پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران برگزار شد و علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه ضمن تقدیر از مدیرانی که در اداره شهر کمک می‌کنند، گفت: شهر تهران طبق الگوی منسجمی توسعه پیدا نکرده و این مسئله محیط شهر را برای زندگی سخت‌تر کرده است. همچنین سختی زندگی در شهر با گرانی همراه شده است. مشکلاتی مانند بی‌قوارگی در کنار کمبود خدمات، زمینه عدم تأمین نیازهای شهروندان را فراهم کرده است.

وی افزود: عمده افراد ساکن تهران اجاره‌نشین هستند. حل مشکلات معیشتی آنها رسالت بزرگی بر عهده شهرداری و دولت گذاشته است و  مردم بین ارگان‌ها فرقی قائل نیستند و به همه آن‌ها به یک چشم نگاه می‌کنند. همیاری و همکاری بین نهادها برای حل مشکلات مردم راهگشا خواهد بود. 

زاکانی با اشاره به اینکه تهران ظرفیت بسیاری برای بازآفرینی دارد، اظهار کرد: اجرایی شدن هر اتفاق خوب به نفع شهر، حتما باید با مشارکت مردم باشد. تلاش‌های دولت و دیگر نهادها بدون کمک شهروندان بی‌نتیجه خواهد بود. ما باید مسیر درست را برای حضور مردم میسر کرده و به تهران با نگاه جامع بنگریم تا آینده خوبی برای این شهر ترسیم شود. 

شهردار تهران به نمونه‌ای از تصمیمات برای فراهم کردن زیرساخت‌های مشارکت مردمی در نوسازی بافت فرسوده اشاره و افزود: اگر به‌طور مثال در «نفرآباد» مجوز ساخت طبقه سوم داده نمی‌شد، هیچ اتفاق مؤثری برای نوسازی رخ نمی‌داد. در محله کن نیز اتفاق مشابهی به‌ وقوع پیوست. 

وی در ادامه با بیان اینکه منظورمان از نوسازی بافت فرسوده، بُرج‌سازی نیست، ادامه داد: نمی‌خواهیم بافت تاریخی هیچ‌کدام از بخش‌های فرسوده شهر از بین برود.

زاکانی با تأکید بر اینکه نقاط آسیب‌زا و مناطق فرسوده تهران باید تعیین تکلیف شوند، اضافه کرد: در همین راستا ده‌ها طرح موضعی و موضوعی ارائه شد که از اهمیت بالایی برخوردارند. گاهی ۳ هزار خانواده منتظر تصمیم کارگروه می‌ماند و رسیدن به نتیجه برای ما اولویت است که باید در برنامه‌ریزی‌ها ریل‌گذاری مناسبی برای ۲۰ سال آینده شهر به جا گذاشت و تنها ‌به دوران مدیریت خود بسنده نکرد.

به گفته شهردار تهران، باید در تمام نقاطی که می‌توانیم کمک ‌کنیم. وضع ارائه خدمت شایسته مردم نبوده و باید کمک کرد تا شرایط زندگی در شهر بهبود پیدا کند. این مهم، همت و جهاد همگانی را می‌طلبد و ظرفیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های مؤثر در شهر همیشه موجود نیست. چنانچه در دوره‌های گذشته نیز چنین شرایطی فراهم نبوده، پس باید از این ظرفیت برای خدمت‌گزاری به شهروندان نهایت استفاده را ببریم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست، بیان کرد: استان تهران با بیشترین جمعیت، کمترین بودجه را دریافت می‌کند. تصور می‌کنند به دلیل وجود مجتمع‌های لوکس، زیرساخت‌ها و بافت فرسوده تهران این اقدام نیز بدون اشکال است. تهران منابع چندانی در اختیار ندارد؛ اما با این حال جمعیت زیادی را در خود متمرکز کرده است. شهر تهران چندان ظرفیت پذیرش جمعیت بیشتر را ندارد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه به‌طور کلی در محدوده ساماندهی حریم و بافت فرسوده به‌رغم پیشرفت، چندان توفیقی نداشتیم، اعلام کرد: هر روز بر مساحت بافت فرسوده اضافه می‌شود. امروز گفته می‌شود مساحت بافت فرسوده شهر بیش از ۴۰۰۰ هکتار شده و این موضوع خطری بزرگ است.

چمران ادامه داد: اگر با اتومبیل در محدوده بهارستان حرکت کنید بافت‌های فرسوده را مشاهده خواهید کرد. این موضوع باید در دولت مطرح شده و برای آن بودجه در نظر گرفته شود و سال‌هاست که در حوزه اختصاص بودجه و وام شهروندان با بانک‌ها درگیر هستند. بانک‌ها با تخفیف و ارائه وام می‌توانند به موضوع بازآفرینی کمک کنند.

استاندار تهران هم در این جلسه گفت: به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، می‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد.

فخاری  با یادآوری آنکه همه اقدامات و تلاش‌ها برای کسب رضایت خداوند متعال و شهروندان محترم در حال انجام است، بیان داشت: همین رضایت مردمی، موجبات سرمایه اجتماعی برای هر سیستمی است.

وی با اشاره به ابعاد مشکلات موجود در شهر، گفت: ساماندهی برخی از این مسائل نیازمند عزم ملی است؛ منابع ما در تهران اندک است و جمعیت این شهر زیاد. مشکلات زیادی در تهران امروز وجود دارد. هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای حل مشکلات مناطق مختلف البته کاملاً مناسب است.

استاندار تهران علاج مشکل تهران را بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: نقطه شروع آبادانی شهر باید «بازآفرینی» تعریف شود. موضوع بازآفرینی بافت فرسوده از بیش از ۲ دهه گذشته آغاز شده است.

فخاری در ادامه با یادآوری آنکه ساختمان‌های موجود در شهر روزانه در حال فرسوده‌تر شدن است، تأکید کرد: اگر تعجیل صورت نپذیرد، این فرایند سرعت خواهد گرفت. هرچه سریع‌تر باید مقابل فرسوده‌تر شدن شهر را گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: امروز ۵۲درصد از درآمدهای مالیاتی کشور و ۳۰درصد از تولید ثروت ملی کشور در تهران حاصل می‌شود. با این همه متأسفانه برای حل مشکلات انباشته‌شده در این سال‌ها اعتبارات کمی در نظر گرفته شده است.

استاندار تهران حل مشکلات شهر را بدون هم‌افزایی همه دستگاه‌ها نشدنی دانست و گفت: نباید تلاش‌ها را برای بازآفرینی شهر متوقف کرد. حل و فصل نظام مسائل شناسایی‌شده مناطق ۲۲ گانه باید در دستور کار قرار گیرد.

 فخاری افزود: به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، می‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد. چرا که بازآفرینی بافت فرسوده بخشی از طرح‌های ملی مسکن است.

وی در خاتمه ضرورت سند دار شدن املاک واقع در بافت فرسوده را یادآوری و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موانع بازآفرینی بافت فرسوده همین مشکلات حقوقی است. نباید فراموش کرد عمده ساکنان این بافت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند؛ تا حد امکان برای حل مسایل باید به آنها مساعدت کرد.