به گزارش اکوایران :‌مصوبات کمیسیون ماده 5 مدت هاست که منتشر نمی شود . با وجود آن که به تازگی در سامانه شفافیت مصوبات کمیسیون ماده 5 نیز افزوده شده اما زمانی که بر روی آن کلیک می کنید به سایت اصلی که مدت هاست غیر فعال است ارجاع داده می شوید و عملا دسترسی به مصوبات این کمیسیون امکان پذیر نیست .  برخی از کارشناسان حوزه شهرسازی درخصوص تصمیم گیری های کمیسیون ماده 5 هشدار داده اند. مدتی پیش نیز محمد منان رئیسی؛ رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران  در نامه ای به شهردار تهران هشدار داده بود :افزایش معنادار پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده ۵، نه تنها ارتباطی با مجاهدت بیشتر برای پیشبرد امور شهر ندارد، بلکه نخستین انگارهای که به ذهن متبادر میکند، چیزی جز افزایش نرخ عدول از ضوابط طرح تفصیلی نیست.

هرچند محمود فاطمی عقدا ،رییس دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران در گفت و گو با اکو ایران از عملکرد این کمیسیون دفاع و تاکید می کند در تصمیماتی که در این کمیسیون گرفته می شود منافع شهروندان و هم منافع شهر همزمان در نظر گرفته می شود .

او تاکید می کند :‌ کمیسیون ماده 5 با سیاست حل مشکلات شهر و گره‌گشایی از کار مردم، تسهیل در اجرای پروژه‌های عمرانی شهر که لازمه‌ آنها تملک و تغییر کاربری هست، طی 6 ماه اخیر کار خود را سرعت داده است و همکاران ما و اعضای کارگروه فنی و اعضای کمیسیون با وقت‌گذاری بسیار خوب و کار شبانه روزی به کارها سرعت بخشیده به طوری که تقریبا می توانیم بگوییم نسبت به گذشته سرعت کار دبیرخانه بیش از 4 برابر شده است. در این مدت بیش از 30 طرح موضوعی و موضعی شهر تهران مصوبه کمیسیون ماده 5 را توانسته بگیرد.برای  بیش از 40  طرح های موضعی و موضوعی که دبیرخانه ارسال شده  کار کارشناسی انجام شده  که  از این تعداد بررسی 10 طرح انجام شد و احتمال دارد در  جلسه بعدی کمیسیون آنها هم تعیین تکلیف شوند.در این مدت طرح‌های بزرگی مثل محور دماوند، شوش، خلازیر، ده ونک ده ، کن  یا شهرک‌های بزرگی با قدمت بیش از 50-60 سال  مانند  پیکانشهر، شهرک های متعلق به نیروهای نظامی و ...مورد بررسی قرار گرفته، تصویب شده و ابلاغ شده اند .

رییس دبیرخانه کمیسیون ماده 5 ادامه می دهد :‌ متوسط زمانی که  پرونده بعد از وصول توسط دبیرخانه تا ابلاغ مصوبه کمیسیون، به کمتر از سه هفته ر سیده  مگر اینکه پرونده‌هایی که مشکل داشته  و برگشت می‌خورند؛ در غیر این صورت روند بسیار روند پرسرعت و خوبی هست.سیستمی شدن و سرعت در رسیدگی به پرونده ها کمک می کند  که شبهاتی که پیرامون دبیرخانه بود از بین بروند و مردم بدانند که نیاز نیست به هیچ جا وصل شوند و کمک خواهند. دبیرخانه مدافع حقوق جدی شهروند و شهر هست.

او درخصوص این که چرا دیگر مصوبات کمیسیون ماده 5 در سایت این دبیرخانه قرار نمی گیرد هم می گوید : ممکن است  مشکل سامانه باشد. ما مصوبات را منتشر و بلافاصله آن را ابلاغ می‌کنیم و دیگر باید مراحلی را طی کند تا قانونا روی سایت گذاشته شود .

طرحی شفاف سازی مصوبات کمیسیون ماده 5 از دستور کار خارج شد

مدتی است کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طرحی را در نوبت بررسی در صحن شورای شهر دارد که در صورت تصویب در صحن علنی شورای شهر مانعی برای تصمیم گیری های خطرآفرین برای شهر است .   طرح شورای شهر تهران که جزییات آن در اواخر شهریور ماه درسایت اکو ایران منتشر شد بر پایه  سه سرفصل اصلی ایجاد تعادل و توازن میان منافع عمومی و خصوصی، ایجاد شفافیت و محاسبه پذیر شدن مصوبات کمیسیون ماده ۵ و ایجاد وحدت رویه در فرآیندهای بررسی پرونده ها تدوین شده است .

اما نکته جالب آن که این طرح تا کنون چند بار در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته است اما به دلایل نامشخص از دستور کار شورا خارج شده است .

مدتی پیش مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درخصوص طرح پیشنهادی کمیسیون شهرسازی تحت عنوان الزام شهرداری تهران به اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ گفته بود : این لایحه به افزایش شفافیت کمک می‌کند؛ چرا که ما در این لایحه به دنبال آن هستیم که در آماده کردن طرح‌های ارائه شده به کمیسیون ماده ۵ منافع عمومی در اولویت قرار گیرد و بر منافع شخصی غلبه کند.

وی با بیان این‌که در کنار شفافیت، براساس این طرح شهرداری موظف می‌شود که به صورت سیستمی پرونده‌های ماده ۵ را بررسی کند گفت: براین اساس کمیسیون ماده ۵ در بررسی طرح‌های شهری، طرح‌های موضعی و موضوعی و همچنین بررسی پرونده‌های پلاک‌ و طرح‌های موردی با آگاهی بخشی به شهروندان و کسب نظر آنها فعال می‌شود و از حقوق شهر و شهروندان صیانت می‌شود.

21

 

22

موافقت با  صدور پروانه 30 طبقه در پهنه سبز

تلاش برای از دستور کار خارج کردن طرح شفافیت آرای کمیسیون ماده 5 درحالی صورت می گیرد که درز برخی از مصوبات این کمیسیون نگرانی کارشناسان شهری را در پی داشته است این کمیسیون به تازگی برای ملکی 10 هزار متری در منطقه یک در زیر پهنه G312(فضای سبزرود دره ها که هر گونه بارگذاری و طراحی بر اساس توجیه مطالعات زیست محیطی و هیدرولوژیک و طبق طرح های مصوب) واقع شده  تصمیم گیری کرده است .  

یک قطه زمین مشجر که داخل آن یک بنای مسکونی قدیمی در یک طبقه بر روی همکف و زیر زمین استخرو سرایداری وجود دارد ،شهرداری منطقه طی نامه ای اعلام کرده که 70 درصد جهت پارک و تامین فضای سبز به شهرداری واگذار و تقاضای بنای 35 طبقه مسکونی در دو بلوک در 30 درصد باقی مانده عرصه ملک داده شود .ملک در مجاورت مسیل ولنج قرار دارد و بخش جنوبی ملک نیز در حریم گسل اصلی واقع شده است .

مصوبه کمیسیون ماده 5 در خصوص این ملک  تاکید بر رعایت دستورالعمل های پهنه های گسلی است و با موضوع درخواست به صورت 30طبقه مسکونی روی همکف و پس از واگذاری 70 درصد عرصه به شهرداری تهران جهت پارک عمومی موافقت شده است .