به گزارش اکوایران، علیرضا زاکانی در حاشیه نشست بررسی راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهر تهران که در قالب جلسات کارگروه افزایش تاب‌آوری سازه‌ها در برابر زلزله برگزار شد، گفت: امروز از بُعد تحقق همفکری و تلاش جمعی در حوزه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله با جمع شدن اساتید اتفاق مبارکی افتاد؛ اساتیدی که از دانشگاه‌های مختلف و برتر کشور دعوت شدند و شورا به عنوان متصدی برگزاری این جلسه به صورت فعال مباحث کارشناسی و فنی خوبی مطرح شد.

وی افزود: صحبت اصلی این جلسه این بود که آیا امکان وقوع زلزله‌ای با مقیاس بالاتر از هفت ریشتر در تهران وجود دارد یا خیر؟ در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این حوزه چه اقداماتی در این حوزه می‌توان انجام داد؟ اساتید صاحبنظر صحبت‌های خود را در این رابطه مطرح کردند. زلزله قطعا در کانون گسل و پیرامون آن خطرات متفاوت و غیرقابل مقایسه‌ای دارد. هر روز باید آمادگی لازم ایجاد شود و در مسیر اولویت اقدامات قبل از وقوع حادثه حرکت کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: همه موارد و سناریوها باید در نظر گرفته شود. موضوع استحکام بنا و زیرساخت‌های شهری باید مورد توجه قرار گیرد، اما ظرف 3000 سال گذشته زلزله‌ای که کانون آن شهر تهران باشد رخ نداده است؛ بنابراین آمارهایی که ذهن مردم را درگیر زلزله‌هایی با مقیاس بالا در شهر تهران کند، خارج از ذهن است اما سه گسل پیرامونی وجود دارد که بر روی سازه‌های بلند تاثیرگذار هستند. بنابراین باید اولویت را به سازه‌های بلند در شهر تهران داد.

وی با تاکید بر اینکه باید مسیر درست نوسازی برای همه مجموعه‌های شهر در نظر گرفته شود، افزود: برای شهرداری تهران پیشگیری در این حوزه مقدم است. پیشگیری به این معنا که استحکام‌بخشی به ابنیه مسکونی مردم و زیرساخت‌های شهری به عنوان اولویت قرار گیرد. در حقیقت کاری که انجام داده‌ایم توجه به بافت ناپایدار و ناایمن شهر است. بر این اساس برای اولین‌بار در تاریخ کشور 9 دستگاه، 16 هزار ساختمان بلندمرتبه شهر را پایش می‌کنند.

زاکانی افزود: همچنین طرحی تحت عنوان پویش محله امن آغاز شده که طی آن 900 نفر آموزش‌های لازم را می‌بینند و تیم‌های ما به 128 هزار پلاک که بالغ بر یک میلیون نفر را در حدود 350 هزار خانواده می‌شوند، پوشش می‌دهند. قطعا آغاز این طرح اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود و یکی از اهداف ما تحقق مقاوم‌سازی پلاک‌های ریزدانه است؛ یعنی شناسایی آنها محقق شود و نوسازی آنها آغاز شود.

شهردار تهران ادامه داد: نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که کالبد شهر برای مواجهه با شرایط مخاطره‌آمیز همچون زلزله آماده شود و در این میان به نوسازی بافت ناپایدار توجه شود؛ موضوعی که می‌تواند اهرمی برای تغییر و تحول شهر و ارائه خدمات بهتر قرار گیرد.

وی همچنین گفت: اگر به سمتی برویم که حذف گاز در تهران صورت بگیرد، خطرات ناشی از آن نیز حذف خواهد شد و با استفاده از انرژی برق به عنوان جایگزین در هنگام بروز حوادثی چون زلزله ظرف 24 تا 48 ساعت اول خطرات را از این طریق کاهش دهیم. از سوی دیگر باید در حوزه آموزش و مواجهه با حوادث اقدامات موثری را انجام دهیم که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در این حوزه اقدامات گسترده‌ای را آغاز کرده و در مجموع مکلف هستیم دست به دست هم بدهیم و ارائه خدمات مناسبی به شهروندان داشته باشیم. خود تهران تاکنون طی 3000 سال گذشته زلزله بزرگی ندیده و پیرامون تهران زلزله‌های بزرگ داشتیم که روی ساختمان‌های بلندمرتبه تاثیرگذار است. بنابراین در جهت ایمن‌سازی این ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهر باید گام‌های موثر برداریم.