به گزارش اکوایران، حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت مجلس - امروز (۱۸ اسفند) در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن به افزایش قیمت دارو اشاره کرده و گفته که این مسأله به کرات مطرح شده و در تمام جلسات بدون استثنا مشکلات حوزه سلامت به رئیس جمهوری منتقل شده است و دستوراتی هم از سوی وی داده می‌شود، اما چالش‌ها همچنان وجود دارند و نتوانسته‌ایم در مفهوم سلامت به نتیجه‌ای مشخص با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برسیم.

شهریاری می‌گوید: در قانون مقرر شد که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار توسط بانک مرکزی برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی تخصیص و ارز مورد نیاز به موقع تامین شود اما این امر محقق نشد و از مهرماه ۱۴۰۰ نگرانی جدی در حوزه دارویی کشور را مطرح کرده‌ام و مکاتبات بسیاری با سران سه قوه داشتم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرده که تمام مشکلات امروز در صنعت دارویی کشور از سال گذشته در حال مطرح شدن است، ۹۷ درصد داروی مصرفی کشور تولید داخل است، اما سالانه ارز بسیاری برای مواد اولیه هزینه می‌شود و شاید حدود ۷۰ درصد مواد اولیه از چین و هندوستان وارد می‌شود. این مواد براساس ارز در اختیار تامین می‌شود، البته مواد اولیه‌ای که چین به اروپا می‌دهد به دلیل دریافت پول بیشتر، مرغوب‌تر است.

شهریاری تاکید کرده است: مسأله دارو بسیار حساس است و نمی‌توان با آن بازی کرد، متاسفانه با سازمان برنامه و بودجه به یک زبان مشترک نرسیده‌ایم و در سال آینده قطعا در بحث دارو با چالش جدی روبرو خواهیم بود، ارز مورد نیاز تامین دارو امسال به صورت کامل تخصیص نیافت در حالی که باید مشکلات را پذیرفت.

بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، «در سال آینده در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل جدی خواهیم داشت و امروز این مسأله را اعلام می‌کنیم که در سال آینده نگویند چرا نگفتید. اگر ارز مورد نیاز تامین نشود به چالش برمی‌خوریم.»

به گفته شهریاری، سه میلیارد دلار برای تجهیزات در نظر گرفته شده تا بتوان بخشی از نیازها را رفع کرد، بیمه‌ها محدودیت‌هایی دارند که نمی‌توانند خلق پول کنند و پیشنهاد شد که این حوزه از ریال جدا شود تا مشکلاتش رفع شود، اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.