به گزارش اکوایران، احسان برین - پژوهشگر اقتصادی - می‌­گوید: سیاست‌گذار پولی در چند هفته گذشته تلاش کرد تا از طریق افزایش سقف وام مسکن قدرت خرید متقاضیان را ترمیم کند. اینگونه گشایش‌ها در وام مسکن می‌تواند موثر و خوب باشد، به شرط آنکه سایر شرایط برای بالفعل شدن تقاضای خرید مسکن وجود داشته باشد.

او در این باره به اکوایران توضیح می‌دهد: بالاترین سقف وام خرید مسکن برای زوجین در شهری همچون تهران به صورت ترکیبی معادل 960 میلیون تومان پیش‌بینی شده است که رقم اقساط ماهیانه آن در حدود 19 تا 20 میلیون تومان برآورد می‌شود؛ رقمی که بی‌تردید در توان بخش زیادی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن نیست.

برین با بیان اینکه رقم اقساط ماهیانه وام اوراق مسکن با واقعیت‌های درآمدی جامعه همخوانی ندارد، ادامه می‌دهد: آن دسته از مردم که درآمدشان به این ارقام برسد و بتوانند چنین اقساطی بپردازند، شاید اصلاً جزو متقاضیانی که نیاز به وام مسکن 960 میلیون تومانی دارند، نباشند. این در حالی است که متقاضیانی که برای خرید مسکن نیاز به دریافت وام 960 میلیون تومانی دارند، اصلا درآمدشان به پرداخت اقساط این وام نمی‌رسد.

او یک نکته دیگر را هم اضافه می‌کند: اگر قیمت مسکن در تهران را متری 60 یا 64 میلیون تومان در نظر بگیریم، با وام 960 میلیون تومانی چند متر مسکن می‌توان تهیه کرد؟ بنابراین افزایش سقف وام مسکن اگرچه اقدامی خوب به شمار می‌رود اما اصلاً کافی نیست و با واقعیت‌های فعلی بازار مسکن در شهری مانند تهران همخوانی ندارد.