به گزارش اکوایران؛ سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار کرده که برای امسال با توجه به محدودیت‌هایی که برای مردم ایجاد شده است در خصوص املاک مسکونی بسته اجرایی را تعریف کرده که در تلاش هستیم اثربخشی مناسبی بر بازار اجاره‌ واحدهای مسکونی داشته باشد. محور نخست این بسته، سرعت بخشی به کشف خانه‌های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که در این باره به زودی گشت‌هایی مشترک شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه‌های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد که این امر از امروز در تهران و شهرهای اقماری شهر تهران از جمله پردیس شروع خواهد شد. 

به گفته مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی، بر اساس داده‌های دستگاه‌های مختلف تعداد فراوانی از خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که پیشنهاد می‌دهیم تا 15 روز آتی مالکان در کلانشهرها به ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحدها به بازار مسکن اقدام کنند. 

براساس اظهارات سادات، از طریق شناسایی به کمک سامانه‌ها و با مراجعه به خانه‌های خالی برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این واحدها صادر می‌کنند. 

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی درباره اطلاعات خانه‌های خالی گفته که وزارت راه و شهرسازی در گام نخست از سامانه‌هایی که در اختیار داشته و اطلاعاتی که از سامانه‌های سایر دستگاه‌ها اخذ کرده بزرگ مالکانی که دارای خانه‌های خالی هستند از جمله بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی را شناسایی کرده و سازمان امورمالیاتی برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارائه شده و تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است. 

براساس اظهارات سادات، مهمترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌‌های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است، شهروندان اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند. 

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، برای ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک نیز برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز و بررسی تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های املاک مجاز مدنظر قرار خواهد گرفت. 

سادات اظهار کرده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اتاق اصناف و اتحادیه مشاوران ملاک، شناسایی بنگاه‌های املاک غیرمجاز را از امروز از شهرهای جدید همچون پردیس سرعت می‌بخشند و به مرور تعداد این گشت‌ها افزایش خواهد یافت. 

براساس اظهارات مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی، در ابتدا دو شهر جدید پردیس، پرند و در گام بعدی شهر جدید هشتگرد از نظر شناسایی خانه‌های خالی مورد بازدید گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در کلانشهرها نیز در ابتدا در تهران و سپس سایر کلانشهرها، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی فعال خواهند شد که در این گشت‌ها، نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی حضور دارند تا تخلفات را بررسی و اعلام نظر کنند. 

بنگاه‌های املاک بدون مجوز برای اخذ مجوز اقدام کنند

سادات مهمترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن مجوز و عدم ارایه کدرهگیری دانسته و گفته که بر اساس ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، بنگاه‌های مشاور املاک و موجران و مالکان مکلف به دریافت کدرهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند. بنابراین معاملات خرید و فروش و اجاره باید دارای کدرهگیری باشند و این موضوع الزام قانونی دارد. عدم دریافت کدرهگیری توسط مشاوران املاک مصداق تخلف از قانون نظام صنفی عرضه خارج از شبکه است.

 مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده که از جمله تخلفات بنگاه‌های مشاوران املاک، اجاره توکن‌های متصل به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است که بر اساس قانون اجاره توکن این سامانه به غیر از صاحب جواز تخلف محسوب می‌شود و این موضوع حتما مورد پیگیری قرار می گیرد. 

براساس اظهارات سادات، رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر 25 درصد تا پایان تیرماه دوام ماه دوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغیه‌ای در خصوص رعایت افزایش سقف اجاره بها حداکثر تا 25 درصد داشتند و ما انتظار داشتیم تا مشاوران املاک به این هرچه بیشتر رعایت شدن این امر کمک کنند.

به گفته مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی، یکی از تخلفات رایج در بنگاه‌های معاملات املاک اخذ حق‌الزحمه است که میزان آن شفاف و تعیین شده است که مشاوران املاک ملزم به رعایت میزان تعیین شده بوده و هستند. 

دلایل افزایش غیرواقعی و سوداگرانه قیمت مسکن

سادات اظهار کرده که بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز یکی از دلایل افزایش غیرواقعی و سوداگرانه قیمت مسکن است وعزم خود را جزم کرده‌ایم تا با کمک سایر نهادها در شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک مجاز بتوانیم کمکی به بازار اجاره امسال کنیم. 

به گفته مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی، با همکاری سکوهای ارائه آگهی در تلاش هستیم تا سازوکاری را تدوین کنیم تا از انتشار آگهی‌های غیرواقعی توسط آگهی‌دهندگان غیرواقعی جلوگیری کنیم. مهمترین اثری که این موضوع دارد ارائه آگهی بااصالت برای مردم و شفافیت برای متقاضیان است. 

سادات اظهار کرده که، پویش‌های "صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین" در سال‌جاری راه‌اندازی و معرفی می‌شود که در آینده نزدیک جزئیات بیشتری در این باره خواهیم گفت.

براساس اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به گفته مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی، باتوجه به خلاء‌های قانونی در بازار اجاره، طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی و لایحه مالیات بر معاملات مکرر با همکاری وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس تدوین شده که امیدوار هستیم تا این بسته در هفته جاری در  مجلس بررسی و به تصویب نهایی برسد.