به گزارش اکوایران، معضلات بیماران برای نبود و گرانی دارو هنوز ادامه دارد؛ با این حال گویا مسئولان بهداشتی کشور مشکلات مردم و هشدارهای کارشناسان را نمی‌بینند. قیمت برخی اقلام دارویی در دو ماه گذشته بیش از دو برابر شده است و برخی داروها با کمبود در بازار مواجه هستند.

در برهه‌های زمانی مختلف شرکت‌های داروسازی، شرکت‌های پخش و واردکنندگان مقصر وضعیت بحرانی دارو شناخته می‌شدند، اما هیچ‌یک از مقامات وزارت بهداشت مسئولیتی را گردن نمی‎‌‌‌‌گرفت یا برای حل آن اقدامی نمی‌شد و تنها به یک عذرخواهی بسنده می‌شد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان، مقصر مشکلات حوزه دارو را طرح دارویار دانسته‌اند، مشکلات این طرح پس از حدود 10 ماه همچنان ادامه دارد و گویا قابل حل نیست.

مشکلات حوزه دارو البته تنها به طرح دارویار محدود نمی‌شود و وضعیت این حوزه در کنار گرانی و کمبود، هر روز بحرانی‌تر از قبل است. 

محمود نجفی عرب - رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران - در اظهاراتی گفته که تامین ناکافی ارز، کسری اعتباری حوزه دارو در قانون بودجه و قیمت‌گذاری دستوری به وضعیت نابسامان بازار دارو دامن زده است.

امروز نیز محمدعلی محسنی بندپی در اظهاراتی مساله دارو را یک معادله چندمجهولی دانسته و گفته که یکی از مولفه‌های آن به موضوع قیمت‌گذاری‌ها بازمی‌گردد و قیمت‌گذاری دستوری در مساله درمان و دارو از مباحث اصلی محسوب می‌شود. او یادآور شده که تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده دولت است که متاسفانه تصمیمات دور از واقعیتی اتخاذ می‌کند.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصمیم‌گیری دولت در حوزه بهداشت و درمان منجر می‌شود تولیدکنندگان این عرصه یا تولیدی نداشته باشند یا اگر هم تولید وجود دارد، آن را به بازار عرضه نکنند. او گفته داروی بیماران خاص از جمله هموفیلی هم مشمول همین قانون شده است.

براساس اظهارات محسنی بندپی، «دست‌های دولتی و غیردولتی در متشنج کردن بازار دارویی کشور نقش داشتند و اگر تمام دست‌های دولتی یا غیردولتی که بازار عرضه و تقاضا متشنج کرده‌اند قطع شود، بی‌تردید شاهد احتکار و کمبود دارو در بازار نخواهیم بود.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرده که مافیای دارو و تجهیزات پزشکی در قالب دولتی و غیردولتی نمی‌گذارند شاهد تعادل بازار باشیم؛ ما حتی شاهد واردات داروهایی هستیم که با بیش از ۶۰ سال سابقه در داخل تولید می‌شوند، این مسئله قابل هضم نیست دارویی که در تولید به خودکفایی آن رسیده‌ایم امروز باید اقدام به واردات آن کنیم؛ چرا این مولفه‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرد.

محسنی بندپی به خانه ملت گفته «چرا امروز باید شاهد واردات دارویی باشیم که کشور ید طولایی در تولیدات آن داشته است؟ بی‌تردید مشکلاتی در مسیر تولید وجود دارد که باید تمام این مشکلات  از مسیر تولیدکنندگان داخلی برداشته شود تا آنها بدون دغدغه اقدام به تولید کنند و با مافیای تولیدکنندگان و مسئولان بی‌دغدغه برخورد جدی شود.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس باتوجه به افزایش قیمت دارو و مشکلات ناشی از آن گفته که وزیر بهداشت و معاونان وزارتخانه باید هر چه سریع‌تر این مسئله را حل کنند.

داد نمایندگان از بیداد دارو

 

اظهارات این نماینده مجلس در حالی مطرح شده که در روزهای گذشته محمدرضا اسدی، عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در توئیتی عجیب نوشته بود که «خبرها در خصوص پیش‌بینی کمبود دارو در ماه‌های آینده اگر درست باشد، قطعا سناریوی جدید مافیای دارو است و در صورت کذب آن هم، باز نقش این مافیای کثیف در کسب سود چندبرابری در فروش بیشتر و بهانه تامین افزایش مجدد نرخ آن بر نظام سلامت است از جیب مردم؛ اختاپوسی که بر ارکان سلامت چنبره زده.»