علیرضا زاکانی شهردار پایتخت در ویژه برنامه روز دانشجو در دانشگاه الزهرا(س) با موضوع «نقش حکمرانی مشارکتی در ایران آینده» با تاکید بر اینکه مشارکت امری مهم است، افزود: ما در شهرداری ۱۰ نوع مشارکت تعریف کرده ایم و مدیریت مشارکتی یکی از اولویت های ماست. بخشی از این مشارکت ها با سایر دستگاه هاست که در قالب قرارگاه دنبال می شود. از جمله می توان به قرارگاه مسکن و قرارگاه اجتماعی اشاره کرد. ما در تلاش هستیم با همکاری سایر نهادها گره ای از مشکل مسکن در شهر باز کنیم.

زاکانی با اشاره به افزایش هزار و ۲۰ برابری قیمت مسکن در سالهای اخیر و تلاش برای کاهش مشکلات این عرصه در شهرداری تهران، تصریح کرد: ما در شهرداری علاوه بر حوزه مسکن، به مشارکت در حوزه نخبگانی و همچنین مشارکت محله ای توجه داشته ایم و سعی کرده ایم سراهای محلات به جای درآمدزایی به سمتی بروند که مدیریت محلات بر مدار مشارکت میسر شود. در حال حاضر در عمده محلات سرا تشکیل شده است.

وی به اجرای طرح «من شهردارم» در تهران در راستای مشارکت مردمی اشاره کرد و افزود: دو هزار و ۸۰ پروژه در معرض انتخاب قرار گرفت و در نهایت بیش از ۶۳ درصد پروژه های انتخاب شده به اتمام رسیده است. امسال نیز ۸.۸ همت بودجه پیش بینی کرده ایم که مردم به ما بگویند چه نیازها و کمبودهایی وجود دارد تا در جهت رفع آنها اقدام کنیم، لذا در تلاشیم تا از هر جهت در زمینه مشارکت مردم جهش ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دسته بندی فساد در شهرداری، یادآور شد: بخش اول به امکاناتی است که از گذشته به تاراج رفته بود. سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان از امکاناتی که افرادی آن را برده بودند، به شهرداری بازگرداندیم. ما لیستی را تهیه کردیم که چه کسانی امکانات شهر را برده اند تا این امکانات را بازگردانیم.

زاکانی به شناسایی افراد و فضاهایی که به دنبال بردن امکانات هستند، اشاره کرد و افزود: بودجه شهرداری تهران در سال قبل به میزان ۱۵۸ درصد محقق شد که بخشی از این اعتبار از محل بازگرداندن همین امکانات بود. ما از سال گذشته نظارت فنی را سیستمی کرده ایم و با این اقدام کسی نمی تواند سلیقه ای عمل کند و این میزان رقم به جز عوارض شهرسازی برای صدور پروانه است.

شهردار تهران با بیان اینکه در بخش سوم عده‌ای رشوه می گرفتند و می گیرند، گفت: ما عقب افتادگی زندگی این افراد را دنبال می کنیم که سیر شوند. در حقوق و دستمزد و تغییر وضعیت اتفاقاتی را رقم زدیم و در گام دوم سعی کردیم آموزش دهیم که کار آنها خطاست. در گام سوم سیستم را به گونه ای رقم می زنیم که ارتباط با مردم به حداقل برسد. در گام چهارم نظارت تشدید می شود و در گام پنجم برخورد جدی و قاطع صورت می گیرد. این آمار بسیار کاهش یافته و باید تلاش کنیم که اشکالات رفع شوند. مسیری که ما طی کرده ایم مسیر استیفای حقوق مردم است.

وی با اشاره به گزارش یکی از روزنامه ها با محوریت برخورد با فساد در شهرداری، اظهار کرد: یک کلمه در این گزارش از بنده سخنی به میان نیامده اما تصویر بنده را در این گزارش درج کرده اند.

زاکانی با بیان اینکه ۱۷ هزار میلیارد تومان در شهرداری گم نشده است، گفت: ما نمی خواهیم با ذهن و قلب مردم بازی کنیم؛ در بودجه منبعی با برنامه ای در نظر گرفته می شود که سالانه به عنوان بودجه پیش بینی می شود. در سال قبل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شد که ۸۱ هزار میلیارد تومان محقق شد و از اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی امسال با انضباط مالی دقیق، مولدسازی و مشارکت به ۲۰۰ درصد تحقق خواهیم رسید.

