در جلسه امروز شورای شهر تهران ،زهرا شمس‌احسان عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با تاکید بر ضرورت تعدیل بارگذاری در حوزه‌های اقدام مربوط به طرح شمسه اراضی فرحزاد گفت: طبق بند (ب) مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص طرح ساماندهی و توسعه دره حسنک- طرح شمسه "شهری مدرن، سبز و هوشمند" مورخ 06/16/1401 به منظور احیاء یکپارچگی سازمان فضایی و عملکردی بوده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین  این طرح به جهت ارتباط ماهوی و ساختار طبیعی محدوده طرح با روددره فرحزاد و تعدیل میزان بارگذاری در آن، هر نوع بارگذاری درحوزه های سه گانه طرح با اعمال اصلاحات مبتنی بر شروط مصوبه مذکور مورد تائید خواهد بود.  شکی نیست که اصلی ترین عایدی شهر تهران از اجرای طرح شمسه، تحقق پارک عمومی و حفظ سطوح سبز موجود در این عرصه در تداوم باغات واقع در روددره فرحزاد است. 

شمس‌احسان افزود: به طوری که طبق بند (ج) این مصوبه، لازم است با دخالت و نظارت مستمر شورای اسلامی شهر تهران، سازوکار لازم برای هدایت کلیه عواید حاصل از اجرای این طرح به تملک عرصه پارک عمومی شهری اتخاذ شود.  

عضو شورای شهر تهران گفت: همچنین هرگونه انحراف از این امر و تخصیص درآمدهای ایجاد شده به هزینه های جاری شهرداری عملاً منجر به حذف کامل این عرصه ارزشمند در آتی خواهد شد؛ لازم به ذکر است که هرگونه اقدام بر اساس این مصوبه، صرفا پس از ابلاغ اسناد و مدارک طرح با اعمال اصلاحات مذکورتوسط دبیر شورای عالی مجاز خواهد بود.

وی افزود: با توجه به دغدغه و تاکید اعضاء شورای شهر و شخص شهردار تهران مبنی بر نگهداشت ارزش های اکولوژیکی شهر تهران با رهیافت صیانت از منفعت عمومی شهروندان و تداوم این رویکرد، شهردار تهران باید در زمینه اراضی فرحزاد و طرح شمسه کاملاً در چارچوب مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام کند و گزارش دوره ای اجرای طرح را به صورت مستند در صحن ارائه دهد.

در این جلسه نرجس سلیمانی ؛ رییس کمیسیون نظارت و حقوقی با بیان اینکه شرکت کالا و خدمات شهروند در قریب به سه دهه فعالیت به رغم استفاده فراوان از منابع شهر آنچنان که باید نتوانسته بر اساس نشان تجاری خود عمل کند، گفت: این شرکت هزار تأمین کننده در ۴۰ فروشگاه دارد؛ لذا ضروری است که نظارت بر قراردادها به صورت نظام مند دنبال شود.

وی افزود: انتشار بن ها در مبالغ سنگین در کنار قراردادهای مکتوب و شفاهی بین شرکت شهروند و فروشندگان عمده دارای ابهامات سوال برانگیز است. چند دستگی در قراردادهای تبلیغاتی نیز ابهاماتی دارد و به رغم اینکه درخواست ارسال گزارش داشتیم، این اقدام صورت نگرفت. از هیئت رئیسه شورا می خواهم که از مدیرعامل شرکت درخواست گزارش در این موارد را داشته باشند.

سوده نجفی هم در این جلسه با اشاره به این که در این قانون آمده است که تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به 30 درصد افزایش یابد  و  سهم هر یک از دستگاه‌های اجرایی برای انتصاب مدیران زن با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های هر دستگاه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و با هماهنگی دستگاه اجرایی ذی‌ربط تعیین و ابلاغ خواهد شدگفت : اما این موضوع با گذشت بیش از 2 سال از عمر مدیریت شهری ششم، هنوز به طور کامل تحقق پیدا نکرده و بنا بر آماری که به بنده ارائه شده تنها حدود 13 درصد از پست های مدیریتی شهرداری تهران به بانوان اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد: از شهردار تهران و معاونت برنامه ریزی شهرداری می خواهم مصوبه شورای عالی اداری را اجرا کنند. مدیریت شهری باید در عمل نیز نشان دهد که تابع نظرات مقام معظم رهبری و مجری قانون است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران تعداد قابل توجهی از بانوان شاغل را دارد که از تجربیات و دانش آنها در اداره امور شهر استفاده کافی نشده و همین عامل سبب بی‌انگیزگی در بین کارمندان شده، اظهار کرد: باید برای آن فکری کرد، همچنین  درخواست می شود که خیابان و یا معبری در پایتخت به نام شهیده فائزه رحیمی نامگذاری شود.

در این جلسه مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران هم در جریان بررسی "یک فوریت لایحه تکریم و تجلیل از مقام زن در زادروز حضرت فاطمه زهرا (س)" با بیان اینکه امسال و دو سال قبل تخفیفاتی را برای خدمات ارائه شده به بانوان داشتیم،گفت: برای بازدید از برج میلاد در مصوبه‌ای، یک بند قید شده که در مناسبت‌ها می توان از تخفیفات استفاده کرد. شرکت بهره‌برداری مترو نیز در مناسبت‌های ملی و مذهبی و به صورت محدود و بر اساس دستورات می‌تواند تخفیف‌هایی ارائه دهد.

وی افزود: مصوبه های پراکنده ای در این زمینه وجود دارد و با توجه به اقتضاهای موجود برای اینکه اقدامات همه جانبه شود، این درخواست را از شورا داریم که مصوبه مشخصی در این خصوص در نظر گرفته شود.

حبیب کاشانی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه ۷۰۰ مناسبت در ۳۶۵ روز سال داریم، اظهار کرد: روز زن تنها یک مناسبت است و مناسبت های فراوان دیگری نیز داریم. در مواردی برای کارمندان شهرداری امتیازاتی در نظر گرفته می شود، اما در هیچ وزارت خانه و سازمانی چنین کاری انجام نمی شود. اگر برای امور داخلی این تخفیفات را پیش بینی کرده ایم در بودجه سال آینده لحاظ شود اما اگر قرار است شهر را اداره کنیم، نمی توان برای هر مناسبتی و برای هر قشری تخفیف در نظر گرفت. اگر چنین است که باید شهر را رایگان کنیم.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز بااشاره به قرار گرفتن در هفته گرامیداشت روز زن، اظهار کرد: جا دارد که ارائه خدمات به بانوان را در چنین مناسبت هایی ضرورری بدانیم و خوب است که با ارائه چنین خدماتی در این مناسبت ها موافقت کنیم.

وی افزود: می توان این موضوع را در دستور کار سال آینده قرار داد و در بودجه سال ۱۴۰۳ موضوع را مورد توجه قرار داد. این درخواست را باید به صورت یک لایحه مصوب ارائه داد و ارائه آن در این هفته موضوعیت دارد.

سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا در ادامه با بیان اینکه ما با این پیشنهاد موافقیم، تصریح کرد: باید زیرساخت های لازم برای اجرای این مصوبه در مترو و یا بی.آر.تی مورد توجه قرار بگیرد و این سنجیده شود که آیا امکان رعایت آن در بخش های مختلف از جمله بی.آر.تی وجود دارد یا خیر؟

 درنهایت یک فوریت لایحه تکریم و تجلیل از مقام زن در زادروز حضرت فاطمه زهرا(س) با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین در ادامه این جلسه «یک فوریت لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» با ۱۹ رأی موافق تصویب و مقرر شد که این لایحه در روزهای پیش رو در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد.

در ادامه این جلسه مهدی بابایی در جریان بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» ضمن تشریح جزئیات این طرح، اظهار کرد: شهرداری تهران موظف است در راستای تأمین حقوق عامه شهروندی، نظم عمومی در تردد، ایمنی معابر شهر در عرصه های عمومی با همکاری دستگاه های مسئول نسبت به ارائه برنامه و همچنین نسبت به تهیه دستورالعمل های مربوطه اقدام کند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ها باید براساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد، یادآور شد: دستورالعمل های ایمنی و نظارتی حفاری انشعابات و مسیرهای عملیات اجرایی سازمان های خدمات رسان که منجر به انسداد معابر و محدودسازی شبکه معابر و راه های عمومی و اخلال در تردد شهروندان می‌شود، باید توسط شهرداری به روز رسانی شود.

