به گزارش اکوایران ، دو هفته پیش بود که تورج فرهادی شهردار منطقه 19  اعلام کرد با اقدامات انجام شده ساخت و ساز‌های غیر مجاز در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ کاملا متوقف شده و ساخت و ساز‌های غیر مجاز قبلی هم در حال مدیریت شدن است.شهرداری منطقه با مالکان بنا‌هایی که به قانون تمکین نمی‌کنند برخورد قاطعی دارد و بر این اساس در عملیاتی ۴ طبقه مازاد از یک ساختمان ۹ طبقه هر کدام به مساحت ۳۰ متر مربع در محله نعمت آباد خیابان مینو کوچه گلریز رفع خلاف شد. اما به نظر می آید اعلام توقف ساخت و ساز غیر مجاز در این ناحیه که بهشت متخلفان است کمی دور از ذهن است . 

*در صحن شورا اعلام کردید که دیگر در ناحیه 3 منطقه 19 ساخت و ساز غیر مجاز جدید صورت نمی گیرد اما مشاهدات ما چیز دیگری است . 

ساخت و ساز غیرمجاز جدیدی ساخته نمی‌شود. این را قطعی می گویم .

*اما پشت نعمت آباد هنوز هم درحال ساخت و ساز غیرمجاز هستند .

پشت نعمت آباد فعالیت های ساختمانی که انجام می شود تخریب است، کسی نمی سازد.

* مدرسه الغدیر چطور؟

همه را تخریب کردیم اما یک تعدادی باقی مانده. مدتی پیش تک‌ساختمان های داخل محدوده  شهید عزیزی بود که گمان می کردند ما به آنها دسترسی پیدا نمی کنیم، نیروهای شهربانی رفتند سقف 5 طبقه‌اش را سوراخ کردند و تمام فضاهای داخلی را هم به هم ریختند که غیرقابل استفاده باشد.  مطمئن باشید،دیگر از فضای گذشته در این منطقه خارج شدیم و سازندگان را در فضایی قرار دادیم که خودشان دارند تخریب می‌کنند. ساخت و سازهایی که می بینید  بیشترشان تخریب است . ما به مالکان گفتیم برای 4 طبقه روی همکف به ساخت و سازها کمک می کنیم و عدم خلاف می دهیم  در صورتی که استحکام بنایشان را نظام مهندسی تایید کند و بر و کف داشته باشد و ماده 101 را  هم رعایت کرده باشند . مالکانی که بیشتر از چهار طبقه هستند در حال حاضر خودشان درحال تخریب طبقات اضافه هستند و  فعالیت های ساختمانی که می بینید از جنس تخریب است .

* در جریان حادثه خلازیر، سازمان نظام مهندسی گزارشی تهیه کرد و براساس نقشه‌های هوایی رشد ساخت و ساز غیرقانونی را در یک محدوده زمانی یک ساله تذکرداده و گفته بود در زمان ساخت این میزان بنای ساختمانی غیرمجاز شهرداری کجا بوده و تاکید شده بود این زمین ها در پهنه Gهستند چرا شهرداری برای این محدوده ها  جدول‌بندی و خیابان‌بندی کرده و به نامه شهردار تهران به وزیر کشور اشاره شده  که تاکید کرده بود برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجازدر این محدوده نیاز به همراهی ملی است شما هم درجلسات کارشناسی بررسی حادثه خلازیر بودید در پاسخ به این ابهامات چه پاسخی داده شد .

