به گزارش اکوایران،‌ شهردار تهران معتقد است ساخت مسکن باعث عبور از مشکلات و ایجاد اشتغال و رونق در عرصه‌های مختلف می‌شود. او اعلام کرده با رونق ساخت و ساز به دنبال ارزان کردن تهران است. پیش‌بینی شهردار تهران ساخت 180 هزار واحد مسکونی در سال است. زاکانی تاکید کرده از این تعداد، تاکنون ۱۸۴ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ هزار واحد مسکونی وارد فرایند صدور پروانه شده است. او نام تعدادی از 36 نهادی که شهرداری تهران با آنها تفاهمنامه امضا کرده را در صفحه توییترش منتشر کرده است.

۱۰ هزار واحد با شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ۲۵ هزار واحد با وزارت آموزش و پرورش، ۱۵ هزار واحد با نیروی هوایی ارتش، ۶۰ هزار واحد با سازمان اوقاف و امور خیریه، ۲۵ هزار واحد با نهادهای نظامی، ۱۰ هزار واحد با سازمان ملی زمین و مسکن، ۱۳۷۷ واحد با آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، ۵۰۰۰ واحد با بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۷۰۰۰ واحد با دانشگاه تهران، ۷۰۰۰ واحد با دانشگاه علامه طباطبایی، ۵۰۰۰ واحد با دانشگاه تربیت مدرس، ۴۰۰۰ واحد با دانشگاه شهید بهشتی، ۱۵۰۰ واحد با دانشگاه علم و صنعت و ۵۰۰ واحد با دانشگاه شریف و بنیاد ملی نخبگان. این نام و میزان تعهدات نهادهایی هستند که برای مسکن سازی با شهردار تهران تفاهمنامه امضا کرده‌اند.

photo_۲۰۲۳-۰۶-۱۲_۱۷-۱۹-۳۰

 

برنامه مسکن‌سازی زاکانی برای تهران: نشدنی، نگران‌کننده، خطرناک!

 

ناصر امانی - عضو شورای شهر تهران - اما چندان به تحقق وعده‌های مسکنی شهردار خوش‌بین نیست. او درپاسخ به این پرسش که مناطق زیادی از تهران سقف جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده در طرح تفصیلی تهران عبور کرده‌اند و بر این اساس آیا برنامه‌های شهرداری در حوزه مسکن‌سازی نگران‌کننده نیست؟ به اکوایران می‌گوید:‌ میزان تحقق این وعده‌ها چندان زیاد نیست و گمان نمی‌کنم که کمتر از 30 درصد آن اجرایی شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: هیچکدام از این تفاهنامه‌ها جز یکی دو مورد که کلنگ‌زنی شده، بقیه در حد همان حد تفاهمنامه مانده و به عملیات اجرایی ساخت منجر نشده است، ولی چون اغلب وزارتخانه‌ها و نهادهای عمومی یک سوی این تفاهمنامه هستند و در قالب توافق‌های 30 -70 بین شهردار انجام شده، ممکن است در آینده حقوق مکتسبه ایجاد شود.

ناصر امانی شورای شهر تهران

امانی در خصوص این که این ساخت و سازها در کدام مناطق تهران رخ می دهد هم توضیح می دهد : اطلاعی از این که ساخت و سازها در کدام مناطق تهران است ندارم اما در مناطقی مانند منطقه 16 و 19 سقف جمعیت پذیری کامل است و ضمن این که سرانه های خدماتی در این مناطق پایین است در همین گزارش اخیری که در صحن شورای شهر از محله شوش دادم بسیاری از ساکنان قدیمی به خاطر مشکلات محله خانه های خود را به نازل ترین قیمت می فروشند که از مشکلات نجات پیدا کنند آن قوت ما مجوز بدهیم که چند هزار نفر آدم دیگر به این منطقه اضافه شوند این  نقض غرض  است و با چشم اندازی که از شهر تهران در طرح جامع  پیش بینی کردیم مغایر است .

امانی درخصوص ساخت و ساز در مناطقی که گرفتار فرونشست هستند هم می گوید : مناطقی مانند 16 و 19 گرفتار فرونشت هستند و متاسفانه بسیاری از بارگذاری ها و پروژه ها در این مناطق است که نهادهای نظارتی باید ورود کرده و مانع شوند .

این عضو شورای شهر تهران در خصوص این که برخی از کارشناسان حوزه شهرسازی نگران تصمیم گیری های مدیریت شهری در حوزه شهرسازی هستند و شهرداری نیزدر چند ماه اخیر مطالعات  مرکز پژوهش های مجلس در حوزه زیست پذیری مناطق تهران ، نامه سازمان بازرسی در خصوص ساخت بنای 30 طبقه در حریم گسلی و تذکر برخی از اعضا در حوزه ساخت و ساز را به دلیل نداشتن اطلاعات کافی دانسته می گوید:‌ این تعابیر را قبول ندارم این طور نیست که شهردار تهران نظارت قوه قضاییه را نپذیرد. شهردار تهران گرفتار مشکلات اجرایی است و فشار مطالبات مردم هم هست و ما به عنوان اعضای شورای شهر تاکید داریم در حوزه ساخت و ساز به موضوع بار جمعیتی مناطق و سرانه های خدماتی توجه کند.

او ادامه می دهد: در منطقه 12 ، تنها 60 چالش را شناسایی کردیم که حل اینها مهم تر از اقداماتی است که به جمعیت پذیری تهران ختم شود . شهرداری باید به دنبال جبران کمبود سرانه های خدماتی ، آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی باشد .