بابایی همچنین تصریح کرد: در راستای نظام مند شدن فرآیندها و هماهنگی واحدهای مرتبط شهرداری تهران، سازمان ها و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط، شهرداری تهران مکلف است با استفاده از ظرفیت سامانه های هوشمند موجود در شهرداری با سازمان های مرتبط «طرح ارتقاء ایمنی معابر، عرصه های عمومی و شبکه راه ها» را اجرا کند و در صورت عدم وجود سامانه هوشمند در راستای اجرای طرح، شهرداری موظف است در ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه نسبت به ایجاد و راه اندازی سامانه هوشمند اقدام کند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه به منظور رعایت الزامات ایمنی در معابر و عرصه های عمومی و فضاهای مجاور کلیه پروژه های اجرایی، نقشه های ایمنی، ضوابط و چک لیست های فنی و نظارتی باید طراحی و ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: اجرای دقیق الزامات سلامت، ایمنی و محیط زیست در راستای نظام نامه (HSE) شهرداری تهران در حوزه شهروندی با هدف پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی شهروندان در معابر و عرصه های عمومی شهر تهران انجام شود.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا نیز با بیان اینکه برخی گاردیل ها در خطوط بی آر تی منقطع شده و ممکن است هر لحظه منجر به خطر و تصادف شود، خاطرنشان کرد: حالا که سعی شده امور عملیاتی شود باید نسبت به فرونشست و گاردیل ها نیز ضروریاتی در لایحه قید شود.

بابایی با بیان اینکه شهرداری تهران متولی فرونشست نیست، گفت: الزامات شهرداری در برنامه چهارم در این خصوص لحاظ شده و در مورد فروریزش نیز شهرداری پس از حادثه اقدام می کند اما در مورد انشعابات باید در حوزه زیرساخت های زیرسطحی وارد شد.

  طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقاء ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» پس از انجام اصلاحات با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.

در جلسه امروز شورای شهر تهران مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی «طرح تمدید دوره فعالیت کارگروه موضوع ماده دهم (۱۰) مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲» با بیان اینکه این مصوبه در شهرداری تهران اجرایی شده و درخواست تمدید آن اعلام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه فرصتی تا پایان سال نداریم، تقاضا داریم که تا خردادماه سال ۱۴۰۳ پرونده ها در شهرداری تعیین تکلیف و اصل مصوبه اجرایی شود.

عباسی با بیان اینکه بنده در کمیسیون شهرسازی در مورد این لایحه بررسی نخواهم کرد و هر کمیسیونی می خواهد بررسی کند، یادآور شد: این اقدام مثل دیگر کارهای شهرداری در حوزه شهرسازی است. اگر این ماجرا عقیم مانده به دلیل ضعف عملکرد است و اینکه در دقیقه ۹۰ برای تصویب، لایحه در چند برگه کاغذ تحویل داده شود، درست نیست. نه تنها در ارائه لایحه بلکه در اجرای آن نیز تأخیر صورت گرفته است.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا با بیان اینکه در مورد مصوبه مربوط به منطقه ۲۲ بنده و آقای شربیانی در جلسات حضور یافتیم، یادآور شد: درخواست ما این است که معاونت شهرسازی گزارشات پرونده ها را به شورا ارسال کند تا بدانیم روال پرونده ها به کجا رسیده است. ما با اصل تمدید مصوبه موافقیم اما گزارش آن باید به قید فوریت به دست ما برسد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه ما این راه را داریم که طرح را تمدید کنیم اما معضلاتی وجود دارد که در صورت تمدید نیز تداوم خواهد یافت، یادآور شد: باید لایحه ای ارائه شود که بتوان معضلات را برطرف کرد. تأخیر در ارائه لایحه وجود داشته و باید به موقع تحویل داده می شد. اگر اعضا مخالف هستند می توان لایحه را در کمیسیون های مربوطه رسیدگی و پس از آن در صحن شورا ارائه کرد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه بدون حل شدن مشکل لایحه قابل اجرا نخواهد بود، تصریح کرد: بنده با تمدید طرح موافق نیستم و باید لایحه و طرح مورد بررسی قرار بگیرد. اگر لایحه مشکلات را رفع کرده و کمیسیون برنامه و بودجه بتواند نظرات خود را پس از رفع مشکلات، اعلام کند، می توان برای آن تصمیم گرفت.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه لایحه با تأخیر ارسال شده و باید به موقع ارائه می شد، گفت: جلسه کمیسیون مشترک این طرح برگزار و تمام موارد مورد بحث شد. معاون شهرسازی مواردی را اعلام کرد که باید برطرف شود چراکه تمدید طرح به تنهایی فایده ای ندارد؛ لذا مقرر شد موارد یک به یک بررسی و در لایحه ای مجزا ارائه شود. می توان جلسه ای مجزا برگزار و موارد را مجدداً بررسی کرد.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه برخی تعاونی ها با پیگیری های مکرر توانستند ۶ ماه مجوز بگیرند، یادآور شد: تمدید پروانه تعاونی ها تا پایان امسال به پایان می رسد و اگر قرار است تغییری رخ دهد بهتر است در این جلسه به نتیجه برسد.

