به گزارش اکوایران، مدتی است که ثبت نام برای استفاده از کارت های اعتباری بلیت مترو و اتوبوس از طریق سامانه شهرزاد انجام می شود برخی ازدانشجویانی که قصد داشتند از تخفیف های مهرماهی شهرداری برای استفاده از بلیت مترو واتوبوس استفاده کنند این گلایه را داشتند که مبلغ ابتدایی ثبت نام قابل استفاده نیست و در زمان استفاده دوباره نیاز به خرید اعتبار است .  

سعید+جهانی

سعید جهانی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات «فاوا» شهرداری تهران دراین خصوص به اکوایران می گوید: از همان ابتدا اعلام شده بود که درصورتی که کارتشان را به حسابشان اضافه کنند، می توانند از اعتبار کارت در تردد در ایستگاه های اتوبوس استفاده کنند و برای بی آرتی و مترو از کیف پولشان استفاده کنند. در به روزرسانی جدیدی که از شهرزاد ارائه می شود این ظرفیت به افراد داده می شود تا بتوانند از اعتبار کارتشان استفاده کنند و ابهامات برطرف شود؛ یعنی در طراحی درگاه به گونه ای طراحی شود که به این سوالات جواب داده شود و مشخص باشد در کجاها می توانند از کیف پولشان و در کجاها از کارتشان استفاده کنند. اگر کسی از کیف پولش تردد کند به او تخفیف داده شود و اگر از کارتش استفاده کند هم مانند رویه قبل است  و شهرزاد این قابلیت را به او می دهد که بتواندکارتش را شارژ کند و اگر خواست از کیف پولش استفاده کند.

او ادامه می دهد :  دو روش پرداخت داشتیم؛ یک روش این است که قبلا اعتبار در داخل کارت ذخیره می شد واین مشکل وجود داشت که  اگر کارت کسی گم می شد اعتبارش از دست رفته بود و کل پول از بین رفته بود. در روش جدید کارت را به کیف پول متصل می کنند، کارت مثل کارت بانکی می ماند و اگر کارت گم شود اتفاقی نمی افتد و می توانید از مقدار موجودی کیف پولتان پرداخت را انجام دهید و کل فرایندی که طی کردیم به این دلیل بود.

 اگر کسی تمایل دارد به روش سنتی کارتش را شارژ کند می تواند کارتش را به کیف پول اضافه کند و روی گزینه پرداخت از طریق کارت بزند.

 جهانی درخصوص این که برخی از شهروندان گلایه دارند که کارت بلیت های اعتباری قدیمی بدون اطلاع رسانی دیگر قابلیت استفاده ندارند هم می گوید: درجریان این موضوع نیستیم .

او درخصوص چالش هایی که سامانه های شهرداری دارند و همچنان اعلام می شود اثرات هک است هم توضیح می دهد :‌به لحاظ کارکردی سامانه های شهرداری تهران مشکلی ندارند و آثار هک برطرف شده ،اما ما را در فرایندهای اجرایی دچار مشکل کردند؛ برای مثال قبل از زمان هک فرایند تایید یک پیمانکار زیر یک ماه انجام می شد، الآن بعضا تا شش ماه هم به طول می انجامد؛ یعنی ممکن است پیمانکار در حوزه نرم افزار یا سخت افزاری داشته باشیم که برای تایید به مراجع استعلام مانند  حراست و دستگاه های بالادستی می فرستیم و به خاطر حساسیت هایی که به دلیل بحران سایبری سال گذشته رخ داده فرایند تایید این پیمانکاران زمان بر شده و وقتی فرایند تایید زمان بر می شود پ،یمانکاری که قرارداد ندارد سرویسی که در گذشته ارائه می کرده را شاید نتواند ارائه کند و ما هم نمی توانیم متناسب با آن به او پرداخت کنیم و این باعث افت کیفیت خدمات می شود؛ بنابراین اگر جایی اشاره می شود مشکلات ناشی از هک، عمدتا مشکلات فرایندی است ودر   سیستم دیگر مشکلی نداریم.

جهانی اضافه می کند :‌ بعد از بحران سایبری یک سری اتفاقات دیگری نظیر دسترسی هم افتاد؛ در گذشته دسترسی ها خیلی باز بود و ما دسترسی ها را محدود کردیم و وقتی جایی دسترسی ها محدود می شود ممکن است برخی افراد به تناسب معترض باشند. برخی از سامانه ها قبل از هک بالا بودند ولی به لحاظ امنیتی کیفیت لازم را نداشتند و پس از زمان هک با توجه به ارزیابی هایی که صورت گرفته تصمیم بر این شده که این سامانه از دسترس خارج شود تا جایگزین شود و ممکن است آن سامانه مخاطبان اندکی داشته باشد و نارضایتی برایشان ایجاد شود، اما در مسیر جایگزین این سامانه ها هستیم که برخی از آنها جایگزین شدند و برخی هایشان قطع سرویس شدند چون مخاطب چندانی نداشتند.

او درپاسخ به این پرسش که در سال های گذشته فاوا یکی از بی حاشیه ترین و تخصصی ترین سازمان های شهرداری بود که در این دوره گرفتار تغییرات پی در پی مدیریتی و حاشیه های فراوان است ، به طور مثال در هفته گذشته تجمعی برگزار شد که بعدا اعلام شد دیدار صمیمانه با مدیرعامل بوده است ، که به نظر می آید اطلاع رسانی صادقانه ای نبود .چقدر ایجاد سازمانی جدید در حوزه هوشمند سازی و یا افرادی درخارج از شهرداری دلیل این حاشیه ها هستند ؟ هم می گوید:

خدمات فاوا کمافی سابق ادامه می دهد و بودجه امسال هم اعتبارات حوزه فن آوری کاملا به فاوا تخصیص داده شده؛ یعنی حتی به سازمان جدید بودجه ای تخصیص داده نشده. به لحاظ منطقی امکان پذیر نیست که یک سازمان جدید را تشکیل دهند و سازمان فاوا را تضعیف کنند؛ چون سازمان فاوا جایگاه قانونی خود را دارد. در خصوص دخالت افراد که بعضا اشاره می شود باید گفت تمام تصمیماتی که در فاوا گرفته می شود با تصمیم مدیرعامل و هیئت مدیره است. ممکن است در برخی از مباحث کلان شهرداری که نیاز به هماهنگی فرابخشی و هماهنگی با سایر سازمان ها و شرکت ها دارد با شهردار یا نماینده ای که ایشان معرفی می کند مشورت هایی صورت می گیرد، ولی قطعا تصمیماتی که در سازمان فاوا گرفته می شود مسئولیتش بر عهده مدیرعامل و هیئت مدیره است.پس از بحران سایبری 1401 مخصوصا بعد از نوسانات ارزی که در سال گذشته رخ داد( هیچ جا در شهرداری مانند سازمان فاوا وابسته به ارز نیست چه پرسنلش و چه خدماتی که ارائه می دهد. )بسیاری از پرسنل فاوا متخصصند و می توانند مهاجرت کنند و درآمد دلاری داشته باشند و این سازمان را از نظر منابع انسانی دچار چالش کرده و باید تدبیری بیاندیشیم تا بتوانیم این موارد را جبران کنیم. جبران خدمت کافی برای برخی از پرسنل متخصص فاوا انجام می شود و در مسیرش هستیم تا بتوانیم این موضوعات را حل کنیم.