به گزارش اکوایران، مهدی عباسی - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در یکصد و هفتادمین جلسه این شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره به حکمت ۴۳۷ نهج‌البلاغه و تأکید این حکمت بر عدالت، گفت: در یکی از جلسات کمیسیون ماده پنج دستور جلساتی را داشتیم؛ امروز بحث محتوایی نداریم و به اهمیت یک ساختار می‌پردازیم تا اعضا بدانند در کمیسیون ماده 5 چه تصمیماتی گرفته می‌شود و چه آثار شهری، جمعیتی و مالی دارد.

وی با بیان اینکه امروز قضاوتی از این دستورات نخواهد شد و صرفا به اهمیت موضوع می‌پردازیم، یادآور شد: در ۲ مرداد سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ بند بررسی شده که برخی بندها مصوب و برخی بندها به تصمیمات بعدی موکول می‌شود. در این بندها با سه عنصر اصلی بازنگری طرح تفصیلی، طرح‌های موضعی از جمله بوستان ولایت و دوشان‌تپه به وسعت ۳۴۲ هکتار و پرونده‌های موردی برای ۱۵ هزار متر مربع زیربنای مازاد ساختمانی در ۱۲ پرونده شامل ۱۰ مورد بالای محور انقلاب و دو مورد پایین محور انقلاب بررسی شد.

عباسی تأکید کرد: ملاک عمل فعلی در برخی قطعات با وسعت پنج برابر حداکثر اندازه قطعه، اعطای طبقه مجاز است که این موضوع بررسی شد اعطای یک طبقه به وسعت سه برابری تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه عدالت و شکاف طبقاتی گزینه‌ای بسیار راهبردی است، اظهار کرد: بر اساس حکمرانی شهری، جمعیت مسأله و پرسشی بسیار مهم است و امکانات شهرها باید بر اساس آن فراهم شود؛ برنامه‌ریزی شهری و تأمین سرانه‌ها نیز از دیگر راهبردهاست و هر تصمیم نیازمند این سرانه‌هاست.

وی با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده یک اولویت است، گفت: در جمعیت‌پذیری قطعات سه تا پنج برابری از پلاک‌های موجود شناسایی شده، اعلام شده که ۱۸۷ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه خواهد شد و مشاور ۶۷۰ هزار نفر را پیش‌بینی کرده و در کمیسیون ۷۱۴ هزار نفر را پیش‌بینی کرده‌ایم. در مجموع دو خط نوشته که جمعیت تهران از ۱۸۷ هزار تا ۷۱۴ هزار نفر تغییر ایجاد خواهد کرد و یک تصمیم عادی نیست و بنیادی است.

عباسی با تأکید بر اینکه اگر ۷۱۴ هزار نفر جمعیت را در نظر بگیریم باید ببینیم که با نوسازی بافت چه اتفاقاتی خواهد افتاد، یادآور شد: از منظر عدالت باید بگوییم که در پهنه R۱ اگر مساحت بالای ۲۵۰ متر مربع باشد، مشمول مناطق کمتر برخوردار نمی شود و این قطعات بیشتر به مناطق برخوردار اختصاص دارد؛ یعنی سیاست‌های تشویقی به سمت پلاک‌هایی می‌رود که صاحب سرمایه و دارایی قابل توجه هستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران همچنین گفت: در اراضی دوشان تپه در منطقه ۱۳ استقرار جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر تصمیم‌گیری شده و فرودگاهی را ممکن است از کارکرد خارج کنیم که در شرایط اضطراری این زیرساخت می‌تواند کارکرد داشته باشد. ۱۴ هزار و ۹۹۲ واحد مسکونی پذیرفته شده که در این فضا ساخته شود و بر اساس اطلاعات پایه، در خصوص انتفاعی که طرفین از این طرح می‌برند تحلیلی انجام شده و انتفاع مالک ۴۸ هزار میلیارد تومان و انتفاع شهرداری سه هزار میلیارد تومان است.

او با بیان اینکه طرح اثرات مثبتی نیز همچون بازگشایی معابر را به دنبال دارد، یادآور شد: به اعتقاد من الزامی نیست که تمام چنین مواردی تعیین تکلیف شود و گاهی تعیین تکلیف برخی موارد به خودی خود تهدید است.

عباسی با تأکید بر اینکه موارد مطرح شده از دستورات جلسه کمیسیون ماده پنج بود، گفت: ما تحلیل می کنیم که این کمیسیون قصد داشت چه تصمیماتی بگیرد؛ پروژه بوستان ولایت ۱۵ هزار میلیارد تومان بار مالی برای شهرداری دارد که اگر مصوب شود باید در پیشنهادات شهرداری در بودجه نیز لحاظ شود.

وی با بیان اینکه افزایش ۱۵ هزار متر مربع در ۱۲ پرونده از موارد موضعی بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از این پرونده ها در منطقه ۲ بوده که زمینی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده شده و قرار بوده ساخت و ساز صورت بگیرد؛ ۴۷۱ درصد در این پرونده پذیرفته شده که در شهرک هما در منطقه ۲ به این پرونده تراکم داده شود و کاربری تثبیت مسجد از روی پلاک برداشته شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر مبنا کاربری مسجد باشد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای این پلاک ارزش آفرینی کرده ایم.

