میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران بعنوان یکی از سخنرانان این جشنواره گفت: شهر به مثابه زیست بومی است که بتواند زمینه های رشد و تکامل فردی و همچنین تعالی و پیشرفت جمعی را محقق نماید.برای تحقق چنین هدفی، می بایست شهر از حیث کالبد و هم از حیث بسترهای معنوی و فرهنگی، شرایط و ظرفیت لازم را در خود مهیا نماید تا استعدادهای بشری، امکان تبلور، رشد و تکامل خود را پیدا نمایند.

وی خاطر نشان کرد: تحقق این امر صرفاً در پرتوی حرکت بسمت تحقق عدالت شهری میسر می شود و عدالت به عنوان دال مرکزی تحول و پیشرفت در حکمرانی شهری مدنظر شورای اسلامی شهر تهران و سند برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران است.

رئیس کمیته بودجه شورا در ادامه به تبیین سویه های مختلف عدالت شهری پرداخت و گفت: عدالت شهری به مثابه ایجاد فرصت رشد برابر و امکان فعالیت برای تمامی شهروندان در شهر است؛ ارتقای سرانه های شهری در مناطق و محلات کم برخوردار یکی از اقدامات متناظر با این بعد از معنای عدالت شهری است که می تواند زمینه ساز فرصت رشد برابر باشد، دسترسی پذیری امکانات و خدمات شهری برای افراد آسیب دیده اجتماعی و جبران عارضه های پیش روی افراد و اقشار توان خواه و توانمندسازی ایشان متناظر با این سویه از عدالت است.

میثم مظفر در بعد دیگر، عدالت به مثابه پاسداشت حقوق و مصلحت عمومی در قبال منافع خصوصی را بیان کرد و افزود: اقداماتی نظیر توسعه حمل و نقل عمومی؛ توسعه خطوط و ایستگاه های مترو و سایر مدهای حمل و نقل عمومی در کنار سیاست های کنترلی در زمینه کاهش تردد خودروهای شخصی ، می تواند موجب حفظ حقوق و مصالح عمومی در دوگانه با منافع خصوصی افراد گردد و نتایجی نظیر کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک ، کاهش مصرف سوخت در کشور و عدم تضییع وقت شهروندان را درپی داشته باشد.

وی در تشریح بعد دیگر از عدالت به مثابه صیانت از نعمت های الهی و حفظ حقوق آیندگان گفت: حق استفاده از موهبت های طبیعی نظیر؛ هوای پاکیزه، جنگل و درختان ، کوه ، دریا و منابع آبی و ... نه فقط حق انسان های امروز، بلکه حق نسل های آتی نیز می باشد و وظیفه ما صیانت از این مواهب الهی و عدم تضییع حقوق آیندگان نیز می باشد، صیانت از باغات شهر تهران و توسعه فضای سبز و کمربند سبز شهر تهران، صیانت از کوه ها و حریم شهر تهران، کنترل بلندمرتبه سازی، کنترل آلودگی هوا، توسعه خودروهای برقی و دارای سوخت پاک، کنترل استفاده از منابع آبی و استفاده از سیستم های بازچرخانی آب و ... بخشی از اقدامات شهرداری در این جهت می تواند تلقی شود.

میثم مظفر در پایان گفت: جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، با بهره گیری از تجربیات شهرهای موفق دنیا و استفاده از خردجمعی، بروز ابتکارات و خلاقیت های شهری می تواند گام مناسبی در جهت شناسایی راهکارهای تحقق شهری پیشرفته، عدالت محور، زیست پذیر، ایمن و آرام و بسترساز دستیابی به رشد فردی و اجتماعی انسان ها در کالبد شهر بوده و الگوی ایرانی اسلامی عدالت شهری و روستایی را نمایان سازد.