«از وضعیت فاوا نا امیدیم » این جمله یکی از اعضای شورای شهر تهران است در خصوص پیگیری حل چالش های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری . درحالی که قرار بود در این دوره از مدیریت شهری  هوشمند سازی فعالیت های شهری در تهران ارتقا پیدا کند و برای تقویت این موضوع حتی ساختار یک سازمان جدید در شهرداری هم مصوب شد .

اما نه فعالیت های سازمان جدید آغاز شده و نه فاوا توانسته به جایگاه گذشته خود باز گردد . اسفند ماه سال گذشته در زمان معارفته سرپرست جدید این سازمان  سجاد محمد ‌علی‌نژاد مشاور و مدیرکل حوزه شهردار تهران به اهمیت جایگاه سازمان فاوا در این دوره از مدیریت شهری تاکید و گفته بود: انجام اقدامات پایه‌ای و زیرساختی در کنار ارائه‌ خدمات نوین و تکریم مخاطبان مدیریت شهری از دل کارهای فاوا بیرون می‌آید. تجربه‌ سازمان فاوا در این مدت نشان داده است که این سازمان یکی از مجموعه‌های رو به‌جلوی شهرداری است که وضعیت مطلوبی دارد، طراحی و خوش‌فکری بدنه‌ سازمان فاوا، امکان استفاده بهینه و منطقی از امکانات را در کنار کاهش مراجعات به همراه داشته و کمک کرده است تا هوشمندانه از ظرفیت‌ها در مدیریت شهری تهران استفاده شود.بر این اعتقاد هستیم که تقویت سازمان فاوا، زیرساخت‌های پایه‌ای شهرداری تهران را متحول می‌کند و در این راستا تلاش می‌کنیم با پشتیبانی لازم و تامین منابع، به بهترین نحو از نیروهای سازمان فاوا که یکی از نخبه‌ترین مجموعه‌های شهرداری تهران است، حمایت شود.

در این مراسم بر تقویت نیروهای انسانی این سازمان و افزایش حقوق کارمندان سازمان فاوا تاکید شده و اعلام شد که شاهد خروج نیروهای خبره از این مجموعه هستیم .

اما چالش های این سازمان همچنان پا برجا است . براساس اخبار دو عضو شورای شهر تهران به تازگی از این سازمان بازدید کرده اند و کارکنان این سازمان مشکلاتی را در این دیدار مطرح کرده اند . چالش هایی که از سوی کارکنان فاوا مطرح شده است همچنان موضوع حقوق و دستمزد است . یکی دیگر از مشکلات پرتکرار مطرح شده تغییر وضعیت کارکنان ایثارگر این سازمان است . همچنین کارکنان قرار دادی حامیان هم درخواست تغییر وضعیت قرار دادی خود را داشته اند .

عدم ثبات مدیریت و خروج نیروی تخصصی از این سازمان به دلیل دلسردی از عدم تغییر وضعیت و دریافت حقوق کم  سرمایه نیروی انسانی این سازمان را در معرض خطر قرار داده است .

پیش از این هم  علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران برخی از چالش های این سازمان به اکو ایران گفته بود :‌دلیل دیگر این است که بخش عمده فضای کارشناسی فاوا از دست رفته و خود مدیران فعلی هم این موضوع به صراحت می‌گویند و باید چاره‌اندیشی کنیم سرمایه اصلی آن سازمان سرور و شبکه فیبر نوری، دکل و آنتن و نرم افزار و سخت افزار و مخابرات نیست، سرمایه اصلی آن نیروی انسانی متخصص آن است این تجهیزات قابل خریداری است هرچند که ارزشمند است اما اصلی‌ترین سرمایه نیروی انسانی است و در درجه دوم دارایی‌های اطلاعاتی آنجاست.در درجه سوم تجهیزات و امکانات است و این را باید مدیران فعلی با تمام وجود درک کنند و با گفتار و توصیه مشکل حل نمی‌شود .