اکوایران: طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، پایانه فرودگاه بین‌المللی کیش با زیربنای ۴۹هزار مترمربع به‌عنوان سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور‌ قابلیت پذیرش سالانه ۶میلیون مسافر دارد. این پایانه مکانیزه‌ترین پایانه فرودگاهی کشور که توسط مختصصان داخلی احداث شده است. در ضمن در این پایانه نظام یکپارچه "پذیرش مسافر و انتقال بار" رقم خورده است. پایانه فرودگاهی که امروز 23 آبان ماه وزیر راه و شهرسازی افتتاح کرد.

به نقل از خبرگزاری‌ها، پس از افتتاح پایانه جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی کیش، اولین کارت پرواز اتوماتیک برای وزیر راه و شهرسازی صادر شد. مهرداد بذر پاش در این مراسم گفت: ‌مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش باید دروازه‌های سرمایه‌گذاری برای کل کشور باشند. به نظر او تاسیس فرودگاه می‌تواند موجب جذب سرمایه داخلی و خارجی شود. 

او  اعلام کرد: در بخش هوایی توسعه پایانه‌های کشور در دستور کار و عملیات توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران تا دو هفته آینده آغاز می‌شود.

بذرپاش با اشاره به اجلاس اخیر «اکو»  گفت: تکمیل کریدور جنوب شرق تا شمال در دستور کار است و توافقات با روسیه، عراق، سوریه، ارمنستان و ترکمنستان در راستای توسعه فرصت‌های ترانزیتی است.

او در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به بندر کاسپین نیز به زودی اجرایی می‌شود.

پایانه جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟

طبق داده‌های موجود، این پایانه با زیربنای 49 هزار مترمربع در 4 طبقه و در ارتفاع بیش از 31 متر بالاتر از سطح دریای آزاد ساخته شده است. این پایانه دارای 48 دستگاه میز پذیرش مسافر، سیستم هوشمند انتقال بار همراه مسافر، سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی، 10 دستگاه پله برقی، 12 دستگاه آسانسور و پارکینگ با ظرفیت 520 خودرو است.

در واقع در این پایانه سیستم انتقال بار مسافر، 10 پل تلسکوپی، تأسیسات الکتریکی، مکانیکی و ناوبری هم دیده شده است.

 پایانه جدید دارای سیستم CUTE یکپارچه است که این سیستم جهت استفاده اشتراکی از تسهیلات پایانه فرودگاه و میز پذیرش با راه‌اندازی "سیستم کنترل عزیمت مسافر" بدون توجه به نرم‌افزار پایه شرکت هواپیمایی به‌صورت عام مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند تا 30 درصد هزینه‌ها را در زیرساخت‌های ارتباطی برای فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی کم کند و معمولاً توسط فرودگاه برای یکپارچگی امور چک ارائه می‌شود و کنترهای چک پروازی به‌صورت عام قابل استفاده برای تمامی شرکت‌ها می‌شود و مدیریت میزهای پذیرش را آسان‌تر می‌کند.