به گزارش اکوایران، هفته گذشته بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس به پایان رسید. فصل پایانی به بررسی احکام مدیریت شهری اختصاص داشت. یکی از بند‌های مورد بررسی ماده الحاقی ۶ این لایحه درخصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها درشهر تهران بود.

دراین ماده آمده «به منظور افزایش مشارکت اجتماعی و واگذاری مناسب‌تر امور محلی به مردم، به شورای اسلامی شهر تهران اجازه داده می‌شود، با اتکاء به سرمایه اجتماعی محلات و با نظارت وزارت کشور و با اعمال نظر مردم محله، شورایاران محلات شهر تهران را به مدت چهارسال انتخاب کند. » در ضمن نحوه انتخاب شورایاران محلات توسط شورای عالی استان‌ها تهیه و تصویب می‌شود.این لایحه با ۷۸ رأی موافق، ۷۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس با ماده الحاقی ۷ با ۵۰ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.براساس ماده الحاقی ۷؛ دولت موظف است از سال اول برنامه نسبت به احصاء آن دسته از خدمات عمومی و امور محلی غیرحاکمیتی و تصدی‌های قابل واگذاری دولتی به نهاد‌های عمومی غیردولتی همراه با پیش‌بینی منابع مالی لازم و نحوه واگذاری اختیارات، به نحوی که موجب انسجام و کارآمدی در امر ارائه خدمات عمومی و شهری و کاهش هزینه‌های عمومی شود، اقدام و پس از تصویب هیأت وزیران اجراء کند.

پرویز سروری رئیس شورای عالی استان درخصوص نه مجلس به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به «اکوایران» می‌گوید: توقع ما این بود که موضوع مهمی مانند شورایاری‌ها به تصویب برسد و متأسفانه با یک رای کمتر تصویب نشد.

او با اشاره به نقش شورایاری‌ها در اداره محلات و خدماتی که در این سال‌ها ارائه کردند می‌گوید: شورایاری‌ها خدمات را از ظاهر شهر به باطن شهر منتقل کردند و مردمی که هرگز بلند گویی برای صحبت با مدیران شهری نداشتند از طریق شورایاری صدایشان را به مسئولان می‌رسانند.

او اظهار‌امیدواری کرد که مجلس درآینده این موضوع را جبران کند.

به گفته او تأکید مدیریت شهری این بود که شورایاری‌ها در کل کشور یا دست کم در کلان شهر‌ها تشکیل شود. اما تأکید برگزاری در تهران باعث شد برخی از نمایندگان رسما اعلام کنند در صورت تسری به سایر کلان شهر‌ها به آن رای می‌دهند و این باعث شد این اقدام مهمی که می‌توانست سر منشأ فواید زیادی برای مردم باشد رای لازم را به دست نیاورد.

او درخصوص عقب نشینی برنامه از مدیریت واحد شهری هم می‌گوید: ازتحقق مدیریت واحد شهری عقب نشینی نمی‌کنیم و دولت به صورت مستقل طی لایحه‌ای این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم درخصوص مخالفت مجلس با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران به «اکوایران» می‌گوید: من فکرمی کنم این «نه» مجلس در برنامه هفتم به مفهوم عدم مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های محلات زندگی‌شان نیست بلکه شاید قصد داشتند در چهارچوب دیگری این موضوع پیگیری شود.

او ادامه می‌دهد: قانون اساسی این موضوع را بر ما تکلیف کرده همچنین عقل و منطق نیز از ما می‌پذیرد و تکلیف می‌کند که مردم را در همه سطوح مشارکت بدهیم. وقتی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر با مشارکت مردم انتخاب می‌شوند در سطح محلات هم این یک ضرورت است و خارج شدن آن از دستور کار را مانع و یا رافع اصل قضیه نمی‌دانم. شاید مجلس تشخیص داده که در برنامه ۵ ساله جایگاهی نداشته باشد.

تشکری هاشمی ادامه می‌دهد: پیش از این هم از ریاست مجلس و رئیس قوه قضاییه درخواست کرده بودیم که موضوع شورایاری حل و فصل شود این مطالبه هم خواست مردم است و هم به نفع مسئولان که از چالش‌ها و مشکلات مردم ازطریق نمایندگان آن‌ها در سطح محلات آگاه شده وآن را حل کنند. این راه باز است و شورا حل این مشکل را پیگیری می‌کند و‌امیدواریم به نتیجه برسد.

تشکری هاشمی درخصوص مخالفت مجلس به واگذاری مسئولیت‌های دولتی در حوزه مدیریت شهری هم توضیح می‌دهد: اگر قرار باشد دولت کار‌های غیرضروری از نگاه خودش و کار‌های گِل را به شهرداری‌ها بدهد و هزینه‌های آن هم به شهرداری‌ها تحمیل شود بهتر است که این اتفاق نیفتاد. باید به سمت تشکیل دولت‌های محلی حرکت کنیم. اما معمولاً کار‌های پرهزینه و پر دردسر به شهرداری‌ها واگذار می‌شود؛ مانند مترو. یک زمانی مترو توسط دولت ساخته می‌شد و شهرداری از آن‌ها بهره‌برداری می‌کردند. اما با واگذاری شرکت مترو به شهرداری می‌بینیم که سالانه ده‌ها هزارمیلیارد تومان بودجه شهرداری بلعیده می‌شود. درحالی که در گذشته این کار را دولت انجام می‌داد. بنابراین این واگذاری اگر قرار باشد بار مالی دولت را کم کند؛ باز هم این فشار بر گرده مردم بیاید، همان بهتر که روی این موضوعات پافشاری نداشته باشیم.