پرویز سروری در نشست خبری خود با بیان اینکه نظام شورایی جلوه تشریفاتی به خود گرفته بود و در حوزه مسئولیت های قانونی ورود جدی نداشت و ما در این دو سال تلاش کردیم شورای عالی استانها را به سطح قابل قبولی از مطالبات قانونی برسانیم گفت : ما در طول این دو سال سه جلسه با رئیس جمهور داشتیم و همچنین جلساتی را با معاون اول رئیس جمهور، رئیس مجلس و تعدادی از وزرا داشتیم و اصل کلی ما در این جلسات نیز این بود که هیچ جلسه تشریفاتی و تبلیغاتی برگزار شود و برای ما اثرگذاری جلسات در استیفای قانونی اهمیت داشت که در همین راستا هشت دستور صریح از سوی رئیس جمهور در مسیر فعالیت های شوراها صادر شد.

وی با بیان اینکه با تصویب برنامه توسعه در هیات دولت دورنمای بسیار مناسبی را در مدیریت شهری کشور خواهیم داشت، گفت: باید آیین نامه ای در خصوص نحوه ارسال بودجه به مجلس تعیین می شد و نقطه نظرات شورای عالی استانها در قانون از مواردی بود که باید به اجرا می رسید.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه ما نمی توانیم با این ظرفیت های ساختاری به اهداف خود دست پیدا کنیم، یادآور شد: در جلسه با سازمان امور استخدامی در خصوص ساختار نظام شورایی کشور به تفاهم رسیدیم تا یک نظام طولی در این مسیر شکل بگیرد و پیوستگی بین مجموعه ها ایجاد شود.

سروری با اشاره به جلسات شورای عالی استانها با وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: وزیر راه پذیرفت که نماینده ای از شورای عالی استانها در شورای عالی معماری و شهرسازی حضور داشته باشد که قبل از این چنین چیزی وجود نداشت.

وی تأکید کرد: متأسفانه ما شورایی هستیم که تقریبا مستأجریم و از شورای روستا تا شهرها همه مستأجر هستند؛ لذا وزیر راه و شهرسازی این موضوع را ابلاغ کرد که زمین های در بخش ها و شهرهای مختلف برای شوراها در نظر گرفته شود.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه وقتی قانون اساسی می گوید شوراها از ارکان کشور هستند، قابل تأسف است که ما نماینده ای در شورای برنامه ریزی نداشته باشیم، گفت: با ابلاغ رئیس جمهور، امروز اعضای شورای عالی استانها در شورای برنامه ریزی شرکت می کنند.

وی با اشاره به تصویب قانون درآمدهای پایدار به دنبال برقراری تعاملات با دولت، تصریح کرد: جلسات ما تشریفاتی نبوده و معتقدیم که نباید تبلیغات کنیم و تنها بگوییم شورای عالی استانها وجود دارد.

سروری با بیان اینکه عجله مجلس و دولت برای تصویب قانون مدیریت یکپارچه شهری بیشتر است، یادآور شد: ما نیز باید توان یابی کنیم؛ چراکه کلید حل مسئله تشکیل کمیته های توان‌یاب و رفع دغدغه های دولت برای واگذاری اختیارات به شوراها است که با تشکیل این کمیته های مشترک بین شوراها و دولت به نتیجه خواهد رسید. خوشبختانه طرحی را تهیه کردیم که به صحن مجلس رسیده اما به کمیسیون بازگرداندیم تا طرح نهایی و سپس ارائه شود.

وی تأکید کرد: فعلاً ما شورای شهرداری ها هستیم و این زیبنده نظام شورایی کشور نیست؛ با تصویب این قانون است که شوراها، شورای شهر خواهند شد.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به مشکلات مسکن آتش نشانان در کشور، یادآور شد: ظرفیت حل این مشکل در اختیار شورای عالی استانها نیست اما در تهران اقدامات خوبی انجام شده و ما سهمی را که در تعاملات با دستگاه های مختلف داریم، تقبل کردیم و برای ۴۰۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد کردیم که ۴۰ هزار واحد نهایی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم تا برای جلوگیری از شتاب زدگی، نقطه نظرات شهرداری ها را دریافت کنیم که همانطور که گفتیم شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده اما باید نظر شهرهای مختلف لحاظ شود و بتوانیم نگاه موثق تری به آتش نشانان داشته باشیم.

