به گزارش اکوایران، تعداد فایل های سبز(آپارتمان هایی که زیر قیمت متوسط منطقه قیمت گذاری شده است ) نسبت به فایل های قرمز(املاکی که بیش از قیمت متوسط منطقه نرخ گذاری شده اند) بیشتر است ، برخی از فعالان بازار مسکن افزایش فایل های سبز را نشانه این می دانند که  بسیاری از مالکان از وضعیت راکد مسکن در چندماه اخیر به ستوه آمده و به فروش ملک خود با قیمتی پایین‌تر رضایت داده‌اند.

بنا بر اظهارات یک واسطه‌گر ملکی فروشندگان مسکن در حال حاضر  دو دسته‌اند: دسته اول مالکانی هستند که از 6 ماه گذشته تا به الان بر قیمت پیشنهادی خود اصرار دارند ؛ دسته دوم نیز گروهی از فروشندگان هستند که برای رسیدن به نقدینگی فرصت زیادی ندارند و فروشنده واقعی هستند.

به فرض مثال اگر در فروردین سال جاری، هر مترمربع مسکن از آپارتمان‌های قدیمی را 110 میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده بودند، در مهرماه امسال، این قیمت به متری 85 میلیون تومان رسیده است.

با اینکه قیمت برخی آپارتمان‌ها با قیمت سال گذشته پیشنهاد شده‌اند، اما مشتریانی که در بازار وجود دارند به سمت خرید حرکت نمی‌کنند و منتظرند قیمت مسکن کاهش یابد.

در محله گلبرگ غربی، آپارتمانی 74 متری و 30 سال ساخت، 4 میلیارد و 100 میلیون تومان و در محله فرجام غربی، واحدی 94 مترمربع زیربنا و 9 سال ساخت، 7 میلیارد و 990 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در محله ونک، آپارتمانی 90 متری و 17 سال عمربنا،  3 میلیارد و 500 میلیون تومان و در محله پیروزی، واحدی با 92 مترمربع زیربنا و 7 سال عمربنا، 5 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مسکن زیر قیمت