تلاش های شهرداری تهران درحوزه کاهش آسیب های اجتماعی معمولا بی سرانجام بوده از تلاش برای جمع آوری متکدیان تا وعده جمع آوری دو ماهه معتادان متجاهر .به تازگی شهردارتهران درنامه ای به رییس جمهوردرخواست واگذاری مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر را کرده است.

محمد امین توکلی زاده،معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران  در گفت و گو با اکوایران دلایل این درخواست را توضیح می دهد .توکلی زاده می گوید :‌از همان روزهای نخست فعالیت شهرداری در دوره جدید تاکید داشتیم برای آن که در حوزه آسیب های اجتماعی بتوانیم خدمات شایسته ای به شهروندان بدهیم باید 14 دستگاه متولی این حوزه   در کنار هم قرار بگیرند .

وی ادامه می دهد :‌سال هاست مدیریت شهری واحد مطالبه اصلی مدیران شهری است  تا به درستی به تکالیف شان عمل کنند که تاکنون به سرانجامی نرسیده است ، تنها جایگزینی که در این مدت توانسته خلأ مدیریت واحد شهری را جبران کند همین کار قرارگاهی بود و قرارگاه آسیب های اجتماعی شهر تهران بر همین اساس شکل گرفت و ثمرات خوبی هم داشت و همگی اذعان دارند که این کار قرارگاهی کار درستی بود و تمام دستگاه هایی که آمدند و شرکت کردند از این که  در کنار هم قرار گرفتن راضی هستند.

وی ادامه می دهد :‌ خدماتی که در این حوزه داده شده قابل مقایسه با گذشته نیست که دلیل آن همین کنار هم قرار گرفتن است؛ ولی می دانیم کار قرارگاهی نمی تواند مدیریت واحد را کامل پوشش دهد؛ لذا شهردارتهران درخواستی از رئیس جمهور در هیئت دولت مطرح کردند تا بتوانند از رییس جمهور تفویض اختیار بگیرند و در شهر تهران این قرارگاه و فرماندهی آن که خود شهردار تهران است بتواند نظم دهی کند و تمام دستگاه ها به موقع و براساس نظم  به وظایفشان عمل کنند.

توکلی زاده درخصوص این که شهردار تهران اختیارات چه موضوعاتی را در حوزه آسیب های اجتماعی از رییس جمهور درخواست کرده است ، هم می گوید :‌چند عنوان مشخص در این درخواست است از جمله معتادین متجاهر و کودکان کارو... . 

وی درخصوص تجربه های شکست خورده قدیمی در این حوزه هم توضیح می دهد :‌این کار شدنی است اما باید اختیارش را بدهند و اگر اختیارش را نداشته باشید و هر قسمت از این زنجیره در دست یک دستگاه باشد به نتیجه نمی رسد؛ ولی اگر این اختیارات یک جا جمع شود و یک مرکز فرماندهی بتواند برای کل زنجیره آسیب برنامه ریزی کند. نمی خواهیم امر و نهی کنیم و می خواهیم طبق یک نظام کارشناسی از صفر تا صد زنجیره کاهش آسیب را ببینیم. هر بار که می خواهد این اتفاق بیافتد در یکی از حلقه های زنجیره خللی پیش می آید و مانع اجرا می شود این درحالی است که  زیرساخت را فراهم کردیم. شهرداری سخت ترین کارهایش را انجام داده است.

توکلی زاده یادآور می شود:  روز اولی که شروع کردیم مهمترین موضوع نبود تخت بود؛ یعنی ظرفیت پذیرش معتادان ماده 16 حدود 10000 تخت بود و 22000 معتاد متجاهر وجود داشت. وقتی تخت نداشته  باشید، اگر بهترین برنامه و اختیارات را داشته باشید و مسئولیتش به شما واگذار شده باشد و فرمانده میدان هم باشید تختی نیست  که بخواهید کار کنید. سخت ترین مرحله تامین این  زیرساخت بود که فراهم شد.

معاون شهردار تهران اضافه کرد :‌شاید در هیچ دوره شهرداری این میزان همت که وارد میدان شود، هزینه کند، مراکز را ایجاد کند، پیمانکاران و مددکارانش را پای کار بیاورد و مراکز تخصصیش را ایجاد کند نداشته است ، نکته بعدی که مانع می شد این کار به نتیجه برسد موضوع منع پذیرش ها بودند، مانند زخم باز ها، آلزایمری ها، ایدزی ها ، هپاتیتی ها  و .... باز هم شهرداری این مرحله سخت را پذیرفت . ما مرکز تخصصی پذیرش معتادان متجاهر  کبر سنی، صغر سنی، زخم باز و زنان را ایجاد کردیم؛ پس این هم دومین مرحله کار سخت است که انجام شده،  گام بعدی به این  است که چگونه این چرخه معیوب را متوقف کنیم و چگونه زمان ها، جامعه پذیری و خانواده پذیری را تنظیم کنیم که همگی در دست ما نیست. اگر مرکز مدیریت واحد شکل بگیرد، با همفکری که در کنار هم انجام می دهیم  و دستورالعمل هایی که در آنجا مصوب می شود، چون اختیار رئیس جمهور و هیئت دولت است و وقتی مصوب شد ملاک عمل همه دستگاه ها می شود، از این مرحله عبور می کنیم. سخت ترین مراحل را پشت سر گذاشتیم و این از آنها سخت تر نیست.