به گزارش اکوایران ،لیست گودهای پرخطر تهران تا شهریور 1402 تهیه شده ، براساس این لیست تهران 60 گود پرخطر دارد که 22 گود سازه نگهبان آن اجرایی شده است .

بیشترین گود پرخطر در منطقه 15 با 8 گود واقع شده است و سه منطقه 8،14 و 19 هیچ گود رها شده ای ندارد. همچنین منطقه یک با 7 گودو منطقه 18 و 22 هر کدام با 6 گود در لیست مناطقی هستند که بیشترین گود پرخطر را دارند .

گود 2

نکته قابل تامل وجود گودهایی در این لیست است که شماره پرونده ندارند و مشخص است که بدون طی کردن مراحل قانونی آغاز به ساخت کرده اند. از لیست 60 گودی که وضعیت آن پرخطر تشخیص داده شده 9 گود بدون پرونده هستند . در منطقه 2 یک گود بدون پرونده متعلق به گود حسینیه کرمانی هاست . همچنین در منطقه 4 این گود بدون پرونده متعلق به موسسه رویان است ، در منطقه 5 دو گودی که پرونده نداردند متعلق به آموزش و پرورشو دیگری متعلق به مسجد جواد الائمه است .

گود 3

در منطقه 12 گود بدون پرونده متعلق به هیات ورزش جانبازان و معلولین و در منطقه 13 صاحب گود بدون پروانه شهرداری منطقه و در منطقه 15 نیز دو گود بدون پرونده یکی متعلق به سازمان نوسازی و دیگری شرکت آپارتمان سازی شرق است . در منطقه 20 هم صاحب گود بدون پروانه شرکت دولت آباد است .

در این لیست تعداد گودهایی که حاصل پروژه های مشارکتی با شهرداری است، 8 گود است و تعداد گودهای شعرداری 10 گود است که متعلق به شهرداری مناطق 5 ،7 ،10،13،15و 18 است .

نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و سپاه نیز مالکیت برخی از این گودها را دراختیار دارند . نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش هم صاحب 10 گود هستند و صاحب 9 گود شخصیت حقیقی و 9گود هم متعلق به شرکت ساختمانی است .

بیشتر این گودها مدت هاست که فعالیت ساختمانی آن متوقف شده است و بیشترین زمان توقف مربوط به گودی در منطقه 6 تهران است که فعالیت آن 264 ماه است که متوقف شده است . بیشترین مساحت گودهای پرخطر متعلق به ملکی در منطقه5 در خیابان کاشانی است که 36 هزار و 731متر مربع مساحت دارد و 12 متر عمق گود است . عمیق ترین گودها مربوط به دو گود در منطقه یک و 22 با عمق 20 متر است .

بیشتر این گودها تعیین تکلیف شده اند .مهدی بابایی ؛ رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای شهر تهران با اشاره به گودهای پرخطر سطح شهر تهران می گوید : درجلسات مستمری که در مناطق 22گانه داریم موضوع گودهای پر خطر را هم مورد پیگیری قرار دادیم بخش عمده‌ای از این گودهای پرخطرتعیین تکلیف شده‌اند. هر گودی ،گود پرخطر نیست و بیشتر گودهای پرخطر در مناطق تعیین‌تکلیف شده و یا مالک ملزم به ایمن‌سازی شده و یا شهرداری راسا گود را پر کرده است لذا موضوع پیگیری شده است و این که گفته شود مواردی بحرانی در این زمینه داریم ، این گونه نیست.

بابایی تاکید می کند : کمیته ایمنی در جلساتی که با محوریت ایمنی در مناطق 22 گانه برگزار می‌شود به موضوع گودها هم ورود پیدا کرده و گودهایی که وضعیت اورژانسی داشتند را مناطق تعیین تکلیف کرده‌اند.

گود

مدتی پیش هم سوده نجفی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران  درتذکری در صحن شورای شهر تهران  با اشاره به گودهای رها شده در شهر تهران گفته بود بر اساس گزارشی که از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری دریافت کردم حدود ۱۹۰ گود رها شده در تهران وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ گود در وضعیت پرخطر قرار دارند.

او با بیان اینکه نزدیک به ۳۸ گود متعلق به شهرداری و یا مشارکتی با شهرداری است، می گوید: ۹۳ گود با مالکیت شخصی است و در لیستی که ارائه شده نام افراد در آن قید شده است؛ بخش دیگری نیز متعلق به نهادهای مختلف بوده و ۶۷ گود رها شده در سطح شهر نیز فاقد پروانه هستند.به گفته او  بیشترین گودها بر اساس آمار در منطقه ۲۲ و ۱ و کمترین آن در منطقه ۹ و ۱۰ است، گودهایی در شهر تهران رها شدند که بیش از ۱۰۰ ماه هیچ فعالیتی در آن صورت نگرفته و مالک آنها هم برخی نهادها و دستگاه‌ها هستند و هم اشخاص و بخش خصوصی.

  اما بهترین روش برای ایمن سازی گودهای پرخطرچیست ؟  آیا پرکردن این گودها با خاک بهترین راهکاراست ؟

امیر ساعدی داریان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است : وقتی گودی را با خاک پر می‌کنید آن بخش خطر که به صورت عینی دیده می‌شود را رفع خطر می‌کنیم. همه ما تصویر سنتی از گود پرخطر داریم و آن این است که ناگهان ساختمانی سقوط می‌کند و یا خیابانی می‌ریزد اما وقتی ما گودی را با خاک پر می‌کنیم تنها همین مشکل حل می‌شود و از سقوط ساختمان‌های مجاور در گود جلوگیری می‌کنیم.سایر مشکلات مانند ساختمان‌های مجاور، ترک‌ها، نشست‌ خیابان حل نخواهد شد زیرا آن زیر خاک هنور متلاطم است و مشکلات اساسی حل نشده وقتی قرار است گودالی با خاک پر شود 500 ماشین کمپرسی خاک را بصورت کاملا غیرمهندسی در داخل چاله می‌ریزد و تراکمی برای آن خاک انجام نمی‌شود در حالی که باید برای ایمن‌سازی گودها فعالیت‌هایی کاملا مهندسی شده و اساسی انجام شود، شما فرض کنید یک لیوان را با گلوله‌های کوچک پر کنید لابه‌لای این توپ‌های کوچک پر از حفره‌های خالی است، برای ایمن‌سازی گودهای پرخطربا پر کردن نمی‌توان فشردگی خاک را مانند گذشته ایجاد کرد و هرگز تراکم اولیه شکل نمی‌گیرد و همیشه خطر نشست وجود دارد.

این کارشناس حوزه سازه تأکید می‌کند:  فرآیند خاکبرداری و پر کردن آن فرآیند گرانی است که بخشی از آن را شهرداری متقبل می‌شود و بخشی را در زمان خاکبرداری مالک و بهتر است بجای ایجاد هزینه‌های بیهوده آسان و غیرمهندسی و سریع برای حل مشکلات به دنبال راه‌کارهای جامع که کمی هزینه‌های بالاتری دارند باشیم و با روش‌های علمی و مهندسی اقدام به ایمن‌سازی گودهای سطح شهر کنیم.