بحثی که آن زمان نظام مهندسی مطرح کرد بیشتر براین تاکید داشت که  این ساخت و سازها در چارچوب ضوابط و مقررات ملی ساختمان نبوده یا عنوان عنوان می شد کشیدن با کابل برای تخریب ساختمان ها نداریم و غیر اصولی بوده درحالی که دقیقا در مقرارت ملی ساختمان 4 صفحه در مورد تخریب ساختمان ها اشاره شده و که دو صفحه آن اصلی و باقی آن اضافی و مقدمه و موخره است  و آن دو صفحه هم توصیه است به طور مثال توصیه کرده جایی را می خواهید خراب کنید، سعی کنید به ساختمان‌های اطراف آن آسیب نرسد یا میدان خالی باشد، انشعاباتش قطع شود یا به زیرساخت‌ها آسیب نزنید. این موضوعات بیشتر توصیه ای است. ولی اگر ساختمانی را می‌خواهید تعداد طبقاتش را کم کنید، باید از بالا به پایین سقف‌ها کم شود واگر  قصد دارید که کل ساختمان را یکجا تخریب کنید، به سه روش انجام می‌شود؛ یا با مواد منفجره ، یا با کشیدن کابل  و یا با کوبیدن گوی . این مواردی است که در مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده است.

اما اینکه در حوزه‌ میدانی چه اتفاقاتی افتاده، یک بحث جدای این است ضمن اینکه بحث ما هم این بود که هیچ وقت خود نظام مهندسی و کسانی که متولی این مساله هستند، برای تخریب ساختمان‌ها پروانه‌  اشتغال برای کسی صادر نکرده اند؟ در موارد نادری که انفجار باشد ،برای معدن‌ها  و گاهی ساختمان‌ها مجوزهایی را  نیروی انتظامی و وزارت دفاع داده است؛ ولی نظام مهندسی در این زمینه ورود نداشته و به طور مثال همان طور که برای نظارت پروانه صادر می کند ، پروانه تخریب هم داشته باشیم نداریم و دست کم در همین 24 سالی که در سیستم شهرداری هستم این گونه نبوده و از گذشته بر اساس عرف عمل شده اما اتفاقا برای تخریب این بناها پیمانکار گرفتیم تا همه چیز اصولی باشد . 

تخریب سازه غیر مجاز غیر قانونی منطقه خلازیل

* دستگاه قضا هم ورود کرد،  منجر به حکم شده است ؟

نه. فعلا کارشناسان دارند بررسی می‌کنند.   این نکته هم  خیلی مطرح شد که چرا شهرداری پیشگیری نمی‌کند.

* در سوال من هم به این موضوع اشاره شده بود که چرا اجازه می دهید به این وسعت ساخته غیر مجاز بشود و نکته دیگری که بی پاسخ ماند جدول کشی در پهنه G. 

 این جدول کشی و آماده سازی ها از سالیان گذشته براساس طرح تفصیلی قبلی بوده است. به  این برداشت هایی که می شود کاری نداریم اما کل زمین های ناحیه 3 مزروعی بوده ، وقتی طرح تفصیلی  تصویب می شودبرای این زمین ها کاربری و شبکه تعریف می شود. اگر چنین نبود قطعا شورای ترافیک موافقت نمی کرد. در خلازیر جنوبی با مصوبه شورای تامین می‌خواستیم  خیابان بکشیم که مقداری فضای آنجا  را سامان ‌دهی کنیم، ببا این که پول آن را  برنامه و بودجه می داد و از شورای تامین هم مجوز داشتیم به ما فشار می آوردند و مجوز نمی دادند و در نهایت شورای تامین دوباره ورود کرد و گفت این کار انجام  شود.

پس جایی که شبکه‌کشی می‌شود، حتما براساس شبکه هایی  است که در طرح تفصیلی بوده  است . درست است که  80 درصد ناحیه 3 ما زمین های کشاورزی بوده واز حریم به محدوده شهری اضافه شده است. حالا وقتی به محدوده شهری اضافه می‌شود که نمی‌تواند همان مزروعی بماند . بالاخره باید تعیین تکلیف شود و کاربری شهری بگیرد.و نکته بعدی این که زمین های خلازیر اوقافی است و 80درصد ساخت و سازهایی که در آن شکل گرفته غیرقانونی است .  یعنی بدون پروانه شکل گرفته است. از اول انقلاب تا الان. این خیلی مهم است. 8 هزار پارسل است که 6 هزار پارسل آن ساخته شده و 2 هزار پارسل ساخته نشده و از 6 هزار پارسل هم هزار و دویست تایش فقط پروانه گرفته و بقیه پروانه نگرفته و ساخته شده است . 

