به گزارش اکوایران ، روز گذشته مصطفی میرسلیم در نامه‌ای سرگشاده به علیرضا زاکانی مدعی شده بود که در دوران مدیریت کنونی شهری  حدود ۴۰۰ مورد پروندۀ جدید به کمیسیون مادۀ ۵ ارجاع شده تا با زیر پا گذاشتن ضوابط مصوب شورای عالی، پروانه‌هایی صادر شود شامل تغییر کاربری و تراکم فروشی و بلندمرتبه سازی... بدون مراعات شرایطی که برای آن تغییرات طرح تفصیلی در مواد ۴۷ تا ۵۰ آیین نامۀ اجرائی قانون تأسیس شورای عالی بر آن‌ها تأکید شده و حتی در مواردی تخلف آشکار رخ داده و جناب‌عالی بر آن سرپوش نهاده و یا بر آن تخلف صحه گذاشته‌اید و استدلال‌های کارشناسی را نادیده گرفته و حتی برخی از اعضای کمیسیون مادۀ ۵ را تحقیر کرده یا دیگر به جلسه دعوت نفرموده‌اید!

501

به گفته این نماینده مجلس  با این رویۀ ناصواب، یعنی موجه نمودن خلاف‌ها در کمیسیون مادۀ ۵، برای شهرداری درآمد‌های رسمی و غیر رسمی معتنابهی کسب می‌شود (نزدیک ۲۰٪ منابع درآمدی در بودجۀ امسال شهرداری تهران)، و برای صاحب‌کار، با تجاوز از حقوق مالکانه، منافعی را ایجاد می‌کند، اما در این میان آنچه فدا می‌شود حقوق عمومی، شامل حقوق شهروندی و حقوق همسایگی است که در اثر عدم ساماندهی شهری و نیز ازدحام ناشی از بارگذاری بی رویۀ جمعیتی، مشکلات عدیده‌ای را برای زندگی روزمرۀ مردم و تنازع بین آنها، پدیدار می‌کند.تخلف‌هایی نظیر صدور پروانۀ ساختمان ۳۰ طبقه بر روی گسل، نابخشودنی است: زلزلۀ اخیر ترکیه، غیر از زلزله‌های ویرانگر ۸۰۰ سال پیش در ری و ۱۸۰ سال پیش در تهران نباید از ذهن شهرسازان ما خارج شود تا آنجا که بدون مراعات حریم گسل، حتی روی گسل، جواز ساخت بلندمرتبه صادر کنند و بر آن اصرار ورزند!

امروز مهدی چمران در حاشیه شورای شهر تهران به خبرنگاران درخصوص انتقادهایی که به کمیسیون ماده 5 وارد است توضیح داد :‌بر اساس قانون جدید مجلس اختیارات این کمیسیون بیشتر شده و بنده نیز از دبیر و ریاست کمیسیون ماده 5 خواستم گزارش مفصل و مستندی را نزدیک به فعالیت بیست ماهه این کمیسیون در دوره جدید به شورا ارائه کند.

وی ادامه داد: در این گزارش تاکید شده است که مقایسه‌ای در ارتباط با فعالیت کمیسیون ماده 5 در این دوره نسبت به دوره قبل و تعداد واحدهای ساخته شده و اخذ مجوز از کمیسیون ماده 5 انجام شود.

500

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه به نظر بنده تعداد پرونده ها در کمیسیون ماده 5 در این دوره بیشتر شده است گفت: تا جایی که اطلاع دارم بیشترین پرونده‌ها مربوط به مناطق جنوبی است. البته در گذشته این شرایط متفاوت بود و بیشتر پرونده‌ها مربوط به مناطق یک، سه، پنج،‌ دو و .. بود. اما در این دوره تمرکز پرونده‌ها بیشتر در مناطق جنوبی است و این موضوع به مسیر مسکن‌سازی در سطح شهر بر می‌گردد به طوریکه پرونده تبدیل برخی از کوره‌های آجرپزی به فضای سبز و مسکن به کمیسیون ماده 5 ارجاع می‌شود.

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا در شهر تهران در حال حاضر شهرفروشی انجام می‌شود یا خیر، تصریح کرد: این مسئله یک اصطلاحی است که در دهه 70 مطرح شد و آن زمان تصمیمی اخذ شد که هر چقدر افراد پول بدهند بتوانند ساختمان‌سازی کنند که کار بسیار نادرستی بود. به طوریکه در کوچه‌های تنگ و تاریک ما شاهد سربه فلک کشیدن برج‌های چند طبقه در سطح شهر تهران بودیم و آسیب‌ جدی را به سطح شهر وارد کرده بود.