سروری با بیان اینکه ما در شهرها و روستاها با مشکل حریم روبه رو هستیم، گفت: روستاها معتقدند که باید حریم داشته باشند و برای آنها موضوع اساسی به شمار می رود و از طرفی حوزه تنفسی شهرها نیز حریم است که در همین مسیر اختلاف جدی بین شهرها و روستاها به ویژه مراکز بزرگ وجود دارد که ما اعلام کردیم که باید بررسی جدی صورت بگیرد و در تهران نیز بررسی کارگروهی انجام شود و پیشنهادات ارائه شود.

رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه در تهران نیز باید بررسی کارگروهی انجام شود و پیشنهادات ارائه شود، تأکید کرد: در حال جمع آوری نقطه نظرات هستیم تا موضوع را در شورای عالی استانها به نتیجه برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلاف نظرات بین اعضای شورای شهر، خاطرنشان کرد: نگاه به شوراها با نگاه به دستگاه های دولتی متفاوت است و ذات شورا همین است؛ این چالش ها نیز همیشه بد نیست و به کیفیت بخشی تصمیمات کمک می کند.

سروری با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران یک رئیس دارد و آن هم آقای چمران است و ما زیر پرچم ایشان فعالیت می کنیم، گفت: نباید نگاه قبرستانی به شورا داشت. موضوعات به دغدغه های اعضای شورا برمی گردد و در خارج از شورا، روابط گرم و رفاقت نزدیک بین اعضا وجود دارد؛ در صحن اختلاف نظر ایجاد می شود که بنده این موارد را طبیعی می دانم؛ در شورا همه حق دارند اظهار نظر کنند و وظیفه نظارتی خود را انجام دهند که بنا بر توانمندی علمی و تجربی، نظرات مطرح می شود.

وی با بیان اینکه ما تضارب آراء را مثبت می دانیم، یادآور شد: صحنه شوراها همواره صحنه چالش های جدی است اما مدیریت آن باید به کیفیت بخشی در خدمات رسانی به مردم منجر شود. کارنامه مدیریت شهری درخشان است و هر هفته افتتاح و بالندگی را می بینیم که نشان می دهد در عین چالش ها، شورا و شهرداری خدمت رسانی به مردم را در پیش گرفته اند.

رئیس شورای عالی استانها تأکید کرد: بودجه شورای عالی استانها ۱۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به وجود نیروی انسانی در مراکز استانها، این بودجه کفاف مسئولیت ها را نمی دهد اما بودجه در مجموع رو به رشد است.

وی با بیان اینکه طرح سوال روند قانونی دارد و اصلا طی نشده است، خاطرنشان کرد: آقای چمران در نامه نگاری با شهرداری تهران، موارد را مطرح می کند و موضوع طرح سوال تاکنون وجود نداشته است.

سروری با تأکید بر اینکه یکی از راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات کشور راه اندازی سامانه های شفافیت است، تصریح کرد: هرچه مردم در جریان امور قرار بگیرند و مدیریت شیشه ای را ببینند، از درصد قابل ملاحظه ای از تخلفات جلوگیری خواهد شد. امیدواریم بتوانیم شفافیت در مدیریت شهری را در سراسر کشور به ثمر برسانیم. به دنبال این هستیم که به یک مدل پویا در این زمینه برسیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: در اولین اقدام سامانه مصوبات شورای عالی راه اندازی شده که رونمایی خواهد شد و در کل کشور نیز این سامانه را به شکل یک پروژه دنبال می کنیم تا هرکسی به دنبال مصوبات کل کشور است، بتواند در این سامانه به آن دسترسی پیدا کند که تاکنون تبریز در حال تکمیل سامانه است و دیگر کلانشهرها نیز در حال تکمیل طرح هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر تعاملات با دولت عملیاتی نشود باید قطع شود، تصریح کرد: مسئول مربوطه در تفاهم نامه ها باید هر ماهه به ما گزارشات لازم را ارائه دهد که چه اقداماتی انجام می شود.

