدام قانونی کمک کنیم و لایحه را به یک جلسه دیگر موکول نکنیم. 

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: سلبریتی هایی که فکر می کردند باعث جذابیت صدا و سیما هستند، دیدند که بدون حضور این افراد، این مجموعه برنامه های بسیار خوبی را به روی آنتن برد. 

وی در خصوص لایحه مورد بحث نیز تصریح کرد: من به یاد ندارم که این لایحه حتی به صحن شورا آمده باشد و شهرداری پیش از این بدون مجوز شورا عمل می کرده و حالا می خواهد با مجوز شورا، اقدام کند و تقاضای من این است که مجوز را به شورا در این خصوص بدهیم.

 مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا در ادامه این جلسه پیشنهاد داد که برای اموال تا به امروز مجوز داده شود و تشکیل کمیته برای آینده مجاز نباشد و برای آینده باید به صورت موردی در شورا تصمیم گیری شود. 

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شهرداری پیشنهاد داده که کمیته ای تشکیل دهد و این کمیته تا حدی اختیار معامله را تعیین کند و باید اجازه دهیم روندی منطقی برای تحویل اموال در موارد خاص طی شود. 

وی با بیان اینکه لیست مقاصد و قیمت اموال باید تهیه می شد، اظهار کرد: باید دستورالعمل وزارت کشور در واگذاری اموال مستهلک از سوی شورا و کمیته مورد نظر اجرا و گزارش آن ارائه شود. 

 لایحه شهردار تهران در خصوص «اعطاء مجوز به شهرداری تهران جهت از رده خارج کردن اموال منقول مستعمل تحویلی به ارگان ها، دستگاههای دولتی، موسسات عمومی و عام المنفعه، شهرهای دچار حوادث ناگهانی و سایر موارد مشابه» با موافقت اعضا تصویب شد.