شهردار تهران با اشاره به پیش پرداخت سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خط ۱۰ مترو و تخصیص ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان برای شروع کار در این پروژه، اظهار کرد: در ابتدا ۲۵۴ کیلومتر متروی فعال داشتیم که به ۳۰۳ کیلومتر رسیده و از ۱۴۰ ایستگاه به ۱۵۵ ایستگاه افزایش یافته است.

وی افزود: ما در این مسیر پیش پرداختی برای پروژه ها در نظر می گیریم و اسناد در سامانه ها ثبت می شود. ۱۷ هزار میلیارد تومان برای کار پرداخت شده و صفر تا صد آن وجود دارد اما ثبت سند نشده است. هیچ پولی گم نشده است. ما پول خرید اتوبوس ها را پرداخت کرده ایم اما هنوز ثبت نشده است.

زاکانی با بیان اینکه رقم قراردادها، عمل پیمانکار و تسویه از سوی پیمانکار سه گروه پیش بینی شده برای اعتبارات است، گفت: این ۱۷ هزار میلیارد تومان، فاصله بین پولی که به پیمانکار داده‌ایم با پولی است که پیمانکار تسویه کرده‌است.  تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده فرصت وجود دارد که ارقام به ثبت برسد اما برخی می‌خواهند از «فساد، فساد» گفتن این نگاه را بردارند که خودشان چگونه عمل کرده‌اند. بی دقتی و سیاسی‌کاری در این زمینه صورت گرفته است.

شهردار تهران با اشاره به استفاده ۳۴ درصدی از وسایل حمل و نقل عمومی در کنار استفاده ۶۶ درصدی از وسایل نقلیه شخصی، اظهار کرد: ما باید این درصدها را بازگردانیم و در ۲۷ ماه و هفت روز گذشته نیز در راستای تحقق این هدف تلاش کردیم. در آغاز مسئولیت هزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس دریافت کردیم در حالیکه شهر به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. از این رقم حداقلی نیز  کمتر از هزار دستگاه اتوبوس، فعال جاری بود. امروز هزار و ۸۶۰ به بیش از سه هزار دستگاه رسیده و تعداد اتوبوس‌های فعال جاری بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس است و نسبت به آمار ابتدای این دوره میزان آن ۲ برابر شده است.

وی افزود: از سه هزار اتوبوسی که قرارداد آن منعقد شده بود تولیدکنندگان نتوانستند ۵۰۰ دستگاه را تأمین کنند و به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه شامل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۲ هزار اتوبوس غیربرقی  اکتفا کردیم و این اتوبوس‌ها ماهانه به شهر اضافه می شوند،

زاکانی در ادامه پیرامون واردات خودروهای برقی به کشور گفت: دو هزار و ۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی نیز از مسیر واردات به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شود. ۱۰ هزار دستگاه ون برقی، ۲۵ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز دنبال شد تا به شهر تزریق شود و با این اقدامات، سال آینده تهران رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تعداد اتوبوس‌های تهران چهار هزار و ۴۰۰ اتوبوس در سال ۱۳۸۹ بوده است، تصریح کرد: ما با هوشمندسازی و کیفی سازی به دنبال توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم.  در سفر به چین قرارداد ۷۹۱ واگن که از سال ۱۳۹۶ معطل باقی مانده بود را  نهایی کردیم و طی ۱۲ تا ۱۴ ماه آینده نیز اولین گروه قطارها وارد تهران خواهند شد. علاوه بر این تأمین ۲۸۰ واگن دیگر هم دنبال شده و ۱۱۳ واگن بومی نیز تولید می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه واردات این قطارها در طول چهار سال انجام خواهد شد، گفت: ۸۱ رام داخلی سازی می‌شود و به نوعی ۵۵ درصد داخلی سازی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه هفته پیش تاییدیه ایمنی و امنیتی جهانی برای واگن ملی دریافت شد، تصریح کرد: ون‌هایی تحت عنوان شاتل تاکسی فعال شده و افراد می‌توانند خودرو را رزرو کنند و با نظم و انضباط و چارچوب کاری از این وسیله استفاده کنند که هم قیمت کمتری دارد و هم از انضباط شهری برخوردار است.

شهردار تهران با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سامانه جدید شهروندی راه‌اندازی شده و تا پایان آذرماه تعداد خدمات این سامانه به  ۱۸ مورد خواهد رسید، گفت: تمام ایستگاه‌های مترو قابلیت خوانش کیف پول شهروندی را دارند و اتوبوس‌های بی آرتی نیز این قابلیت را دارد اما برای بخشی از اتوبوس‌های خصوصی این ظرفیت فراهم نشده که تأمین خواهد شد.

