نشست فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، بعدازظهر امروز سه‌شنبه (14 آذرماه) با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، برخی از نمایندگان استان تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.

محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس در تشریح این نشست، عنوان کرد: در این نشست شهردار تهران گزارشی از سفر هیات اعزامی شهرداری به چین و اقداماتی که بعد از این سفر در شهرداری تهران باید دنبال می‌کردند و عملیاتی شده است، ارائه کرد. گزارش اقدامات بعد از سفر چین، درخصوص پیگیری قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که با طرف چینی -به‌ویژه در خصوص حمل و نقل عمومی- داشتند از دیگر محورهای صحبت‌های شهردار تهران در این نشست بود.

202312104240386433

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس ادامه داد: بحث دیگر این نشست درخصوص بودجه سال 1403 بود. درواقع در برخی موارد، آن چیزهایی که در سنوات گذشته در بودجه در حمایت مدیریت شهری، خصوصاً در حوزه حمل‌ونقل عمومی تصویب شده، حذف شده بود که به نوعی همکاران ما و اعضای فراکسیون شورا و مدیریت شهری به دنبال احیای مجدد این مواد بودند.

پیرهادی با اشاره به طرح موضوع برخی از عددهای بودجه‌ای که در بخش شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده بود و  برخی از وظایف و ماموریت‌ها که در سنوات گذشته به حوزه شهرداری‌ها اضافه شده بود در این نشست، اضافه کرد: قرار شد در این خصوص هم یک تصمیم متعادل گرفته شود تا هم خدمت به مردم کاهش پیدا نکند و هم اگر وظیفه‌ای بر گردن شهرداری‌ها گذاشته می‌شود، منابع مالی آن دیده شود و تکلیف مالایطاق به مدیریت شهری داده نشود.  

202312103405778966

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه در این نشست حمیدرضا حاجی‌بابائی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران و نایب رئیس کمیسیون بودجه مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس و برخی از اعضای کمیسیون‌ تلفیق و بودجه 1403 هم حضور داشتند، اضافه کرد: گفت‌وگوها و بحث‌های کارشناسی خوبی صورت گرفت و امید است گام مناسبی برای همه کلان‌شهرهای کشور و به تبع شهرداری تهران برداشته شود.

پیرهادی در ادامه گفت: در انتها هم یک تقسیم کاری صورت گرفت مبنی بر اینکه موضوعاتی که به کلان شهرها و همه شهرها مربوط است را دسته‌بندی و با اعضای فراکسیون شوراها و مدیریت شهری در میان بگذاریم، موضوعات مختلف و مورد نیاز شهرداری‌های کل کشور را احصاء کنیم و آن موضوعات و احکام بودجه‌ای هم که نسبت به کلان‌شهرها نیاز است، دیده شود تا با نمایندگان در میان بگذاریم و پیگیری کنیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: درخصوص آلودگی هوای شهر تهران هم بحث‌های خوبی انجام و قرار شد در راستای پیگیری قانون هوای پاک و اجزاء این قانون و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که نیاز است و در قانون دیده نشده است و همچنین کارهایی که باید به نوعی در تحول و توسعه حمل و نقل عمومی انجام شود، در مجلس گام‌هایی برداشته شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در شورا این بود که بتوانیم امسال یک تحرک خاصی در شهر تهران داشته باشیم، عنوان کرد: در همین راستا در شورا پیشنهاد شد علاوه بر آنچه که شهرداری تهران برای بودجه حمل و نقل عمومی پیشنهاد کرده بود، 10 هزار میلیارد اضافه کنند و این عدد مختص حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس، منهای حقوق و ... است.

202312106486109169

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: از سال گذشته هم تلاش کردیم ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم و با تولیدکنندگان داخلی به توافق رسیدیم که تا پایان سال 500 دستگاه اتوبوس تحویل دهند که متاسفانه با اینکه قرارداد هم نوشته شد، بهترین این شرکت‌ها ماهی پنجاه دستگاه بیشتر نتوانستند تحویل دهند و با این تعداد هم آنچه ما می‌خواهیم عملیاتی نشده و نمی‌شود.

چمران تاکید کرد: باید حداقل هزار دستگاه اتوبوس به تهران وارد می‌شد تا اهداف ما در خدمات شهری و اتوبوس عملیاتی شود و مردم آن را احساس کنند، که متاسفانه عملیاتی نشد.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم ضمن ارائه گزارشی از سفر چین خود، طی سخنانی عنوان کرد: سفر به چین را در 8 سرفصل و در یک بسته قراردادی برنامه‌ریزی کرده بودیم. یک سرفصل ان مالی و اقتصادی بود که در این بخش یک قرارداد خرید 791 واگن مترو بود که قرارداد آن دیروز در جریان سفر طرف چینی به تهران امضا و قرار شد تا بهمن‌ماه سال آینده اولین گروه این واگن‌ها وارد کشور شود.

شهردار تهران قرارداد واردات 2 هزار اتوبوس برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی، 25 هزار تاکسی برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی را یکی دیگر از قراردادهای شهرداری تهران با طرف چینی اعلام کرد و افزود: سرفصل دیگر قرارداد شهرداری تهران با چین احداث خط یازده مترو تهران بود که برای این کار چینی‌ها به یک شرکت داخلی متصل شدند.

زاکانی تفاهم ساخت 200 هزار واحد مسکونی صنعتی، و پنج هتل پنج ستاره تا سقف پنج میلیارد دلار، ساخت سه مجموعه ورزشگاهی، 2 مجموعه تفریحی و یک پارک آبی را از دیگر موارد بسته قراردادی شهرداری تهران و چین اعلام کرد و گفت: در مجموع این بسته قراردای 8 تا 9 میلیارد دلار بحث و منبع مالی دارد. ضمن اینکه قراردادی هم  برای ورود یک میلیون توریست چینی در سال به تهران تهیه شده که در صورت اجرایی شدن درآمد خوبی برای شهر و کشور خواهد داشت.

زاکانی همچنین در سخنانی به کمیسیون ماده 5 و دعوای حقوقی که در آن وجود دارد و مسائلی که برای شهرداری ایجاد کرده، اشاره و ابراز امیدواری کرد این مشکل با همکاری نمایندگان مجلس حل و فصل شود.