به گزارش اکوایران ،«تهران به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است. » این جمله را در نیمه دهه ۸۰ و ۹۰ تهرانی‌ها دروصف عملکرد مدیریت شهری زیاد شنیده‌اند. هرچند بسیاری از کارشناسان حوزه شهری این را امتیازی برای شهرتهران نمی‌دانستند. بسیاری از پروژه‌های بزرگ بزرگراهی ، تونل‌ها و حفاری‌های خطوط مترو همان سال‌ها به اتمام رسید. پروژه پرحاشیه پل طبقاتی صدرهم محصول همان زمان است .  مدیران شهری آن دوره ،برای آن سرعت فعالیت‌های عمرانی را به رخ شهروندان تهرانی بکشند تابلو‌های روزشماری را هم در کنار هر پروژه عمرانی نصب کرده بودند.برروی شناسنامه بیشتر این پروژه‌های بزرگ نیز نام قرارگاه خاتم حک شده بود. حالا خبری از تابلو‌های روز شمار نیست.  مدیران تازه شهری برای این که به تهرانی ها بگویند پروژه‌های عمرانی فعال هستند، بالن هوا می‌کنند.

 در بودجه امسال شهرداری تهران این مجوز داده شده تا کلیه واحد‌های اجرایی شهرداری یعنی نه فقط مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بلکه کلیه مناطق، ادارات کل، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز مستقل تا سقف یک درصد از اعتبارات برنامه‌ای خود اعم از هزینه‌ای و یا عمرانی را برای  اقدامات رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی همان طرح‌ها هزینه کنند و به نظر می‌آید پیش‌بینی این اعتبار در بروز این خلاقیت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

اما نصب بالن‌های قرمز به عنوان مکان یاب پروژه‌های عمرانی منتقدان و مدافعانی دارد.علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران درباره این بالن‌های قرمز به اکوایران می‌گوید: ‌ایده خوبی است و ما همواره به عنوان نماینده‌های مردم به بحث اطلاع‌رسانی نقد داریم و معتقدیم که اطلاع‌رسانی انجام می‌شود‌اماناقص است.

او ادامه می‌دهد: حجم اطلاع‌رسانی خوب است اما جنس اطلاع‌رسانی‌ها باید کیفی‌تر باشد که یکی از بحث‌ها در این حوزه خلاقیت است.این که با الگو‌گیری از موقعیت مکانی در هر نقطه از شهر که کار عمرانی می‌شود را با بالن‌های قرمز مشخص کرده‌اند کار خلاقانه و کم هزینه‌ای است وجلب نظر مردم را می‌کند و این پیام را هم دارد که شهرداری دارد کار می‌کند و جلوه بصری شهر هم خراب نمی‌شود از این مدل کار‌های خلاقانه‌تر هم می‌توان در این حوزه انجام داد.

نادعلی درخصوص این که چرا از تابلو‌های روز شمار برای مشخص شدن پروژه‌های عمرانی استفاده نمی‌شود که ماندگار‌تر است هم می‌گوید: تابلو‌های روز شمار تا به نزدیکی‌اش نرسید مشخص نیست و این بالن‌ها به گونه‌ای است که از فاصله دور هم شهروندان متوجه می‌شوند در کدام نقطه تهران فعالیت‌های عمرانی در حال انجام است. این نوع اطلاع‌رسانی‌ها با وجود نواقصی که دارد حرکت رو به جلویی محسوب می‌شود.