رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: با راه اندازی سامانه‌های مختلف از جمله سامانه هشدار سریع زلزله و با تشخیص بهنگام زمان و مکان وقوع زلزله می توانیم آلام و خسارات و اختلالات کارکردی را به حداقل برسانیم و از این تکنولوژی برای نجات مردم استفاده کنیم.

 علی نصیری در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران، چالش‌ها و راهکارهاگفت: سامانه‌های هشدار در تعداد کمی از کشورها راه اندازی شده و کشور ما هم یکی از اولین کشورهاست که در این زمینه اقدام کرده است.

عبدالرضا قدس استاد ژئوفیزیک دانشگاه زنجان نیز در این نشست  گفت: با بهره برداری از سامانه هشدار سریع زلزله مقدار زمان هشدار سریع زلزله در تهران حداکثر ۱۵ ثانیه است و این زمان برای ما توجیه اقتصادی دارد و می‌توان با قطع شبکه گاز و برق و ... آسیب‌ها را کاهش داد.

 وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا تهران می‌تواند تحت تاثیر یک زلزله بزرگ قرار گیرد به بررسی پژوهش‌ها در این خصوص پرداخت و یادآور شد: خطرناک بودن یک گسل وابسته به طول آن است. گسل‌هایی مثل گسل مشا و طالقان توان لرزه‌خیزی دارند و فعال هستند.

وی افزود: شرق تهران نسبت به غرب تهران به لحاظ توان لرزه‌خیزی بالاتر است ولی فقط به این لحاظ نمی‌توان به تحلیل پرداخت چون دوره سکون لرزه‌ای نیز در این تحلیل موثر است. به گفته وی تهران توسط تعداد زیادی گسله محاط شده است.

محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم در این نشست گفت: باید برای زلزله تهران بودجه ملی پیش بینی شود و شهردار تهران هم متولی این کار باشد و هر سال میزان کارهای انجام شده را گزارش دهد.

او ادامه داد: ما کارگروهی در کمیته عمران با عنوان کارگروه تاب آوری تشکیل دادیم با حضور ۴۰ استاد به ۴ سوال ما پاسخ گفتند که آیا این زلزله در تهران اتفاق خواهد افتاده است و قریب به اتفاق نظرشان این بود که زلزله بالای ۷ در مقیاس ریشتر در تهران رخ خواهد داد و تهران کمتر از ۲۰ درصد آمادگی دارد.

آقامیری گفت: در کشور حدود ۵۰۰ هزار زلزله رخ می‌دهد که ۱۰۰ هزار آن احساس می‌شود. همین دو دهه گذشته هم زلزله‌های زیادی رخ داد که حادثه داشته است. پیش بینی ما از کشته های تهران بالای ۲۰۰ هزار نفر صحبت می‌کنند و این متاثر از وضعیت شهر است. برای این وضعیت چه باید کرد؟ چه دستورالعمل و بودجه‌ای گذاشتیم؟ غیر از اقدامات سازمان مدیریت بحران شهر تهران و متاسفانه در بخش‌های دیگر و بودجه‌ریزی اهمیت داده نمی‌شود.

وی افزود: تهران ۵۴۰ پل دارد که اکثرا ۶۰ درصد بتنی است و ۲۵۴ پل نا ایمن هستند و برخی باید جمع شوند به لحاظ سازه‌ای مشکل دارند.

وی گفت: حدود ۲۸ پل را مقاوم سازی کرده ایم و در صورت وقوع زلزله بخشی از پل‌ها تخریب می‌شوند و مشکل ایجاد می‌کنند. بحث دیگر بافت های فرسود، راه‌های اضطراری برای نجات و آواربرداری است که باید برای آن فکر اساسی شود. وی افزود: اقدام مهم ارزیابی ساختمان‌های مهم شهر تهران شروع شده که وضعیت آن سنجیده شود ولی کافی نیست چون بودجه کافی نیست، برای تهران باید بودجه ملی دید. چون موضوع آن حاکمیتی است