شهرداری تهران از اواخر سال گذشته تلاش می کند که شرکت کنترل ترافیک و شرکت رایانه شهر را ادغام کند . موضوعی که با مخالفت شورای شهر تهران رو به رو شد. قرار بود این روند متوقف تا شورای شهر تهران درخصوص آن تصمیم نهایی را بگیرد.اما شب گذشته حکم تازه ای برای یکی از مدیران حمل و نقلی صادر می شود،محمدرضا درخشان همزمان به سرپرستی شرکت کنترل ترافیک و موسسه رایانه شهر منصوب می شود،با این انتصاب همان شد که در ابتدایکی ازاعضای شورای شهر تهران بعد از جلسه هم اندیشی شورای شهر با شهردار در گفت و گو با خبرنگاران مطرح کرد؛«شورا یعنی کشک!»

 این جمله‌ای را یکی از اعضای شورای شهر در هنگام ورود به صحن علنی پس از جلسه  هم‌اندیشی اعضای شورای شهر با شهردار درخصوص سرانجام شرکت کنترل ترافیک خطاب به خبرنگارانی که جزییات جلسه را جویا بودند گفت.این عضو معتقد بود که شهردار همچنان بر سر حرف خود هست و پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای قضاوت میان شورا و شهرداری داده شده که این موضوع یعنی نادیده‌گرفتن جایگاه شورای شهر تهران.

اواخر فروردین ماه سید‌جعفر تشکری‌هاشمی در نطق پیش از دستور خود نسبت به انحلال و واگذاری مسئولیت‌های شرکت کنترل ترافیک به شرکت رایانه شهر هشدار داد و آن را تصمیم‌گیری مدیریت در سایه فردی در شهرداری دانست که نباید در شهرداری باشد؛ اما حضور دارد. او درباره این فرد گفت:‌ درباره برادر عزیزی که حکمش ابطال شده و نباید در شهرداری باشد، هشدار دادیم؛ اما اتفاقی نیفتاده است.

به گفته تشکری‌هاشمی فعالیت حوزه سیستم حمل‌ونقل هوشمند در تهران از سال ۷۱ و با تأسیس شرکت کنترل ترافیک آغاز شد و از آن زمان تاکنون بیش از هزارو 700 کیلومتر فیبر نوری و بیش از ۴۹۶ تقاطع هوشمند در تهران ایجاد شده و سه هزار دوربین ترافیکی نیز نصب شد و در سال ۹۳ نیز شورای شهر به‌صراحت بر ضرورت وجود و ادامه این شرکت تأکید کرد‌، متأسفانه در ۲۵ اسفند‌ سال گذشته یعنی در روزهای آخر سال یک عضو علی‌البدل این شرکت به همراه یک عضو علی‌البدل دیگر که اساسا اجازه دخالت و ورود به این شرکت را ندارند، در نامه‌ای به شهردار تهران پیشنهاد کردند که همه اعتبارات مربوط به سیستم حمل‌ونقل هوشمند، همه تجهیزات و دوربین‌ها به مؤسسه رایانه شهر منتقل شود و این در حالی است که عضو علی‌البدل مانند یک بازیکن ذخیره است که اگر یک نفر خارج شد، می‌تواند وارد شود.

اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و معاون حمل‌ونقل از این موضوع بی‌اطلاع بودند و به جای آنکه این درخواست را در معاونت حمل‌ونقل ثبت کنند، اول آن را در دبیرخانه دفتر شهردار ثبت می‌کنند، در ساعت ۱۸:۵۴ همان روزی که نامه ارسال شده است، آن را تصویب می‌کنند و نه‌تنها اختیارات شرکت کنترل ترافیک را به این مؤسسه می‌دهند؛ بلکه اعلام می‌شود که فیبر نوری مترو و سازمان فاوا هم به این مؤسسه داده شود و جالب است بدانید که معاون حمل‌ونقل وقتی در جریان این نامه قرار می‌گیرد، با آن مخالفت می‌کند و می‌گوید که هیچ اقدامی تا بررسی موضوع نشود؛ اما نهایتا معاون مربوطه نیز مجبور می‌شود تا طی نامه‌ای ابلاغ اختیارات شرکت کنترل ترافیک را به رایانه شهر بدهد و حالا که من این سخنان را اعلام می‌کنم، یعنی کار تمام شده و ابلاغ‌ها هم انجام شده و به قول آن آقا، گویا مصوبات شورای شهر فقط کاغذپاره است و اعتبار بیشتر از این ندارد؛ چراکه نه مکاتبه‌ای با شورا شده و نه حتی تماسی در این زمینه با ما گرفتند و ما اطلاعات را از طریق فضای مجازی در اختیار داریم. مدیر دوشغله پیشین شرکت کنترل ترافیک تمام معاونان را در سطح شهر و تونل‌ها مستقر کرده است؛ چراکه از پیش سناریوی دیگری برای این شرکت در نظر گرفته بودند، وضعیت و نگهداری تجهیزات در دوره دوستانی که همه آنها پای کار هستند، بسیار ضعیف بوده؛ چرا‌که نسخه دیگری برای شهر پیچیده بودند.

