شورای شهر در انتصابات شهرداری دخالتی نمی کند . این پاسخ تکراری اعضای شورای شهر در برابر پرسش جابه جایی مدیران شهرداری در دو سال گذشته بود . اما اسفند ماه سال گذشته بود که مدیرعامل سازمان میادین درصحن شورای شهر تهران گفت یک عضو شورا دو معاون به من معرفی کرد ولی من نمی‌توانم اینها را بگذارم چون ممکن است همین‌ها اختلاس‌ها را رقم بزنند!

موضوعی که با واکنش رییس شورای شهر تهران رو به رو شد . مهدی چمران  در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 1402 با تاکید بر این که اعضای شورا در انتصابات دخالتی ندارند، گفت: نه عضو شورا چنین چیزی را مطرح می‌کند و نه مسئولان باید چنین چیزی را بپذیرند.

او ادامه داد: اعضای شورای شهر دخالتی در انتصابات ندارند و من چندین بار اعلام کردم اگر کسی هست بگوید. من شخصا به عنوان رئیس شورا یک نفر را به شهردار معرفی نکرده ام.

چمران با تاکید بر اینکه گفته ایم اگر کسی را می‌شناسید معرفی کنید تا در مسیر گزینش قرار بگیرد، گفت: ما کسانی را در دیگر شهر‌ها داشتیم که در انتصابات دخالت کردند و خلع عضویت شدند؛ برای مثال در تبریز فردی به همین دلیل خلع عضویت شد. به هرحال چنین اقدامی خلاف قانون است؛ نه عضو شورا چنین چیزی را مطرح می‌کند و نه مسئولان باید چنین چیزی را بپذیرند.

شائبه دخالت اعضای شورای شهر در انتصاب مدیران تنها مربوط به تهران نیست .  به تازگی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از برخی از دخالت‌های اعضای شوراهای شهر کشور در انتصابات بر ضرورت به کارگیری افراد به ویژه شهردارها با توجه به تخصص و کارآمدی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع شاهدیم که شوراهای شهر به جای نظارت، در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کنند.

ذبیح الله خدائیان در نشست تخصصی با اعضای شورای شهر تهران گفت: به اعتقاد بنده باید کاری کرد که فسادی تحقق پیدا نکند یا بروز فساد و مفسده به حداقل برسد البته راه مبارزه با فساد این نیست که فقط قانونی باشد و مجازات‌های سنگینی هم بر اساس قانون پیش بینی شده باشد بلکه بهترین روش برای مبارزه با فساد پیشگیری است و این موضوع فقط با شفافیت محقق می‌شود. تا زمانی‌که امور شفاف نباشد فساد هم وجود دارد امورات تمامی دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم مردم و هم دستگاه‌های نظارتی بتوانند شفاف در جریان قرار بگیرند تا زمانی که این امر محقق نشود فساد وجود دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد که در این دوره با اقدامات خود شرایطی را ایجاد کنند که امورات در شهرداری تهران الکترونیکی شود و با شفافیت در امور بسیاری از گلوگاه‌های فساد شناسایی و مسدود شود. افرادی مراجعه کرده‌اند و از طولانی بودن روند صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران گله‌مند هستند و با توجه به اینکه در این دوره که شهرداری و شورا هم فکر هستند و با شعار مبارزه با فساد منصوب شده‌اند، ضروری است به گونه‌ای عمل کنند که گلوگاه‌های فساد در تهران مسدود شود.

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران هم معتقد است باید کمیته ای برای صیانت اعضای شورای شهر تشکیل شود .

او درخصوص مبارزه با فساد در مدیریت شهری و آفت سیاسی شدن این مبارزه در مدیریت شهری گفت :‌کسانی که از مبارزه با فساد آسیب می‌بینند احتمال دارد اصلا سیاسی نباشند و آنها هستند که بیشتر به موضوع مبارزه با فساد دامن می‌زنند و سعی می‌کنند کسانی که موجب شدند منافعشان به خطر بیفتد را به سیاسی‌بازی و این که اهل فساد هستند متهم کنند؛ بنابراین به نظر من چنین آسیبی بزرگ‌تر از بحث سیاسی است.

اوبا اشاره به این که جریان‌های سیاسی به دلیل منافعشان از کارهای خوب طرف مقابل حمایت نمی‌کنند و اکثرا اجازه نمی‌دهند کارهای خوبی که یک گروه خاص سیاسی برای جامعه انجام می‌دهند به مذاق مردم شیرین شود و حتما باید این کار خوب را خراب کنند که مردم طعم شیرین خدمت را نچشند گفت: مبارزه با فساد بیشتر از این که سیاسی باشد، بحث منافع کسانی است که به صورت شبکه‌ای یا بین شبکه‌ای و به شکل سازمان‌یافته، فساد ایجاد کرده و سیستم را مختل می کنند؛ لذا حالا که کارشان مختل شده بیشتر دامن می‌زنند که اینها هم از جریانات سیاسی استفاده می‌کنند؛ یعنی اینها هستند که جریانات سیاسی را در بحث فساد در مقابل هم قرار می‌دهند.

صادقی ادامه داد: باید ابعاد موضوع مقابله با فساد به مردم به صورت شفاف گزارش داده شود، ولی با حفظ آبروی افراد؛ البته شاید مسائل امنیتی هم در کنار بحث مبارزه با فساد باشد و نمی‌شود همه چیز را گزارش داد؛ اما بایستی چیزی که امکان گزارش دادن آن وجود دارد، کاملا شفاف به مردم گفته شود. از رسانه‌ها هم درخواست دارم کمک کنند و اگر گزارش موثقی مبنی بر فساد وجود دارد، فرایندی طی کنند و به نقطه‌ای برسند که برای اصلاح فساد کمک کنند. در دین اسلام اشاعه فساد، خودش فساد است.زمانی که فسادی را افشا می کنیم باید توجه داشته باشیم که مصداق اشاعه فساد نشود که خودش فساد و فسادآور است. بایستی در این زمینه دقت کنیم و کار را به سمت اصلاح ببریم.

وی با بیان این که در شورای شهر تهران فرایندی برای رسیدگی به گزارش‌های واصله فساد نداریم و باید این فرایند ایجاد شود گفت: کمیسیون حقوقی نظارت و یک کمیته فقط مخصوص نظارت داریم و باید همه گزارش‌هایی که به افراد می‌رسد به این کمیته برود و این کمیته بررسی کند و گزارش آن را بگیرد تا به هیئت رئیسه گزارش دهد؛ اگر نیاز بود به صورت رسمی این گزارش در صحن خوانده شود.

صادقی تاکید کرد: این که گزارشی به من برسد و آن را رسانه‌ای کنم روال خوبی نیست. افراد زیادی در معاونت پایش و نظارت شهرداری هستند که کار اداری می‌کنند و اینها باید کمک کنند. همچنین باید از سیستم‌های نظارتی بیرون از مجموعه استفاده کنیم و مستندات را بگیریم تا بررسی شوند. سپس کمیته ای مثل کمیته نظارت آن را به عنوان یک گزارش رسمی بیان کند که البته این کار را نداریم.باید عضو شورای شهر هم صیانت شود و گزارش‌هایی که به اعضای شورای شهر می رسد نیاز به بررسی دارد. یک کمیته صیانت برای نمایندگان و اعضای شورای شهر می‌خواهیم که این را نداریم. قصد دارم در یک نطق پیش از دستور گزارشی آماده کنم و در شورا ارائه دهم و از اعضا بخواهم این اتفاق رقم بخورد.