سروری با بیان اینکه در سال گذشته در مجلس توانستیم قانون های درآمد پایدار را به تصویب برسانیم، یادآور شد: یکی از مسائل مورد اهمیت در شوراهای کشور آموزش است و امسال در حوزه آموزش رونقی در سطح کشور ایجاد خواهد شد. اگر این آموزش به صورت دقیق انجام شود می تواند کارسازی و اثرگذاری شوراها را به دنبال داشته باشد و دیگر بار سنگین شوراها به دوش افراد ناتوان نخواهد بود.

رئیس شورای عالی استانها تأکید کرد: باید گواهی نامه آموزشی وجود داشته باشد تا افرادی بتوانند پشت میز شورا بنشینند که این گواهی را داشته باشند که در این مسیر در حال رایزنی با مجلس هستیم.

وی با بیان اینکه در شورای عالی استانها اولین اقدامی که انجام دادیم مصوبات مرتبط با باغات بود، اظهار کرد: بارها و بارها در کلانشهرها از مردم در مورد صف انتظار برای تعیین تکلیف باغات شنیدیم. در همین راستا از پنج بند تشخیص باغات، چهار مورد را به کمیسیون ماده هفت شهرها سپردیم که دیگر در صحن بررسی نشود و تنها پلاک ها از لحاظ ارزش اکولوژیک در صحن شورا مورد بررسی قرار می گیرد.

سروری افزود: به استانها ابلاغ کردیم که پیشنهادات خود را ارائه دهند تا متناسب با شرایط استانها، موارد به تصویب برسد و اجرایی شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حفظ باغات برای کسانی که دارای ظرفیت هستند باید برنامه تشویقی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نباید نگاه ایده آلی داشته باشیم چون مردم به فکر نفع خود نیز هستند؛ لذا هم شهر و هم صاحبان باغات باید سود ببرند. در تهران پیشنهادات خوبی ارائه شده که امیدواریم به نتیجه برسد تا ملاحظاتی داشته باشیم که ساخت و ساز در باغات منجر به تخریب درختان نشود.

سروری با بیان اینکه کوتاهی جدی شورای پنجم باعث اتفاقات ناگوار برای شورایاری ها شد، تصریح کرد: ما برای اینکه از ظرفیت عظیم شورایاری ها که سرمایه بزرگی در شهر تهران است، بهره برده شود، این مجموعه را در قالب طرح نظام نامه محلات در شورای شهر تهران به تصویب رساندیم و از ظرفیت شورایاری ها در هیات امنا و مجامع محلات استفاده می شود؛ ما حتما از این ظرفیت که طی ده ها سال شکل گرفته، استفاده خواهیم کرد.

نایب رئیس شورای عالی استانها با اشاره به حق جلسه اعضای شورای شهر، یادآور شد: ما از سطح روستا، بخش، شهر و شورای عالی استانها ابلاغیه ای داریم که بر اساس آن اعضا حقوق نمی گیرند و حق جلسه دریافت می کنند که حداکثر ساعت ۲۰ بوده و بر این اساس ۶۵۷ هزار تومان در روستاها پرداخت می شود. باید این مساله برطرف شود چراکه ۸۰ درصد کسانی که در روستاها مسائل را پیگیری می کنند و هزینه های زیادی دارند، این حق را نیز نمی گیرند.

وی افزود: در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر، حداکثر ۳۰ ساعت و رقم دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، شهرهای دارای ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ ساعت سه میلیون و ۶۸۳ هزار تومان، ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر ۵۰ ساعت و چهار میلیون و ۵۴۸ هزار تومان، شهرهای ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر ۵۰ ساعت و پنج میلیون و ۱۱۷ هزار تومان، شهرهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ ساعت و ۶ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان، شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر ۶۰ ساعت و هفت میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و شهرهای ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر ۷۰ ساعت و هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

سروری در خصوص وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی کشور و اصرار برخی افراد به جلوگیری از واردات اتوبوس در کنار تقویت تولید داخلی با بیان اینکه در بخش کارشناسی کشور مشکل اساسی داریم، گفت: نگاه منجمدی در این زمینه وجود دارد که آثار تخریبی جدی به دنبال دارد.

وی افزود: در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف داریم و تناسب بین جمیعت و حمل و نقل وجود ندارد؛ ما معتقدیم برای حمل و نقل داخلی واردات باید مدیریت شده باشد و جایی که تولید داریم باید مقابله کنیم. بنده در مجلس با چند وزیر جنگیدم که باید از تولید داخلی استفاده شود اما وقتی کارخانجات موجود این ظرفیت را ندارند که کل نیازها را تأمین کنند، ما باید چه کنیم؟

نایب رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما از صددرصد تولید داخلی استفاده می کنیم، یادآور شد: سوال ما این است که مابقی نیاز شهر را باید چگونه تامین کنیم؟ باید نیازها با واردات تأمین شود تا مردم در سختی نباشد؛ شهروندان بعضاً یک ساعت منتظر اتوبوس هستند و ما از این وضع خجالت می کشیم.

وی با بیان اینکه معمولاً قشر ضعیفی از اتوبوس استفاده می کنند که حتی توان مالی استفاده از تاکسی را نیز ندارند، گفت: با این شرایط برخی تصمیم ناپخته می گیرند؛ ما هرچه واحدهای تولیدی داخلی ظرفیت دارند خریداری می‌کنیم که البته نباید به طمع تولیدکننده داخلی و قیمت های نجومی منجر شود و منطق دقیق داشته باشد.

سروری گفت: در تهران برای دو هزار اتوبوس با واحدهای تولیدی داخلی قرارداد بستیم اما اگر این اتوبوس را ندادند باید چه کنیم؟ باید دید زمان بندی را رعایت می کنند که از خجالت مردم خارج شویم.

وی تأکید کرد: کارشناسان باید از این نگاه منجمد خارج شوند و وقتی کشور با مشکل رو به رو است مبتنی بر مشکلات تصمیم گیری کنند؛ برخی افراد موضوعاتی را به اسطوره تبدیل کرده اند و دست از این اسطوره برنمی دارند. برای مسائل و مشکلات کشور باید با حفظ قانون تقویت تولید داخلی، تصمیمات جدی و دقیقی بگیریم.

سروری با بیان اینکه پیش بینی ما برای تحویل اتوبوس های داخلی شهریورماه است، تصریح کرد: البته فشار وارد می کنیم که اتوبوس ها سریع تر تأمین شوند اما مجوز واردات اتوبوس را نیز داریم که شهرداری در تلاش است اتوبوس های مناسب و به روز را زودتر از موعد تحویل اتوبوس های داخلی، تأمین کند، البته هنوز مشخص نیست که کشور مبدأ کجاست.

وی با تأکید بر اینکه اکثر تصمیمات کمیسیون ماده پنج در این دوره به مناطق جنوبی باز می گردد، گفت: این نشان می دهد که اظهارات نماینده مجلس در خصوص کمیسیون ماده پنج درست نیست که البته از شهرداری خواستیم توضیحات شفاف را ارائه دهد.

نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به شدت با شهرفروشی مخالفیم، خاطرنشان کرد: شهردار تهران با حضور در صحن شورا توضیحات کامل را در خصوص فعالیت های کمیسیون ماده پنج ارائه خواهد داد.