او با اشاره به برشمردن موارد غیرقانونی این انتقال وظایف گفته بود: براساس قانون هرگونه مکاتبه باید با مهر و امضای شرکت باشد و همچنین نامه در دبیرخانه ثبت نشده و مجمع این شرکت هم از این جابه‌جایی اختیارات بی‌اطلاع بوده و حتما باید سه نفر پای این نامه را امضا می‌کردند و این موارد از ‌جمله موارد غیرقانونی‌بودن این مصوبه است. همه اعتبارات شرکت کنترل ترافیک به مؤسسه رایان شهر منتقل شده که غیرقانونی است؛ چرا‌که جابه‌جایی و کم و زیادکردن بودجه جزء اختیارات شورا و نه شهرداری است.

بعد از نطق رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران قرار بر این شد که این موضوع در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر و شهردار بررسی شود. جلسه‌ای سه ساعته برگزار شد. ناصر امانی در گفت و گو با رسانه ها درباره جزییات این جلسه گفته بود که هردار بارها در سخنانش تکرار کرده غلط است، غلط است. باید عذرخواهی کنید و توبه کنید. به گفته ناصر امانی بعد از نیم ساعت شهردار متوجه می‌شود که در جلسه شورای شهر است و با اعضای شورای شهر تهران صحبت می‌کند و آرام می‌شود.

این عضو شورای شهر درباره جزئیات این جلسه توضیح داد: ‌شهردار تقریبا به طور قطع گفت تمام گزارش خلاف قانون است و تمام اقداماتی که انجام شده، مطابق قانون بوده و اعضا باید توبه و عذرخواهی کنند.  

پس از این جلسه ، کمیته ای تشکیل می شود که سرانجام جلسه شورای شهربا اعضای این کمیته تهیه 22 سوال و پاسخی است که پس از این انتصاب جواب هایش به شورای شهر ارسال می شود .

شهردار تهران در این فاصله بارها در گفت و گو با رسانه ها تاکید کرده بود که مسئله ادغام  این دوشرکت یا انحلال شرکت کنترل ترافیک مطرح نیست . اما  با این انتصابات  دوباره نگرانی ها تازه شد .

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران به اکو ایران می گوید: ما هم بعد از آگاهی از این انتصاب تعجب کردیم ، مدیرعامل این شرکت تازه منصوب شده و در این حوزه نیز تخصص و تجربه داشت و چشم انداز خوبی برای فعالیت های این شرکت ترسیم کرده بود که ناگهان حکم فرد جدیدی برای سرپرستی این شرکت زده می شود، ما هم علت این کار را نمی دانیم .

وی درخصوص این که آیا شهرداری پاسخ سوالات شورای شهر درخصوص ادغام شرکت کنترل ترافیک داده است می گوید : سوالات به کمیسیون حمل و نقل داده شده است اما این که این پاسخ ها قانع کننده بوده یا خیر باید از کمیسیون تخصصی پیگیر شد .

امانی درخصوص این که به نظر می رسد شهرداری چندان به اعتراض ها و تذکرهای اعضای شورا توجهی نمی کند می گوید :‌این که در این دوره شهرداری به اعتراض ها و تذکرات شورا توجهی نمی کند تردید نیست و برای ما روشن است . این رویکرد در سایر موضوعات هم دیده می شود که شهرداری آشکارا سخنان شورا که برای ارائه بهتر شهر است  نادیده می گیرد درخصوص هیات امنای محلات هم برخلاف قانون و تذکر شورای شهر احکام برخی از اعضای هیات امنای محلات صادر شد .