وی از راه اندازی سامانه شهریار خبر داد و افزود: تمام اقداماتی که در شهرداری تهران انجام می‌شود و خدماتی که ارائه خواهد شد در این سامانه ارائه می شود.

زاکانی با بیان اینکه سوخت فسیلی و ذرات معلق از جمله PM۲.۵  از دلایل آلودگی هوا هستند؛ گفت: سعی می‌کنیم در بخشی که مسئول هستیم موارد را کنترل کنیم و پاسخگو باشیم، ۲۳ دستگاه در زمینه آلودگی هوا پاسخگو هستند. ما پاسخگوی فعالیت‌هایی هستیم که در توسعه فضای سبز و مراکز معاینه فنی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل اقدام کرده‌ایم.

شهردار تهران با اعلام اینکه ۴۹ هزار هکتار فضای سبز در اطراف تهران وجود دارد، افزود: میانگین سالانه افزایش فضای سبز ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار است که از هزار هکتار در سال ۱۴۰۰ و هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار هکتار در سال جاری رسیده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ۵۴۰ هزار تن معادل سه درصد تهران در سال ۱۴۰۰ آسفالت ریزی صورت گرفت. در سال قبل ۷۶۰ هزار تن و امسال یک میلیون ۳۵۰ هزار تن آسفالت توزیع شده و از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال عبور خواهیم کرد.

زاکانی با بیان اینکه ما در اطراف تهران مازوت سوزی نداریم، یادآور شد: ممکن است خارج از حریم شهر تهران مازوت سوزی وجود داشته باشد. اطراف تهران کارخانجاتی وجود دارند که حق استفاده از مازوت را ندارند و در خصوص مازوت سوزی در نقاط دیگر کشور، وزارت نفت باید پاسخ دهد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه از سال قبل بانکِ نما برای تحقق معماری ایرانی- اسلامی تشکیل شده است، گفت: نماها بدون هویت تأیید شده در این بانک، ایجاد نخواهند شد.

وی با اشاره به کمبود یک میلیون واحد مسکونی در تهران، اظهار کرد: به جای ساخت مسکن در تهران و بهبود شرایط، کاری کردند که مردم از تهران فرار کنند. در سال ۱۳۹۱ به میزان ۳۱ هزار فقره پروانه صادر شده بود و در سال ۱۴۰۰ به پنج هزار فقره پروانه رسید و این آمار یعنی تهران رو به فرسودگی است.

شهردار تهران افزود: یک نفر دو هفته پیش صراحتاً به بنده گفت که تهران را گران کنید و اجازه دهید مردم از این شهر بروند. سوال ما این است که کجا بروند؟ چرا به مردم ظلم کنیم؟ عده‌ای به دنبال سفته بازی با ملک هستند و آنچه ما در مورد آن سخن می گوییم ورود به ساخت‌وساز ملک و همچنین حوزه مسکن استیجاری بر اساس قانون شهرداری هاست.

زاکانی گفت: ما پیش از سفر خود به چین برای اتوبوس ۱۲ متری برقی ۳۱۶ تا  ۳۴۰ هزار یورو برای هر اتوبوس پیشنهاد دریافت کردیم در حالیکه در سفر به چین با قیمت ۲۳۷ هزار یورویی مواجه شدیم. این اختلاف به واسطه‌ها و دلال‌ها برمی‌گردد و همین اتفاقات در حوزه مسکن و میوه و تره بار و دیگر بخش‌ها نیز وجود دارد. چرا ما وقتی می توانیم قرارداد اتوبوس ۲۳۷ هزار یورویی منعقد کنیم، باید هزینه ۳۴۰ هزار یورویی را بپذیریم؟

شهردار تهران با اشاره به پیگیری مسائل مربوط به ده ونک در کمیسیون ماده پنج در سال قبل، اظهار کرد: امسال صدور پروانه در ده ونک انجام می‌شود. در خصوص زمین‌های دانشگاه الزهرا(س) ما مسئولیتی نداریم و این موضوع به دانشگاه بر می‌گردد. در حال حاضر دانشگاه‌ها ساخت‌وساز انجام می‌دهند و ما مشوقی برای این ساخت و سازها هستیم و به عنوان واسط اقدام می‌کنیم. ما برِ کف به دانشگاه الزهرا(س) دادیم و دانشگاه شروع به گود برداری کرد و مقرر شد که دستگاه قضایی مسیر قانونی خود را با دانشگاه طی کند. دانشگاه از شهرداری بر کف دریافت کرده و اینکه چه اتفاقی بین دانشگاه و افراد مستقر افتاده، دستگاه قضایی باید پاسخ دهد.