در دویست و ششمین جلسه شورای شهر تهران، گزارش حسابرسی "شرکت سرمایه‌گذاری شهر" برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مورد بررسی اعضا قرار گرفت که در این خصوص حسابرس رسمی شورا در توضیحات سال های مالی مذکوراین شرکت عنوان کرد که مانده مطالبات از شرکت بازرگانی و بهره برداری کارکنان شهرداری تهران و شرکت نیک گستران میلاد به ترتیب به مبلغ 115.5 میلیارد ریال و 21.8 دهم میلیارد ریال بابت واردات کاغذ در سال 1388عنوان شده که بابت مبلغ مطالبات در سنوات مالی قبل در حساب ها ذخیره و شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در سنوات مالی قبل در سال مالی مورد گزارش منجر به نتیجه نگردیده، اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام، کلیه مدارک و مستندات این پرونده جهت اظهار نظر در حسن اجرای اقدامات و پیگیری های اتی به اداره کل حقوقی شهرداری تهران ارجاع شده است که در نهایت سود انباشته سال و دریافتنی های تجاری هرکدام به مبلغ 115 هزار میلیارد ریال کاهش خواهد یافت.

حسابرس شورا در ادامه اذعان کرد: پاسخ تأییدیه های درخواستی و دریافتی از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به ترتیب دارای مبلغ 42.6 میلیارد ریال و 11 میلیارد ریال دارای مغایرت بوده و صورت تطبیق مانده حساب های فیمابین تا تاریخ این گزارش دریافت نشده است. از این رو، مؤسسه نیز نتوانسته از سایر روش های حسابرسی آثار احتمالی ناشی از دریافت تأییدیه های مذبور و رفع مغایرت ها، در صورت های مالی را تعیین کند.

وی یادآور شد: شرکت در سال مالی مورد گزارش اقدام انعقاد قرارداد خرید 2 هزار قطعه چرخ قطار مترو از شرکت واگن سازی تهران و شرکت فناوین ریل به مبلغ 568 میلیارد ریال و فروش به شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه به میزان 585 میلیارد ریال نموده است که با توجه به این موضوعات مبالغ خرید و فروش در حساب ها منظور شده و  سود خالص سال مالی گزارش به مبلغ 17 میلیارد ریال کاهش و تعهدات آن تعدیل خواهد شد.

در پایان این حسابرس صورت های مالی یادشده را برای سال مالی از جنبه های با اهمیت به نحو مطلوب عنوان کرد و در خصوص حسابرسی های صورت گرفته 1400 و 1401 برخی بند های آن را انجام نشده خواند.

مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران در طرح سوالی اظهار کرد که با توجه به بررسی گزارش حسابرسی "شرکت سرمایه‌گذاری شهر" برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بندهایی برای هرسال تعریف شده بود که محوری ترین آنها تعیین تکلیف بدهی شرکت بازرگانی، تکلیف شرکت به تعیین تکلیف دعاوی حقوقی آریو همراه بابت تجهیزات بی سیم، تعیین تکلیف در خصوص اقلام راکد به حساب های دریافتی و پرداختی و... بود لازم است تا موارد به طور شفاف مورد بررسی قرار گیرد.

حمید حامدی زاده  در جریان بررسی شرکت سرمایه‌گذاری شهر با بیان اینکه این مجموعه در چندین سال اخیر درگیر سه مسئله اصلی است که باعث شده گزارش حسابرسی ما مشروط باشد، اظهار کرد: در تکالیفی که شورا برای سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ برای ما در نظر گرفته، این سه مسئله وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: خرید کاغذ به سفارش مؤسسه همشهری انجام شده بود و با توجه به اینکه از پیمانکاری که واردات انجام داده بود، مطالبه داشتیم، قرار بر این بود که امور توسط پیمانکار دیگری از زیرمجموعه اراضی عباس آباد صورت بگیرد.

حامدی زاده ادامه داد: چند شرکت شهرداری با این مسئله درگیر هستند و آثار مالی آن متوجه شرکت سرمایه گذاری شهر شده، به همین دلیل گزارش حسابرسی ما مشروط است. ما از اداره کل حقوقی درخواست کردیم و پرونده را به مراجع قضایی ارسال کردند تا سیر قانونی خود را طی کند و موارد جمع بندی شود.

