خطر خشک شدن درختان بوستان های جنگلی به دلیل کم آبی مدت هاست از سوی فعالان محیط زیست یادآورمی شود. در دوره گذشته مدیریت شهری نیز پس از اختلاف نظرهایی که میان آبفا و شهرداری ایجاد شده بود مدت ها درختان بوستان جنگلی چیتگر بی آب ماندند . اماپس از مدتی پس از تذکر یکی از اعضای شورای شهر درصحن علنی ،جلسه ای میان مدیران شهری و اعضای شورا برگزار و با پیگیری ریاست وقت شورا، مشکلات برطرف می شود، اما دوباره آب بر روی این درختان بسته شده است . مهدی پیرهادی  رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص قطع حق‌آبه بوستان‌های جنگلی شهر تهران  توضیح داد:‌ نگرانی بین مدیران شهرداری به وجود آمده که آنها هر وقت نخواهند آب را قطع می‌کنند و درختان خشک می‌شوند. بدون توافق نباید آب قطع شود زیراقطع کردن آب منجر به مرگ درختان می شودو یک کار نابخشودنی است درحال حاضر مجموعه‌های شیان، چیتگر و سرخه‌حصار دچار مشکلند. در مجموعه شیان یکسری سوختگی‌ها در برخی درختان مشاهده شده است. وضعیت نگران کننده‌ای در بوستان‌های جنگلی مخصوصا در چیتگر و سرخه‌حصار نسبت به گذشته به وجود آمده است.

وی ادامه داد:‌ وقتی کم‌آبی یا قطع آب صورت می‌گیرد درختان ضعیف می‌شوند و سبب می‌شود بعضی درختان دچار بیماری و آفت‌های گیاهی شوند و این آفت‌ها به سایر درختان سرایت می‌کند و شاید تعداد زیادی از درختان خشک شود. با پیگیری‌هایی که با مجموعه آب و فاضلاب داشتند فعلا آب را وصل کردند؛ ولی این موضوع باید تعیین تکلیف شود و هیچ مجموعه‌ای حق ندارد آب را قطع کند.

پیرهادی درخصوص این که شهرداری می‌تواند از نهادهای نظارتی و قضایی موضوع قطع آب را پیگیری کند، توضیح داد: از راه‌های قانونی و دستگاه قضایی می‌شود پیگیری کرد؛ درخت‌کشی یک فاجعه است و دستگاه قضایی باید با مسببان این کار برخورد کند. آقای اژه‌ای نسبت به مساله درخت‌کشی حساس است. اینکه چند ماه آب را قطع کنند یک فاجعه زیست‌محیطی است که در تهران اتفاق می‌افتد و از دستگاه قضایی تقاضا داریم موضوعات از این دست را که توسط هر ارگانی چه دولتی و چه خصوصی صورت می‌گیرد، پیگیری کند و درباره هر کاری که صورت گرفته و به محیط زیست تهران آسیب‌ زده اقدامات لازم صورت بگیرد. سازمان محیط زیست هم باید نسبت به این موضوع با حساسیت پیگیری کند. بسیاری از این زمین‌ها، زمین‌های منابع طبیعی است و منابع طبیعی باید نسبت به حفظ مجموعه‌هایی که در آنها درخت کاشته شده حساس باشد. متاسفانه این حساسیت را در مجموعه‌های کمتری دیدم و از این دستگاه‌ها و مجموعه‌ها هم می‌خواهم این قضیه را با حساسیت دنبال و پیگیری کنند که هیچ وقت شاهد خشک شدن درختی در شهر تهران نباشیم.

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم درباره تخصیص آب برای درختان چیتگر گفت: چیتگر سهمیه آبش از ابتدای سال قطع شده بود که با مذاکراتی که با آب و فاضلاب انجام شد از ۴۰۰ لیتر در ثانیه بقیه‌ای که برای چیتگر پیش بینی شده در حال حاضر ۵۰ لیتر در ثانیه را اختصاص می‌دهند. قطعا این موضوع به درختان چیتگر صدمه می‌زند. لذا در حال مذاکره هستیم که با کمک آب و فاضلاب از این سرمایه‌های طبیعی شهر حفاظت کنیم.

وی تاکید کرد: تنش در گیاه با توجه به افزایش دما در تهران موجب خزان زودرس می‌شود، اما امسال با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم شاهد هستیم که این خزان اتفاق نیفتاده به حمدالله با برنامه ریزی که انجام شده مشکلی نداریم و در زمینه آبیاری صرفه جویی می‌کنیم. از آبیاری قطره‌ای و مکانیزه بهره گرفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم برداشت از چاه‌ها را کاهش دهیم و استفاده از پساب را جایگزین آن کنیم.

وی ادامه داد: درختان اگر خشک شوند قطعا علت خشک شدن آنها اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام می‌شود و درختان جایگزین خواهند شد. آبشویی درختان در شهرها انجام می‌شود و درختان خشک در سامانه ثبت و از طریق کمیسیون ماده ۷ مجوز لازم اخذ می‌شود و درختی که دچار آفت شده از تعویض خاک سطحی و عمقی خارج می‌شود و درخت جدید از همان گونه در محل جایگزین می‌شود. درختان خشکی که آفت دارند در چیتگر اگر حذف نشود آفت آنها به سایر درختان سرایت پیدا می‌کند. لذا درختان آفت زده با تعویض خاک سطحی و عمقی خارج می‌شوند.