وی همچنین تصریح کرد: می توان تنها تمدید طرح را تصویب کرد و بررسی ایرادات لایحه را به طور جداگانه بررسی کرد؛ چراکه در غیر این صورت تعاونی ها ناچار خواهند شد امور را از صفر آغاز کنند.

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه مصوبه حقوق مکتسبه منطقه ۲۲ بر اساس دستور العمل شورای عالی معماری و شهرسازی به مدت ۱۸ ماه تمدید شد، اظهار کرد: برای ۲۰۹ پرونده ۱۷ جلسه را با حضور دو عضو شورا را بررسی کردیم و ۶۹ پرونده رسیدگی شد که ۳۰ پرونده به مرحله ابلاغ رسید و۱۷ مورد دارای فرم عوارض سیستمی است و تمام موارد یک به یک احصا شد.

وی افزود: قرار بود برای افرادی که تسویه کردند حق مکتسبه لحاظ و عوارض آن به روز پرداخت شود؛ از تمام این پرونده ها به دلیل مشکلات ثبتی،قضایی و مسائل هیئت مدیره، چهار مورد به پروانه رسیده است. از تمام پرونده ها ۳۲ مورد پرونده باغ است. بحث ما این بود که فعلاً برای تمدید اقدام نکنیم و پیشنهاد بنده این بود که در ابتدا پرونده ها احصا و مشکلات حقوقی و قضایی آنها بررسی شود.

صارمی با بیان اینکه این موضوع مطرح شد که اگر مهلت تمدید نشود قدرت مذاکره وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: ما در ۳۲ پرونده باغات قدرت ورود نداشتیم؛ رئیس شورا تأکید داشت که باید لایحه ای را بنویسیم و ما همان روز تمدید را در دستور کار قرار دادیم و نامه را ارسال کردیم و معاونت برنامه ریزی ۴۰ روز پیش نامه ای به رئیس شورا برای تمدید طرح ارسال کرد.

وی ادامه داد: آقای زاکانی از ما پرسید که چرا طرح اجرا نشده و تأکید داشت اصلاحیه ای در نظر گرفته شود افرادی که پول داده اند به انداز طرح تفصیلی مبلغی نپردازند بلکه مازاد طرح تفصیلی امروز، پول بدهند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه این پرونده ها تا یک سال و نیم آینده نیز برطرف نمی شود، گفت: پرونده ها وضعیت پیچیده ای دارند اما اینکه پرونده ها به پروانه تبدیل شده یا نشده ما کار خود را انجام داده ایم و برخی افراد خودشان مراجعه نکرده اند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه کمیسیون های مشترک شورا از بهترین اعضا هستند اما بارها دیدیم که کمیسیون مشترک پیشنهاد مشخصی را با دو امضا ارائه کرده اما در صحن شورا توسط اعضای کمیسیون، طرح مورد خدشه قرار می گیرد، گفت: باید موضوعات در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت پیشنهادات ارائه شود. این اتفاق در شورای ششم زیاد رخ می دهد که کمیسیون های مشترک طرح هایی را ارائه می دهند اما خود به آن پایبند نیستند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه ما تمدید طرح را تصویب کردیم اما اشتباه این بود که توافقات صورت گرفته به رئیس کمیسیون شهرسازی که در جلسه بررسی طرح حضور نداشت، اعلام نشد، گفت: بر اساس آیین نامه شورا، باید یک فوریت لایحه ارائه و بررسی شود.

به پیشنهاد مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مقرر شد تمدید طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ در جلسه امروز به تصویب برسد و لایحه با قید یک فوریت مصوب شود و جزئیات و رفع موانع آن در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد که این پیشنهاد با حداکثر آراء تأیید شد.