به گزارش اکوایران، در جلسه امروز شورای شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بود.

مهدی چمران پیش از آغاز صحن علنی در جمع خبرنگاران با اشاره به دعوت از رئیس سازمان بهزیستی کشور به شورا به مناسبت روز معلولین، اظهار کرد: ارائه گزارش محله‌گردی و بررسی پاسخ فرمانداری به طرح منع تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی از دستورات جلسه امروز است.

وی با بیان اینکه نباید امروز فروش طرح ترافیک انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: بحث آلودگی هوا دائمی شده است؛ هفته گذشته تذکری در خصوص مازوت‌سوزی در شورا مطرح شد که رسماً تکذیب کردند.

چمران با تاکید بر اینکه نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، پلمپ شده اند، گفت: شرکت واحد به ما اعلام کرد که گازوئیل مورد استفاده اتوبوس‌ها استاندارد است و گوگرد بنزین هم حذف شده و مشکلی ندارد؛ در هر شرایط بنزین و گازوئیل آلودگی ایجاد می‌کنند و تا وقتی این تعداد خودرو در شهر باشد و مردم با وسایل شخصی خود تردد کنند، همین وضع ادامه خواهد داشت.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تعطیلی مدارس و اجرای طرح زوج و فرد، شاید تاثیر موقتی داشته باشد اما در طولانی مدت اثرگذار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه با توصیه وزارت صمت مقرر شد هر دو هزار اتوبوس وارداتی با وجود هزینه دو برابری نسبت به اتوبوس‌های گازسوز، برقی باشند، خاطرنشان کرد: با این اقدامات می‌توانند امیدوار بود از آلودگی کاسته شود؛ البته اگر مردم نیز همراهی کنند و از خودروهای شخصی استفاده نکنند.

چمران همچنین تصریح کرد: قرار بود در موتورخانه‌ها اقداماتی انجام شود که صورت نگرفت؛ شورا باید بودجه تصویب می‌کرد که یک سوم بودجه را به حمل و نقل اختصاص داد و این اقدامی بی نظیر در تاریخ بلدیه بود. دست شهرداری نیز باز است که در توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کند.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای برای مناسب‌سازی صورت گرفته اما هنوز جای کار دارد، یادآور شد: در برخی موارد می‌بینیم که رمپ وجود ندارد و بالابرها نیز در ساختمان‌ها حذف می‌شوند و این ظلمی در حق معلولان است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به افتتاح مترو پرند نیز اظهار کرد: امیدوارم افتتاح مترو پرند موجب آسایش و آرامش اهالی پرند شود و با قراردادهای منعقد شده برای واردات واگن‌های مترو نیز شاهد کاهش سرفاصله قطارها باشیم.

وی با تأکید بر استفاده از توان شورایاران و معتمدین محلات در مناطق، خاطرنشان کرد: طرح «من شهردارم» در کنار استفاده از ظرفیت معتمدین محلات می‌تواند اجرایی شود.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای  شهر تهران همبا بیان اینکه در ۲ سال اخیر نمایندگان مردم در تهران به انتقال نمایشگاه بین لمللی به شهر آفتاب تأکی داشتند، اظهار کرد: قرار است نمایشگاه لوازم خانگی در این فضا برگزار شود.

وی افزود: راه اندازی سرای ایرانیان در منطقه ۱۵ باعث گره های ترافیکی شده و باید به دنبال راه چاره باشیم اما متأسفانه راه اندازی این فضا، باعث دو چندان شدن ترافیک در سه راه افسریه شده است.

صادقی با بیان اینکه بهره برداری از سرای ایرانیان با مشارکت شهرداری منطقه ۱۵ انجام شده است، یادآور شد: این در حالیست که فضای مورد نظر هیچ گونه پیوست ترافیکی ندارد. باید با هدف تسریع روند، تصمیم سازی و تصمیم گیری اصلاح شود. شهرداری منطقه ۱۵ بدون عمل به قانون، تمام تلاش خود را برای افزایش ترافیک منطقه به کار گرفته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه شهرداری تهران مکلف است نسبت به عارضه سنجی ترافیکی کاربری ها اقدام کند، گفت: شهرداری باید پس از یک ماه از لازم الاجرا شدن این مصوبه اقدام می کرد و اگر این عارضه سنجی صورت می گرفت، چنین ترافیکی را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: بزرگراه شهید چمران و آیت اله هاشمی و شهید صدر با برگزاری نمایشگاه با ترافیک سنگین مواجه می شوند؛ از سویی دیگر برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی نیز ترافیک ایجاد می کند.