وی افزود: در کمیسیون ماده ۳۸ دو پرونده داریم که یک مورد آن مربوط به شرکت آریا رسانه بود و در خصوص شبکه بی سیم شهرداری پیمانکار وظایف خود را انجام نداده و دلیل آن را عدم دریافت مجوز بهره برداری توسط شهرداری اعلام کرده و بر اساس استعلاماتی که از سازمان تنظیم مقررات انجام دادیم واردات تجهیزات ارتباطی مجوز بهره برداری نداشته است. موارد در حال بررسی است و پس از اعلام نظر کارشناس کمیسیون، حق و حقوق شهرداری تهران در این زمینه تعیین تکلیف خواهد شد.

وی افزود: ۴۶ دستگاه اتوبوس باید از ترکیه وارد کشور می شد که پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرده و چهار دستگاه اتوبوس وارد شده و در پا رکینگ شرکت واحد اتوبوسرانی خوابیده و به دلیل کمبود تجهیزات برقی و باتری راه اندازی نشده است. شرکت اتوبوسرانی از شرکت های دانش بنیان درخواست هایی را برای تأمین تجهیزات اعلام کرده است. در مجموع ما مطالبات شهرداری را در خصوص خسارات وارده مطرح کرده ایم و پیگیر موضوع هستیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شهر با بیان اینکه ما تعهداتی به بورس دادیم که الزامات را رعایت خواهیم کرد تا مشکلات بورسی حل و فصل شود؛ اظهار کرد: با تکالیفی که برعهده ما گذاشته خواهد شد و همچنین پیش بینی الزامات مشکلات ما با بورس رفع خواهد شد.

گزارش حسابرسی شرکت سرمایه گذاری شهر برای سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ضمن تأکید بر انجام تکالیف قید شده در گزارش با حداکثر آراء موافق تأیید شد.

در این جلسه اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران»، مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شد. 

در ابتدا مهدی عباسی گفت: به نظر می‌رسد اگر در اساسنامه‌ها و به طور کلی این تکلیف وجود داشت که در6 ماه یک بار گزارشی از مصوبات هیئت مدیره‌ها برای اطلاع به شورا ارسال می‌شد؛ تکلیف خوبی بود. می‌توان از همین اساسنامه‌ها آغاز کرده و به سایر اساسنامه‌ها اضافه کرد. 

در جریان بررسی این اساسنامه و پس از بیان پاره‌ای از اصلاحات از سوی اعضاء، خاصه باف، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری، در پاسخ به نکات مطرح شده با اشاره به تبصره سوم این اساسنامه مبنی بر اینکه مشارکت سازمان از طریق خرید سهام و سرمایه‌گذاری در هر شرکت خارج از شهرداری منوط به اخذ مجوز از سوی شورای شهر است؛ توضیح داد: یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که در مورد پروژه‌های قفل شده انجام شد، بی تدبیری برخی از مدیران و برخی از سیاسی باز‌ی‌ها بود که پای عموم پرونده‌های سازمان سرمایه‌گذاری را به محاکم قضایی کشانده است. 

وی ادامه داد: در جریان این سیاسی بازی‌ها قرارداد ۱۱۱ پروژه منعقد شده که ۱۶ مورد از این تعداد، قفل شده که در تلاش برای رفع آن هستیم چرا که در این میان این حقوق مردم است که تضییع می‌شود. اگر شهرداری نتواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود بهره برده و با تسهیلگری جذب سرمایه کند، این اقدام بی‌فایده خواهد بود.

خاصه باف با بیان اینکه ما مطابق آنچه در تبصره ۱۹ ثبت شده، اقدام کرده‌ایم اما به دلیل حجم بالا بر اساس مورد و با تایید هیئت مدیره می‌توان تفویض انجام داد. امروزه مدیریت کلان شهری مانند تهران دیگر با درآمدهای سنتی امکان‌پذیر نیست. ما برای این منظور به مشارکت بخش خصوصی و مردم نیاز داریم. 

در پایان این اساسنامه با برخی اصلاحات به تصویب اعضای شورای شهر رسید.