وی ادامه داد: ۴۵۰ درصد تراکم به یکی دیگر از پلاک ها که متعلق به شهرداری است، داده شده و ۸۲ میلیارد تومان انتفاع برای شهرداری دارد که تأکید شده باید برای حمل و نقل عمومی هزینه شود. در پهنه G۱۱۱ نیز به یکی از پلاک ها در منطقه یک تراکم داده شده است.

عباسی با بیان اینکه دیگر پرونده ها عددی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان انتفاع داشت که به جزئیات آن پرداخته نمی شود، تصریح کرد: مقایسه مالی پرونده های کمیسیون ماده پنج با یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران نشان می دهد مصوبات کمیسیون ماده پنج ۵۴ هزار میلیارد تومان آثار مالی دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای  شهر تهران اعلام کرد: نمی‌دانیم این تصمیمات خوب بوده یا خیر و از آن صحبت نمی‌کنیم، بلکه از اهمیت کمیسیون ماده پنج سخن می‌گوییم که تصمیمات آن در جمعیت، مسائل مالی و شهری اثرگذار است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج بسیار مهم است و شورایی که در تصمیمات کمیسیون ماده پنج نقش نداشته باشد مشخص می شود که تا چه اندازه بر تصمیمات شهر اثرگذار است. بسیار خوب بود که در یک جلسه به اربعین پرداخته شد اما شاید اعتبار آن بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان نبود.

عباسی با بیان اینکه شورا باید تصمیم بگیرد که می خواهد جمعیت شهر تهران ۵۰۰ هزار نفر اضافه شود یا خیر؟، گفت: نماینده وزارت خانه ها محترم اند ولی ما نماینده مردم هستیم.

وی با تأکید بر اینکه حفظ هویت شهرها و روستاها، رعایت استحکام بناها، ترویج قانون، آسان سازی خدمت رسانی، توجه به جانبازان، معلولان، بانوان و جوانان، توسعه فضای سبز و مواردی از این قبیل بر اساس بیانات مقام معظم رهبری از وظایف شوراهاست، یادآور شد: بنده تحلیل کلی داشتم و قرار بر این بود که دو گزارش کلی را ارائه دهم اما در جایگاه نطق بود و حتما معاون شهرسازی و معماری را دعوت و نظرات کمیسیون شهرسازی را به آنها اعلام خواهم کرد.

در ادامه، حمیدرضا صارمی در واکنش به نطق پیش از دستور عباسی در خصوص تصمیمات کمیسیون ماده پنج، با بیان اینکه تصمیمات عین طرح تفصیلی است، اظهار کرد: حداقل وسعت ۲۵۰ هکتار لحاظ شده و سه برابر و پنج برابر آن صراحت طرح تفصیلی است.

وی افزود: زمانی که آقای حناچی معاون شورای عالی معماری و شهرسازی می‌شوند نامه‌ای به آقای قالیباف ارسال می‌کنند که طرح آنها خلاف طرح جامع است؛ شاید حدود ۴۰ نامه‌نگاری انجام شد و ذیل یک مصوبه کمیسیون ماده پنج، محدودیت‌ها را برای شهر تهران انجام دادند که اثرات آن را می‌بینیم و آقایان قالیباف، نجفی و افشانی زیر بار آن را نرفتند اما در سال ۹۹ به تصویب رسید و زمانی که سامانه سیستمی می‌شود، بارگذاری صورت می‌گیرد.

صارمی تأکید کرد: تمام نامه‌نگاری‌ها مراودات طبیعی است؛ برخی از این نامه‌ها سیاسی بود که آقای قالیباف اجرا نکرد. پنج سال روی طرح تفصیلی تهران مطالعه شد و حدود ۴۰ دقیقه مشاور توضیح داد که بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج حداکثر ۶۰ هزار نفر جمعیت افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد ۳۰ هزار فقره پروانه و پارسال ۱۰ هزار فقره پروانه صادر شده است، یادآور شد: مصیبت شکل گرفته در تهران به دلیل فشار تقاضا است و بعد خانوار ۱.۵ برابر کاهش یافته و فشار تقاضا برای تهیه مسکن افزوده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد در پرونده‌ای فردی ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود ببرد باید پول خود را جمع کنیم و به این سمت ببریم، گفت: اساساً ساخت و ساز سودی ندارد و بر اساس همین مصوبه نیز سودی وجود نخواهد داشت و اگر سودی بود که تمام سرمایه ها به سمت ساخت و ساز می آمد؛ قیمت زمین باید ۵۰ درصد قیمت نهایی مسکن باشد و امروز در تهران بسیار بالاتر از این است که دلایل مختلفی دارد و جای بحث آن در جلسه امروز نیست.

وی با بیان اینکه با انتقال پادگان دوشان تپه ۶ معبر بازگشایی می شود، اظهار کرد: ما در انتقال پادگان ها دنبال انتفاع نیستیم. در پادگان ساصد پنج معبر بازگشایی می شود. باید از مراجع این موضوع را بپرسیم؛ نهادهای نظامی به دنبال انتفاع نیستند و این یک توهین است. تمام تصمیمات حداقل ۵۰ بار رفت و برگشت دارد. بر اساس ملاحظات شهردار تهران به فرودگاه دست نزدیم.

صارمی گفت: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ کردند و در سیاست‌های شهری توسعه افقی و عمودی شهرها را مورد تأکید قرار داده‌اند.