صادقی با بیان اینکه شهرداری تهران گزارشی در خصوص راه اندازی سرای ایرانیان را ارائه دهد و اعلام کند کدام نهاد مجوز راه اندازی چنین فضایی را در سه راه افسریه صادر کرده است، یادآور شد: شهرداری همچنین باید گزارش دهد که علیرغم ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین المللی، چرا شاهد این تبلیغات هستیم؟

در این جلسه مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران ۱۰ وظیفه بر اساس قانون هوای پاک بر عهده دارد، یادآور شد: ما علاوه بر پیگیری وظایف سایر دستگاه‌ها در قانون هوای پاک، باید در ابتدا از شهرداری سؤال کنیم که به وظایف خود عمل کرده است یا خیر؟

اقراریان با اشاره به هفتادمین تذکر خود به شهردار تهران، خاطرنشان کرد: باید گزارش اقدامات شهرداری در خصوص اجرای قانون هوای پاک به کمیته نظارت و حقوقی ارسال شود.

محمد آقامیری رئیس کمیسیون عمران شورایشهر تهران  با بیان اینکه پس از شیوع کرونا و ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش آموزان با افت تحصیلی روبه رو بودیم، اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان در فضای مجازی موفق بودند با وجود این تجربه امروز می‌بینیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، اولین اقدام خود را تعطیلی مدارس قرار می‌دهد که از پایه و اساس غلط است.

وی افزود: این چه کار اشتباهی است که در اولین اقدام مدارس را تعطیل می کنند؟ ما تجربه اشتباهی در دوران کرونا شاهد بودیم که به افت تحصیلی منجر شد و از کمیته اضطرار درخواست داریم دست از این کار بردارد.

آقامیری با بیان اینکه به جای مدارس باید برخی ادارات تعطیل شوند، تصریح کرد: بنده در هفتم آبان ماه طرح ترافیکی را پیشنهاد دادم و به شهرداری ارسال شد اما معاونت حمل و نقل هیچ خبری نداد که این طرح مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در یکصد و نود و هفتمین جلسه شورا با بیان اینکه مردم از تنفس در این شهر نارضایتی شدیدی دارند، اظهار کرد: فارغ از اینکه چه دستگاه و مرجعی مقصر آلودگی هواست، واقعیت این است که تهران هوایی آلوده دارد و مردم این هوا را استشمام می‌کنند و در نتیجه آن کودکان نیز به بیماری مبتلا می شوند.

وی با بیان اینکه در این هوای آلوده  بسیاری از بزرگسالان و سالمندان دچار مشکلات جدی می شوند، خاطرنشان کرد: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ بررسی و در تیرماه امسال قرائت شده است.

پیرهادی با اعلام اینکه قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور گزارش حسابرسی زیست محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک را تهیه کرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا با تأکید بر اینکه در سال ۱۳۹۸ راهکارهای مدون با نظرات تمام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آلودگی هوا تهیه و ارائه شده بود، تصریح کرد: سازمان محیط زیست متولی اجرای ۶۰ ماده قانونی بوده که کمتر از ۱۰ درصد از آن محقق شده است؛ روند تغییر ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون روند کاهشی دارد اما بسیار بیشتر از حد مجاز است.

وی افزود: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و دیگر سوخت ها مطابق استاندارد ملی نیستند و از ۱۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می کنند و اگر کسی اعتراضی دارد می‌تواند به کمیسیون مراجعه کند. در سال ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۱۱.۳ میلیارد برای آسیب‌های جسمی به شهروندان ناشی از آلودگی هوا در کشور هزینه شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در جلسه روز گذشته استانداری تهران، نماینده پخش و پالایش رسماً اعلام کرد که ۲ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند؛ شاید در دولت‌های قبل نیز به این موضوع بسیار کمتر توجه شده‌است اما باید در این دوره موضوع به طور جدی پیگیری و حل شود.

رئیس شورای  شهر تهران تأکید کرد: به اعتقاد بنده باید این طرح در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی شود و نتایج اولیه آن برای ما روشن باشد تا شهرداری نیز بتواند دنبال کند.