وی با انتقاد از این رویه در دهه 70 گفت: در آغاز به کار شورا در سال 1382 شورای شهر تهران نخستین تصمیم خود را تهیه و تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی قرار دارد و پس از گذشت سال‌ها (1348 تا 1350)‌برای نخستین بار طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران تهیه و تدوین شد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هر گونه ساخت و ساز مغایر با طرح جامع و طرح تفصیلی خلاف قانون است گفت: در همین ارتباط برخی از شهرداران مناطق تهران به مراجع قضایی خوانده شده‌اند چرا که در این زمینه تخلفاتی در گذشته وجود داشته است.

سید محمود فاطمی عقدا، دبیر کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران هم در گفت و گو با پایگاه خبری شهرداری تهران  درخصوص عملکرد این کمیسیون و در پاسخ به انتقادات مطرح شده به این عملکرد در روزهای اخیر اگفت: کمیسیون ماده پنج در دروه جدید مدیریت شهری تلاشش را بر حل مسائل و مشکلات شهر تهران گذاشته و در همین راستا بهترین عملکرد را در ارتباط با طرح های موضوعی و موضعی دارد که در طول یک سال بررسی شده و به تصویب رسیده است. این طرح ها مسائل و مشکلات کلان مناطق شهرداری را هدف گرفته و حل می کنند. 

وی با بیان اینکه طرح های موردی در کمیسیون ماده پنج از مناطق شمالی به سمت مناطق جنوبی سوق داده شده است، افزود: تا پیش از این مناطق جنوبی شهر کمترین پرونده را در کمیسیون ماده پنج داشتند و عموما رغبتی برای اینکه از مناطق جنوبی پرونده هایی در حوزه ساخت و ساز به کمیسیون بیاید وجود نداشت، اما در این دوره اکثر پرونده های ما از مناطق جنوبی است و تعداد پرونده های مناطق شمالی کمتر شده است؛ به ویژه اینکه تا قبل از این دوره اکثرا پرونده های بزرگ‌دانه و مربوط به افراد خاص به کمیسیون می آمد ولی اکنون پرونده های مردم و شهروندان عادی که قبلا دسترسی به کمیسیون نداشتند مورد بررسی قرار می گیرد؛ کسانی که باید از این حق قانونی شان استفاده کنند.

فاطمی عقدا با بیان اینکه به صراحت اعلام می کنم که حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر منصفانه نیست و امروز درهای کمیسیون ماده پنج به روی تمام مردم تهران باز است، ادامه داد: به هیچ عنوان در این زمینه تبعیض قائل نمی شویم. سعی کردیم در طول این مدت در مورد پرونده ها شفاف سازی حداکثری را داشته باشیم. بر همین اساس مصوبات‌مان را به طور مرتب در سامانه شهرسازی بارگذاری می کنیم و چیزی پنهان نیست. سعی کردیم با این اقدامات حواشی که قبلا در کمیسیون ماده پنج وجود داشت را از بین ببریم و حذف کنیم.

دبیر کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران درباره سیستمی کردن و ایجاد سامانه بررسی پرونده ها در کمیسیون ماده پنج از بدو درخواست و تشکیل پرونده تا انتهای کار یعنی تصویب و ابلاغ آن و قرار گرفتن روی نقشه های طرح تفصیلی توضیح داد: سال گذشته روی این سامانه کار شده و پیشرفت کار خوب بوده است. امیدواریم به زودی این سامانه راه اندازی شود تا عملا شفافیت صد در صدی در حوزه عملکردی ماده پنج داشته باشیم. راه اندازی این سیستم در حال انجام است و مراحل پایانی خود را طی می کند که یک قدم بسیار بزرگ در شفاف سازی عملکرد کمیسیون خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال گذشته (۱۴۰۱) در مجموع دو مورد مجوز بلند مرتبه سازی در کمیسیون داده شده در صورتی که در سال ۱۴۰۰ و در بازه قبل از آغاز دوره اخیر مدیریت شهری این تعداد ۱۶ مورد بوده است. همچنین در سال ۹۱ حدود ۱۰۴ مجوز مورد بلند مرتبه سازی داده شده است. این عدد در سال ۹۲ برابر ۱۰۶ مورد و در سال ۹۳ حدود ۸۸ مورد بوده است.توجه به این آمارها نشان می دهد که انتقادات و صحبت های مطرح شده غیر واقعی است. علاوه بر این ما امروز رونق و توسعه ساخت و ساز و نوسازی و بازسازی را به جنوب شهر تهران برده ایم، در حالی که قبلا پرونده های جنوب شهر در کمیسیون کمتر مطرح می شد، اما امروز بررسی پرونده از مناطقی مانند ۱۸، ۹، ۱۰، ۱۲و ۱۳ بسیار بیشتر شده است.