پس این موضوع یک عرف جاری آنجا بوده ؛ اینکه امروز شهرداری تهران ایستاده و این مساله را متوقف کرده،  اتفاق خیلی مهمی است. این خبر می تواند به همه شهرداری تهران مخابره شود و آن تاثیرگذاری خودش را داشته باشد. بچه‌های منطقه 19 مومنانه کارشان را انجام می‌دهند علیرغم اینکه خیلی نامهربانانه با آنها برخورد کردند.

وقتی شما در شهرداری استخدام می شوید به چه عنوان استخدام می شود مهندس ، کارشناس ، کارمند و ... دیگر  به عنوان یک کماندو که  استخدام نمی شوید ؟ شما وظیفه‌ات این است که بروید به سازنده بگویید تخلف می کنید و طبق قانون نباید تخلف کنید. پرونده ات به ماده 100 ارسال می شود . 

 * یک  مقدار صریح تر با هم صحبت کنیم. مدتی پیش تصاویر مبهم و صدایی در صحن شورا پخش شد که نشان می داد برخی از عوامل شهرداری در برابر گرفتن مقداری پول در برابر تخلفات چشمانشان را می بندند ...

... خواهش می‌کنم قضاوت نکنید.من باید فیلم آن را از اول تا اخر به شما نشان بدهم...

* حالا یک روایت واقعی از ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه ؛  روایتی که یکی ازهمان مدیرانی قدیمی که از ترس پرونده سازی از ناحیه سه منطقه 19 فرار کرده در دورهای گذشته برای ما تعریف می کرد . روایتی که در همه دوره ها تکرار شده این که برای تخریب سناریو نوشته می شود که در تاریخ مشخصی مراجعه و تخریب انجام می شود اما این تخریب اساسی نیست ، اما گزارش عکس هم تهیه می شود و سازنده دوباره به ساخت و ساز ادامه می دهد تا مراجعه بعدی و دوباره تخریب ساختگی ...

... نه. ببینید!  اصلا من این عبارت و این داستان را قبول ندارم. حتما چند نفری این کارها را انجام می‌دهند. اگر بگویم نه که اشتباه کردم. حتما چند نفری این کار را انجام می‌دهند، ولی 99 درصد بچه ها آنجا دارند می‌جنگند.  روابط عمومی منطقه است ، در یک  دست دوربین  است و با یک دست دارد کابل می‌کشد. طرف رئیس اداره فرهنگی اجتماعی ماست. بیایید در محل ببینید،  با سند، دارد در خاک‌ و خل غلت می خورد و به باقی همکاران کمک می کند . یک سازمان به من بگویید که در ان هیچ تخلفی صورت نگیرد .  یک جایی این اتفاقات پر رنگ می شود، چون شرایطش حاد می‌شود.  آن صدا را باید کاملش را از اول تا آخر گوش دهید ضمن اینکه آن مربوط به این دوره نبوده ومربوط به سال  98 و  97 بود، البته مربوط به هر سالی هم باشد مال شهرداری تهران است، من نمی‌توانم بگویم نبوده و نیست. مال شهرداری تهران است؛ ولی آن اصلا داستان و سناریو را شخص دیگری تهیه کرده است.یک شخصی برای اینکه بتواند دست آویزی داشته باشد ، اول پیش شهردار ناحیه می‌رود. اما شهرار ناحیه با او همکاری نمی‌کند، بعدا پیش افراد دیگری می رود ، باز تاکید می کنم، حتما این آدم‌هایی که متخلف هستند هم در حوزه شهرداری و هم در حوزه های دیگر و در ایجاد این شرایط دخیل هستند کسی این را انکار نمی کند . اما در حال حاضر شرایط به گونه ای است که برخوردها جدی و قوی شده است و همه ما باید تلاش کنیم این رویه تقویت شود .