امروز شهرداری تهران جشن هفت هزار نفری فرزندان غدیر را در ورزشگاه آزادی برگزار کرد . مدیران شهری درحاشیه این مراسم به حاشیه های این روزهای شهرداری تهران از جمله برخورد شهرداری با خانه اندیشمندان ، انتصابات جدید شهرداری و ... پاسخ دادند .

سید احمد احمدی صدر در حاشیه جشن فرزندان غدیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از این زاویه هیچ گاه به فرزندان در معرض آسیب و بی‌سرپرست و بد سرپرست نگاه نشده که انسان و آینده‌سازان ایران هستند، اظهار کرد: اگر به توانایی‌های نهفته توجه و هدایت شود این کودکان می‌توانند پروفسور سمیعی، حسابی و شهید احمدی روشن و از نخبگان کشور باشند.

شهردار تهران نماینده ویژه ریاست جمهوری در حوزه متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر

وی افزود: در بین این افراد کسانی هستند که استعدادهای آنها شکوفا خواهد شد؛ ما به جمع اوری کودکان کار که بیش از ۳۰ بار انجام شده اعتقاد نداریم. این کودکان توان و استعداد دارند و باید به آن توجه کرد. همکاران ما در حوزه اقتصادی باید مشکلات معیشتی را رفع کنند و ما برای اینکه به استعدادهای آنها توجه کنیم مراکز ۳۰ گانه را احداث کردیم و مجتمعی برای استعدادیابی راه اندازی شده تا به مدارس تخصصی معرفی شوند که می‌تواند مدرسه ریاضی، هنر و ورزشی باشد.

احمدی صدر اعلام کرد: تمام کودکانی که به نوعی از امکانات محرومند و مشغدل کارند و بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند و نمیتوانند وارد مدرسه شوند پوشش  داده می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ریاست جمهوری دستور داد که شهردار تهران به عنوان نماینده ریاست جمهوری در مورد متکدیان، کودکان کار و معتادان متجاهر وارد شود و این دستور تایید شده و کلیات نیز به تصویب رسیده است.

احمدی صدر با بیان اینکه پس از تایید و ابلاغ جزییات، شهرداری تهران نماینده ویژه ریاست جمهوری در این سه بخش خواهد بود، یادآور شد: تاکنون ۱۴ دستگاه به وزارت خانه خود پاسخگو بودند اما با این حکم، هم‌افزایی تقویت می‌شود. اعتبارات به نهادهای مسئول واگذار شده اما شهرداری حق نظارت و سوال خواهد داشت و به ریاست جمهوری گزارشات را خواهد داد.

   محمد امین توکلی‌زاده هم در حاشیه این برنامه که با حضور هفت هزار نفر از کودکان کار و خیابانی در مجموعه 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز گذشته جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و درخواست ما از رئیس جمهور واگذاری مسئولیت و مدیریت واحد 3 موضوع کودکان کار و خیابانی، معتادان متجاهر و متکدیان به شهرداری تهران بود که کلیات این مسئله در جلسه هیئت دولت به تصویب رسیده و این موضوع هم اکنون در کمیسیون تخصصی در دست پیگیری است.

وی افزود‌: پیش‌بینی می‌شود با تصویب کلیات موضوع اشاره شده در کمیسیون ذکر شده شاهد یک مدیریت واحد پس از سال‌ها در خصوص سه موضوع کودکان کار و خیابانی، متکدیان و معتادان متجاهر در شهر تهران باشیم.

توکلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نفر از شهروندان در مهمانی 10 کیلومتری غدیر در روز جمعه گذشته در تهران شرکت کردند گفت: سال گذشته بالغ بر 3 میلیون نفر در این مهمانی شرکت کردند که آمار نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌کنندگان در مهمانی 10 کیلومتری غدیر امسال یک میلیون بیشتر از جمعیت سال گذشته بوده است.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی با اشاره به توجه شهرداری تهران به موضوع آسیب‌های اجتماعی مخصوصا کودکان کار و خیابانی و متکدیان و معتادان متجاهر گفت: این موارد به صورت ویژه در قرارگاه اجتماعی پیگیری و اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی در خصوص حواشی خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز با بیان اینکه سیاست کلی شهرداری تهران برای املاک اجتماعی‌اش، ارائه خدمات فراگیر به مردم است، گفت: پیش از این شهرداری املاکش را به سازمان‌ها، NGOها و ... می‌داد تا از طریق آنها خدمات به مردم ارائه شود اما این مدل در دنیا تغییر کرده و مدل اشتراکی در حال حاضر در سطح دنیا مرسوم است و این بهترین روش است که ما می‌توانیم در تهران اجرا کنیم. چرا که شهرداری در تهران املاک زیادی ندارد که مدیران قبلی هم بخواهند آنها را به افراد و سازمان‌هایی داده و مدیریت بعدی خلع ید باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه نظارتی در مورد املاک اجتماعی نامه مفصلی به شهرداری زده تا چگونگی محول شده این املاک را توضیح دهد، گفت: ما بنا به تعطیلی و یا پلمب مجموعه نداریم و حتی در این ایام هم جلسات در آن خانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 97 و در دوره مدیریت شهری گذشته اخطار اولیه به بهره برداران این خانه داده شده بود و چهار بار به آنها تذکر دادیم و رسید دریافت کردیم، گفت: پس این ادعا که آنها می‌گویند ما خبر نداشتیم نادرست است و ما بحث تعطیلی نداریم و اگر می‌خواستیم پلمب کنیم چرا در اتاق انتهای سالن را بستیم، می‌رفتیم در ورودی را می‌بستیم.

وی با بیان اینکه خودشان آمدند و با شهرداری مذاکره و گفت‌وگو کردند اما به یکباره موضع‌شان عوض شد، گفت: این تهمت‌ها به زاکانی نمی‌چسبد چرا که شهردار تهران در چند ماه گذشته جلسات زیادی با دانشگاه‌ها، نخبگان و دانشجویان داشته و این تهمت‌ها به وی نمی‌چسبد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال فضای اشتراکی هستیم، گفت: همین حالا در خانه باز است و فعالیت آنها ادامه دارد و حتی سال قبل نیز از آنها حمایت مالی کردیم اما بنای ما به کار مشترک است اما حالا که موضوع را به مراجع قضایی بدند ما نیز به رای قضایی تمکین می‌کنیم و ما هم از طریق سیستم قضایی پیگیر موضوع هستیم تا اول مالکیت‌مان تثبیت شود و بعد هم وقتی مالکیت قطعی شد در مورد نظام مشترک تصمیم گیری می‌کنیم.

واکنش شهردار تهران به توییت عضو شورا؛اطلاعاتشان نادرست است

 علیرضا زاکانی هم در حاشیه این مراسم گفت : در این دوره از مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به موضوع کودکان کار و خیابانی شده و این قشر از جامعه که در گذشته به عنوان شهروندان درجه دو محسوب می‌شدند امروزه به عنوان نور چشم ما هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات به کودکان کار و خیابانی در ارتباط با شناسایی استعدادها و شکوفایی آن گفت: در همین ارتباط 34 مدرسه توسط شهرداری تهران در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده که بیش از هفت هزار نفر از کودکان در این مدارس حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر سوادآموزی حرفه‌آموزی نیز یاد می‌گیرند که برای نخستین بار است این اقدام از سوی شهرداری تهران در سطح شهر انجام گرفته است.

زاکانی با بیان اینکه بخشی از این مدارس به صورت شبانه‌روزی فعال هستند تصریح کرد: امیدواریم به سمتی برویم که دیگر چیزی به عنوان کودکان کار و خیابانی در تهران نداشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری تهران جهت همراهی و همکاری با سایر بخش‌ها و دستگاه‌ها در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی گفت: ما در این حوزه از ابتدا عنوان کرده‌ایم که مسئول هستیم و در جایی که وظیفه داریم کار خواهیم کرد و در جای دیگری که وظیفه ما نیست با ارگان‌های دیگر همکاری خواهیم کرد.

وی با اشاره به آغاز انتصابات جدید در بدنه شهرداری و انتقاد یکی از اعضای شورای شهر تهران در این خصوص گفت: قاعدتا در این خصوص اطلاعاتشان نادرست است!

زاکانی همچنین در خصوص برخورد با مافیای کودکان کار و خیابانی گفت: در این زمینه ما در سطوح مختلف از جمله بخش قضایی همکاری‌هایی را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم.