علیرضا زاکانی در جلسه ستاد استقبال از مهر با بیان اینکه امروز همه دستگاه‌ها در کنار یکدیگر حضور دارند تا شرایط تردد در تهران با آغاز سال تحصیلی بهبود یابد، گفت: امروز اتوبوس، مترو و تاکسی با ظرفیت حداکثری خود در خدمت شهروندان هستند، به گونه‌ای که ۲۰۴۷ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال بوده و تاکسیرانی نیز با ایجاد ظرفیت در سرویس مدارس و همچنین ارائه خدمات ویژه به دانش‌آموزان استثنائی شرایط متفاوتی را نسبت به سال گذشته در شهر تهران ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی وضعیت نظارت هوشمند تصویری بهبود یافته است، گفت: امیدوارم امسال سال خوبی باشد و در اوج همکاری و پیوستگی بتوانیم گام‌های موثری در خدمت به شهروندان برداریم.

علیرضا زاکانی در حاشیه این جلسه نیز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز آغاز امامت امام زمان، گفت: چشم‌مان امروز به سالروز امامت حضرت مهدی موعود روشن شده و این تقارن با سالروز هفته دفاع مقدس و شروع بکار مدارس اتفاق بسیار مبارکی است.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در بالاترین سطح خدمتگزاری به شهروندان به خصوص محصلین قرار دارد، گفت: از مدت‌ها قبل تمهیداتی اندیشیده شده و تمهیدات خاصی در حوزه تاکسی، اتوبوس و مترو داشته‌ایم و علاوه بر این همکاری خوبی بین دستگاه‌ها رخ داده و در یک کلام مجموعه‌های خدمتگزار در مسیر خدمت به شهروندان هستند تا کمترین گره ترافیکی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه زیرساختی تلاش‌های زیادی انجام شده است، اظهار کرد: در شش ماهه امسال یک و نیم برابر کل سال‌های اخیر آسفالت در شهر تهران توزیع شده و امروز یک میلیون تن آسفالت در معابر تهران ریخته شده است.

زاکانی با بیان اینکه تمام تلاش خود را داشته‌ایم که ظرفیت ناوگان را افزایش دهیم، ادامه داد: امروز که من با شما صحبت می‌کنم همه ظرفیت حمل و نقل عمومی در شهر فعال است و امسال در حوزه سرویس مدارس دانش آموزان استثنائی اقدام ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی در خصوص سرانجام افتتاح متروی پرند با اشاره به اینکه این مترو با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، در مورد زمان دقیق افتتاح این خط گفت: اجازه دهید که زمان افتتاح را دولت اعلام کند اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این خط آماده است و ما به صورت دو لاین رفت و برگشت این خط را آماده کردیم.

شهردار تهران در خصوص موضوع تأمین برق فیدرهای برق متروی پرند نیز با بیان اینکه پریروز تفاهمی صورت گرفت که اجازه بررسی و نحوه انشعاب از یک پست برق موجود را داشته باشیم، اظهار کرد: زیرساخت‌ها آماده است و تست گرم متروی پرند را باید انجام دهیم و تنها گلوگاه انشعاب برق بود که پریروز این اجازه داده شد.

وی در خصوص وضعیت جمع‌آوری زباله در تهران و قول وی برای حل یک ماهه مشکل جمع‌آوری زباله در پایتخت نیز گفت: وعده وی در خصوص حل مشکل قراردادهای پسماند در یک ماه بود و مشکل جمع‌آوری زباله یک مسئله ۵۰ ساله است و با یک ماه حل نمی‌شود.

زاکانی در خصوص سرانجام ۶۳۰ واگن مترو هم عنوان کرد: موضوع ۶۳۰ واگن تمام شده و در سفرم در چین که در این ماه است قراردادها منعقد می‌شود.

نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی

محسن هرمزی سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  هم در این جلسه گفت : ما در ستاد استقبال از مهر ۵ کارگروه ویژه داشتیم؛ این ۵ کارگروه در قالب ستاد استقبال از مهر برگزار شد و فضای خوبی را در شروع مهرماه چه در بحث سخت افزاری مانند نوسازی ناوگان رقم زد.

وی با بیان اینکه امروز قریب بر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط شاغل جاری هستند، اظهار کرد: در مترو نیز ۶ رام قطار به ناوگان ما اضافه شده است. قریب به ۱۹۰ دستگاه ون نیز در طرح شاتل سرویس به شهر اضافه شده است. همچنین استفاده از خدمات حمل و نقلی برای محصلین در مهرماه رایگان است و دیگر شهروندان هم اگر از بستر الکترونیک استفاده کنند از تخفیف ۳۰ درصدی بهره مند می شوند. ۶ مرکز معاینه فنی نیز به سرویس های مدارس اختصاص پیدا کرده است.

هرمزی در حاشیه جلسه ستاد استقبال از مهر با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت متروی پرند، گفت: بحث تست گرم متروی پرند بعد از حل مشکل فیدرهای برق انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما از دو مسیر موضوع تأمین برق متروی پرند را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: یک مسیر دریافت برق از پست مسیر فرودگاه امام خمینی است که شب گذشته پست‌های برق‌مان را با استفاده از این پست، برق دار کردیم و چنانچه این مهم تأمین نشود از طریق پست‌های HVS که از مسیر برق تهران است این موضوع را عملیاتی می‌کنیم.

هرمزی با تأکید بر اینکه ارزش ریالی پروژه متروی پرند ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که توسط قرارگاه خاتم در یک اقدام جهادی انجام شده است، گفت: کلنگ احداث متروی پرند ۱۲ سال قبل به زمین زده شد؛ اما در یک سال اخیر روند ساخت شدت گرفت و نهایتا به مرحله‌ای رسیدیم که امروز شاهد پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه هستیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه مهر امسال، ماه حمل و نقل در تهران است، گفت: هفته آینده بهره برداری از شش رام قطار اورهال شده و اتوبوس‌های بازسازی شده‌ای که وارد مدار خواهند شد را خواهیم داشت و همچنین افتتاح متروی میدان کتاب و تحویل سه ایستگاه مترو در خط ۶ مترو نیز صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به امید خدا چهارشنبه هفته جاری بزرگراه بروجردی وارد مدار افتتاح خواهد شد.

هرمزی درخصوص این که  مشکل برق ناپایدار متروی پرند چه زمانی حل می‌شود، گفت: برق انشعابی از فرودگاه امام خمینی ناپایدار نیست و در حال حاضر نیز در پست‌هایمان فعال است. منتهی این پست‌های برق اختصاصا برای فرودگاه امام در نظر گرفته شده بود و ما می‌خواهیم ظرفیت استفاده از این پست‌ها را افزایش دهیم تا مسیر متروی پرند را نیز پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت همکاری‌های لازم را در زمینه تخصیص اعتبار داشته است، افزود: موضوع ما دو فیدر برق بود و بارها تاکید کردیم از زمانی که این فیدرها تحویل ما داده شود یک ماه تا ۴۰ روز زمان لازم داریم تا این پست‌های برق را فعال کنیم.

«شهرزاد» به جای «تهران من»

مهدی گلشنی  هم  در جلسه ستاد استقبال از مهر با تشریح اقدامات این ستاد، گفت: امسال از اول مرداد ماه جلسات ستاد استقبال از مهر آغاز شد و جلسات زیادی با حضور معاونین و روسای معاونت حمل‌ و نقل شهر تهران برگزار کردیم.

وی با تشریح تصمیمات این ستاد اظهار کرد: مسئله شناور سازی ساعت کار ادارات، رایگان کردن حمل و نقل عمومی و تخفیف ۳۰ درصدی خرید بلیت از سامانه «شهرزاد» از جمله تصمیمات این ستاد بوده است.

گلشنی با اشاره به ورود ۴۳۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده و نو به سامانه حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: همچنین ۱۹۵ ون تاکسی در قالب طرح شاتل سرویس به ارائه خدمات می‌پردازند و این در حالیست که شش رام قطار اورهال شده نیز وارد ناوگان شده است.

وی افزود: پلیس راهور ۲۵۰ نقطه دارای گره ترافیکی مدارس را معرفی کرده و ما نیز سعی کردیم در قالب مدیریت موقت ترافیک مدارس از ظرفیت خود مدارس برای حل این مشکلات استفاده کنیم که امیدواریم ترافیک را بتوانیم مدیریت کنیم.

سرهنگ موسوی پور نیز با بیان اینکه ترافیک امروز سوم مهر ماه نسبت به اول مهر ماه ۲۰ درصد بیشتر شده است، گفت: پلیس در آماده باش ۱۰۰ درصد قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ مدرسه که در معابر اصلی و پر تردد قرار دارند شناسایی شده‌اند، گفت: ۱۶۶ گلوگاه ترافیکی در بزرگراه‌ها و مناطق شناسایی شده است و برای رفع آنها در حوزه مهندسی ترافیک اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شاخص شهرداری تهران آسفالت معابر بود، افزود: در روز اول مهر ماه همکاران ما در ۷۹ نقطه مستقر شدند و طرح جلوگیری از تردد کامیون‌ها را اجرا کردند و در روز اول مهر از تردد ۷۹۶ کامیون جلوگیری کرده و امروز هم در نقاط مختلف مستقر هستند.

مهدی علیزاده شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: از روز شنبه دو هزار و چهل و هفت دستگاه برای اول مهر شاغل جاری داشتیم. روز اول مهرماه اولین متروباس بعد از حدود ۵ سال به صورت آزمایشی تست گرم خود را آغاز کرد امروز هم دومین دستگاه در خط خاوران آزادی تست گرم خود را آغاز می‌کند. 

مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: امروز از صبح تا الان در خطوط مترو مشکل خاصی دیده نمی شود و امیدواریم پیک صبحگاهی را پشت سر بگذاریم. 

ممنوعیت ورود کامیون‌ها

پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای تهران نیز خاطرنشان کرد: برای کنترل وسایل نقلیه باری در صبح از مبدا با توجه به فعالیت سامانه بار بر از صبح امروز ممنوعیت ورود کامیون های غیر از مواد آرد و سوختی به محدوده های ممنوع تهران اتفاق افتاده است و اگر تخلفی پیش بیاید از طریق پلیس راهور جلوگیری می شود. 

علوی زاده معاون سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در ادامه اظهار کرد: امسال بحث سرویس مدارس استثنایی مرتفع شد و دانش اموزان این مدارس به صورت رایگان از سرویس استفاده می‌کنند. عوامل کشت سازمان تاکسیرانی در ۶۰ نقطه مستقر هستند و از امروز اطلاعات رانندگان در سامانه بارگذاری می‌شود. 

وی با بیان اینکه تیپ قرارداد سرویس مدارس هم از امروز در سایت بارگذاری می شود، گفت: طرح لاگ هوشمندترین خودروهای تلفنی موظف شدند که بر این اساس در این ماه ۲۰ پرداخت هوشمند داشته باشند تا یک اطلاعات مناسبی از این افراد داشته باشیم.