به گزارش اکوایران، در یک سال اخیر تاکنون، شهرداران چند کلانشهر در برزخ استیضاح فرو رفتند. برخی استعفا دادند و برخی دیگر هم بازداشت شدند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات مربوط به شهرداری مشهد بود، دی ماه پارسال بود که خبرگزاری فارس خبر تعلیق حکم شهردار مشهد را منتشر کرد. در متن خبر تاکید شد که دادستانی حکم تعلیق را به شورای شهر مشهد ابلاغ کرده است، آن هم برای پرونده‌ای که مدتی پیش از آن برای دو نفر از کارمندان شهرداری مشهد باز شد و در آن اتهاماتی به آن‌‌ها وارد شده بود. 

30 بهمن پارسال، برکناری شهردار خرم‌آباد نیز خبری شد. ایرنا به نقل از یکی از اعضای شورای این شهر نوشت که شهردار این شهر در سومین جلسه استیضاح خود به دلیل ناکارآمدی در حوزه مدیریت شهری، عدم اولویت بندی در اجرای پروژه‌های مهم و ناتوانی در ارائه خدمات به شهروندان نتوانست اعضای شورا را قانع کند. 

غیر از سوء مدیریت، دلایل دیگری نیز برای برکناری شهرداران از سوی خبرگزاری‌ها اعلام شده است. مثلا شهردار مینودشت، آبان پارسال اما بنابر اطلاعات خبرگزاری ایرنا به دلیل جابه‌جایی‌های غیر مرتبط در شهرداری و برخورد نامناسب با ارباب رجوع از کار برکنار شد. 

4 شهردار چهارباغ استان البرز، فردیس، کمالشهر و ابهر به دلیل مشابه عدم احراز سکونت شهردار در این شهرها از کار خود در یک سال گذشته کنار گذاشته شدند. 

برخی دیگر از سکانداران بلدیه در شهرها از ابتدای سال 1401 تاکنون از سمت خود کناره‌گیری کردند. برخی برای فرار از استیضاح و برخی دیگر به دلایل شخصی. 

مثلا شهردار سرپل ذهاب، تیرماه پارسال استعفای خود را تقدیم شورای این شهر کرد. او درباره دلایل استعفای خود به ایرنا گفته بود متعدد استیضاح شده و به بیش از 178 مورد سوال اعضای این شورا در مدت 8 ماه حضورش در این جایگاه پاسخ داده است. 

شهر الوند در استان قزوین اما قصه جالبی دارد. شهردار الوند، 29 آبان پارسال در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای این شهر از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش ایلنا، او بخشی از دلایل این کار را عدم امکان انجام کارهای بزرگ و زیربنایی عنوان کرد. قصه الوند اما به همینجا ختم نشد، شهردار بعدی این شهر، یعنی امیر حسین‌پور که در روز پایانی سال 1401 در جلسه فوق‌العاده به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد هم در روز 17 فروردین از سمت خود استعفا کرد. 

از دیگر اتفاقات مهم حوزه شهری در یک سال گذشته، ماجرای ریزش ساختمان متروپل است، اتفاقی که منجر به بازداشت و در نهایت استعفای شهردار آبادان شد. 

از دیگر ماجراهای مهم در مدیریت شهری، شایعه متواری شدن شهردار سروان بود که فرماندار این شهر آن را رد کرد. اواخر پارسال، موضوع استعفا و متواری شدن شهردار سراوان مطرح شد که فرماندار این شهر، اولی را تایید و دومی را تکذیب کرد. 

در یک سال گذشته، سه شهردار از سه شهر نیز بازداشت شدند، رییس کل دادگستری استان البرز به ایسنا گفته بود شهردار و تمام اعضای شورای شهر یکی از شهرهای شهرستان ساوجبلاغ به اتهام ارتشا بازداشت شدند. مهر از بازداشت یکی از شهرهای جنوب استان گیلان خبر داد و نوشت، این شهردار به دلیل تخلفات مالی و اقتصادی بازداشت شده است. رکنا هم از بازداشت شهردار و رییس شورای شهر و یکی از اعضای شورای شهر قلعه کرمانشاه خبر داد و نوشت که  تخلفات مالی و اداری از جمله اتهامات آن‌هاست.

01

02

03