به گزارش اکوایران، اسفند سال گذشته، سازمان محیط‌زیست و رئیس این سازمان از بارداری «ایران» خبر داده بودند. حالا (12 اردیبهشت) اما پیام محبی - رئیس بیمارستان‌های دامپزشکی تهران - اعلام کرده: «ایران» باردار نیست.

به گفته این دامپزشک، هرچند که سازمان محیط زیست تاکنون درباره این موضوع «سکوت» کرده، اما گویا «پیتر کالدوِل» دامپزشک آفریقایی که پیش از این نیز برای مشاوره و درمان ایران و توله‌هایش از جمله پیروز به ایران سفر کرده بود، اکنون در ایران به‌سر می‌برد و ایران را سونوگرافی کرده است.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، محبی گفته است: «براساس شواهد و قرائنی که به دست ما رسیده، کالدول ایران را سونوگرافی کرده و اعلام کرده است که این یوزپلنگ باردار نیست.»

به گفته وی، مشخص نیست که از ابتدا خبر بارداری ایران که از سوی سازمان محیط زیست اعلام شده بود، اشتباه بوده یا اینکه ایران دچار «سقط» شده است.

سال گذشته یعنی در 11 اردیبهشت 1401 «ایران» که به پروژه زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت تعلق داشت، صاحب سه توله از جمله پیروز شد که البته پس از تلف شدن دو توله‌یوز در همان ابتدا، پیروز تنها توله‌یوز باقیمانده تحت حفاظت قرار گرفت اما پس از چند ماه در 9 اسفند 1401 جان باخت. فقدان تجهیزات، امکانات و بودجه کافی برای نگهداری و درمان پیروز، یکی از دلایل از دست رفتن این حیوان بود.