به گزارش اکوایران، روزبه ظهیری، توسعه گر و فعال صنعت ساختمان با اشاره به این موضوع که پیشینه استفاده از اوراق سلف برای کالاهای همگن بوده است، به اکوایران گفت: از آنجاکه مسکن یک کالای همگن نیست هیچگاه ظرفیت استفاده از آن وجود نداشته است. با این حال حدود دوسال پیش برای اولین بار در قالب مقاله ای به کوشش من و گروهی از همکاران، وضعیتی را تعریف کردیم که در قالب آن مسکن به عنوان یک کالای همگن قرار گرفت.

او ادامه داد: درواقع با بهادار سازی مسکن بتوانیم یک دارایی به شکل متری واگذار کنیم. من شخصا معتقد هستم که این روش یکی از بزرگ ترین و موثر ترین روش هاست که میتواند به قدرت خرید در طولانی مدت کمک کند.

او درتوضیح این دیدگاه خود عنوان کرد:  به این دلیل که فرد متناسب با سرمایه ای که در اختیار دارد می تواند به بازار مسکن وارد شود و خرید خود را انجام دهد. مزیت استفاده از این ابزار هم برای متقاضی آن است که در حال حاضر فرد متقاضی برای حفظ دارایی خود به جای آنکه در بانک با نرخ سود 24 تا 25 درصد سپرده گذاری کند می تواند با خریدهای تدریجی از یک پروژه به پروژه دیگر قدرت خرید خود ورود کند و در نهایت بتواند با استفاده از تسهیلات، صاحبخانه شود.

ظهیری در عین حال به روش استفاده از این ابزار از سوی برخی نهادهای عمومی همچون شهرداری اشاره کرد و افزود: به نظر میرسد که با استفاده از این روش بیشتر دنبال شرایط روانی و یک پاسخ روانی به فضای جامعه هستند و در چنین وضعیتی اثر استفاده از ابزار در بازار معکوس خواهد بود.

او پیامدهای اجرا و استفاده نادرست از این ابزار را هم توضیح داد.

این فعال بازار مسکن اظهار کرد: این اوراق تقاضایی را برای بازار مسکن ایجاد می کند که تاکنون به دلیل قدرت خرید پایین و استطاعت اندک در این بازار وجود نداشتند. به عنوان مثال برای سرمایه ای در حدود 70 میلیون تومان واحدی وجود ندارد اما اگر با این اوراق یک پروژه 70 میلیون تومانی منتشر شود فرد متقاضی و دارنده این سرمایه می تواند یک متر از یک پروژه ساختمانی را خریداری کند. بنابراین می توان تصور کرد که چه میزان تقاضای نهفته وجود دارد که یک دفعه با انتشار این اوراق میتواند بالقوه شود.

او همچنین به شرایط سمت عرضه نیز اشاره کرد و گفت: اگر در این شرایط که عرضه زیادی در بازار نیست اگر بعد از انتشار این اوراق بازار مسکن ناگهانی با حجم زیادی از تقاضا مواجه شود لاجرم افزایش قیمت اتفاق می افتد. اگرچه ممکن است برای یک مترمربع واحدمسکونی که از طریق این اوراق به فروش می رسد 20 تا 30 درصد افزایش قیمت خیلی محسوس نباشد اما طبیعتا برای سایر واحدهای مسکونی همان منطقه شرایط فرق می کنند و مالکان سایر واحدهای مسکونی منطقه سعی می کنند قیمت ملک خود را با شرایط جدید تنظیم کنند.

به گفته وی این وضعیت بعد از مدتی به یک آشفتگی بزرگ در بازار مسکن تبدیل می شود که نه تنها هدف این طرح رو محقق نکرده بلکه به آشفتگی بازار و به کاهش بیشتر قدرت خرید مردم دامن زده است.

او تاکید کرد: سازو کار پیش بینی شده فعلی برای استفاده از این ابزار به دلیل نبود شناخت کافی از مکانیزم های اجرایی آن می تواند چنین اثرات مخربی را برای بازار داشته باشد.

ویدیو کامل این گفت‌وگو را این‌جا ببینید: