به گزارش اکوایران ،مهدی چمران در حاشیه دویست و هفتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اساسنامه سازمان زیباسازی در جلسه امروز بررسی می‌شود، اظهار کرد: پرونده باغات نیز در این جلسه بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار است آنچه به موتورهای برقی اختصاص داده شده در درجه اول برای کسانی باشد که در شهرداری تهران خدمت‌رسانی می‌کنند، یادآور شد: با توجه با اینکه ممکن است قیمت این موتورها بالاتر از موتورهای بنزینی باشد، تشویقاتی برای مردم در نظر گرفته خواهد شد. البته از سازندگان داخلی درخواست می‌کنیم نسبت به ساخت موتورهای برقی اقدام کنند؛ هرچند به زیرساخت نیاز دارد.

چمران با بیان اینکه با کمک دادستانی ساختمان‌های ناایمن به ویژه ساختمان‌های بزرگ شناسایی شدند و پس از آن مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده از تعداد ساختمان های ناایمن کاسته شد و امیدواریم از تعداد ساختمان‌های ناایمن درجه یک مجددا هم کاسته شود. 

وی با تاکید بر اینکه برخی بیمارستان های قدیمی ناایمن هستند و به چند بیمارستان اخطار داده شده که نسبت به ایمن‌سازی و یا حتی تغییر ساختمان اقدام کنند، گفت: ساختمان‌های جدید از مقاومت و ایمنی برخوردار هستند.

 چمران همچنین در صحن شورا اظهار کرد: علاوه بر نامگذاری یکی از معابر شهر به نام یکی از شهدای کرمان، درخواست داریم که تندیسی برای این شهدا به ویژه «دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی» ساخته شود که این را به سازمان زیباسازی هم اعلام کرده ایم.

نامگذاری ۹ خیابان تهران به نام شهدای زن 

در جلسه امروز شورای شهر تهران ، نامگذاری ۹ خیابان، چهار کوچه و یک باغ فاقد نام در مناطق ۳، ۵، ۷، ۱۳، ۱۵ و ۲۲ انجام شد.

در این جلسه نام ۹ خیابان در منطقه سه و حدفاصل خیابان نلسون ماندلا و ولیعصر با حفظ شماره تغییر کرد؛ به طوری که خیابان یازدهم به نام شهیده شیرین روحانی راد، خیابان هفدهم به نام شهیده طیبه واعظی، خیابان نوزدهم به نام شهیده فاطمه ترکمان، خیابان بیست و یکم به نام شهیده ایران قربانی، خیابان بیست و سوم به نام شهیده مریم فرهانیان، خیابان بیست و پنجم به نام بانو مریم حلیمه خانیان، خیابان چهاردهم به نام شهیده زلیخا مجیدی گجک و خیابان هجدهم به نام شهیده ناهید حقگو نامگذاری شدند.

همچنین کوچه دوم در خیابان شهید عشوری غربی در منطقه هفت به نام شهیده مریم آهنی، کوچه هشت متری سوم در خیابان دماوند در منطقه ۱۳ به نام شهیده فرحناز حسنی آذر، کوچه نیک در خیابان خاور در منطقه ۱۵ به نام شهیده طاهره پرچمی پور، معبر نسیم نهم در بزرگراه شهید فهمیده در منطقه ۲۲ به نام شهیده فائزه رحیمی( شهیده حادثه تروریستی کرمان) و باغ فاقد نام در خیابان آیت الله کاشانی در منطقه پنج به نام باغ انارستان مادر تغییر کرد.

دراین جلسه همچنین محمد آخوندی ،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم در تذکری با اشاره به بررسی متمم بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: درخواست داریم اعضا متمم را بررسی کنند و نظرات خود را تا شنبه هفته آینده به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهند.

وی ادامه داد : با توجه به اینکه باید لایحه سال آینده در بهمن ماه ارائه شود و یک هفته تا پایان دی ماه زمان داریم، درخواست داریم که اعضا متمم را بررسی کنند و نظرات خود را تا شنبه هفته آینده به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهند.

مهدی عباسی نیز در این جلسه با اشاره به ریزش ساختمان در تهران به دلیل گودبرداری و جان باختن دو شهروند تهرانی، اگفت: شهرداری مناطق جهت جلوگیری از فروریزش ها و فرونشست ها، برای گودبرداری ها ملاحظات قانونی لازم را داشته باشند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران هم  در خصوص احداث مسجدی واقع در بزرگراه نواب که قریب به 30 ساله معلق مانده بود، بیان کرد: ۳۲ سال است که این مسجد در دست بناست، امنای آن از سال ۸۲ تا کنون منتظر احداث و ساخت مسجدی با نام حضرت زهرا (س) که بانیان آن مردم هستند؛ از این رو با مشورت و همکاری سایر دوستان، زمین و مبلغی برای این منظور در اختیار متولیان قرار گرفت تا ساخت این مسجد انجام شود. در اینجا از همه مسئولان و افرادی که در این اقدام نقش داشته و تلاش کردند، تشکر می‌کنیم. 

در ادامه این جلسه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  در جریان بررسی «اصلاحیه مصوبه عوارض بر تبلیغات محیطی، تابلوهای معرف کاربری منصوب در شهر تهران در سال ۱۴۰۲» با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران، اصلاحیه بر مصوبه عوارض محیطی را ارائه کرده است، اظهار کرد: بر اساس تبصره به بند پنجم ماده یکم مصوبه، در صورتی که طول تابلوی منصوبه، مازاد بر میزان استاندارد (۳۰۰ سانتی متر) باشد، میزان مازاد بر استاندارد مشمول پرداخت عوارض بر اساس جدول قید شده در مصوبه خواهد بود.

وی افزود: بر اساس اصلاح تبصره ششم، عبارت «نصب هرگونه تابلو با هر ایجاد و با هر نوع تبلیغ دارای مجوز اعم از داخلی، خارجی و تحت لیسانس که دارای رنگ، نشان، قلم و آرم مخصوص یا انحصاری ثبت شده هستند و به نوعی شاخص محسوب می شوند، مادامی که به صورت فرامنطقه ای در شعبات متعدد به شکل زنجیره ای اقدام به تبلیغ کالا، محصول و خدمات می کنند، تابلوی غیرمعرف و غیر استاندارد شناخته شده و مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه می شوند» جایگزین عبارت پیشین این مصوبه شد.

پیرهادی همچنین تصریح کرد: بر اساس تبصره دهم عبارت «پنج درصد عوارض کل محاسبه شده مطابق جداول مصوبه خواهد شد» جایگزین عبارت «به ازای هر ۱۰ متر مربع افزایش مساحت، پنج درصد به ضریب مندرج در جداول اضافه خواهد شد»، می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس اصلاح تبصره دوازدهم برای بیش از ۴۰ مترمربع ۱۰ درصد به مبلغ کل عوارض محاسبه شده اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: براساس تبصره دوم ماده پنجم کلیه مؤدیان و مشمولین پرداخت عوارض موضوع این مصوبه در صورت پرداخت نقدی و یکجای عوارض تا پایان سال جاری مشمول ۱۰ درصد جایزه خوش حسابی می شوند.

 مورد پلاک ثبتی از حیث باغ و غیرباغ بودن در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف شدند که از این تعداد 8 مورد باغ و 2 مورد غیر باغ اعلام شدند.

اولین پلاک ثبتی که جعفر شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورا شرایط و ویژگی آن را جهت بررسی اعلام کرد، ملکی به مساحت 656 متر مربع واقع در منطقه 1 بود؛ این پلاک حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین مشجر و  فاقد رای کمیسیون ماده ۱۲ بود. پلاک مذکور به دلیل تصاویر هوایی دارای رای ماده واحده جزء پنجم نیز بود؛ در مجموع کمیسیون این پلاک را باغ اعلام کرد که نظر کمیسیون با اکثریت آرای موافق اعضاء تایید شده و ملک مورد نظر باغ اعلام شد.

مورد بعدی، پلاک ثبتی به مساحت ۳.۹۷ متر مربع واقع در منطقه ۱ و فاقد حد نصاب درختان بوده و سند آن یک قطعه باغ بود. بر اساس تصاویر هوایی این پلاک نیز رای ماده واحده جزء پنجم را نیز داشت، بنابر دلایل ذکر شده، رای کمیسیون ناظر بر باغ بودن آن بود که پلاک نیز باغ اعلام شد.

پرونده بعدی مورد بررسی که شربیانی به ذکر شرایط و ویژگی‌های آن پرداخت، ملکی به مساحت ۱۲۹۰ متر واقع در منطقه 21 بود؛ حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه زمین غیر مواد بوده کمیسیون ماده ۱۲ آن را دایر باغ اعلام کرده بود؛ نظر کمیسیون مورد تایید واقع شده و این پلاک با 15رای موافق اعضاء باغ اعلام شد.

پلاک ثبتی چهارم، ملکی به مساحت ۵۷۸.5 متر مربع واقع در منطقه ۲، دارای حد نصاب درختان بود که سند مالکیت آن یک قطعه زمین مشجر با درختان موجود بود. رای کمیسیون ماده ۱۲ برای پلاک مادر این ملک دایر باغ بود که این پلاک نیز باغ اعلام شد.

ملک مورد بررسی بعدی به مساحت ۵۰۰۰ متر واقع در منطقه ۲۱، فاقد حد نصاب درختان بوده و سند مالکیت آن یک قطعه زمین متعلق به بنیاد شهید بود. این پلاک رای کمیسیون ماده ۱۲ را نداشته اما بر اساس تصاویر هوایی دارای رای ماده واحده جزء پنجم بود. این ملک تفکیک از یک قطعه باغ بزرگ بود و به این دلیل رای کمیسیون ناظر بر باغ بودن آن بود. پلاک ثبتی مذکور با همین دلیل یعنی تفکیک از یک باغ بزرگ، باغ اعلام شد.

مورد بعدی مورد بررسی، پلاک ثبتی به مساحت ۹۹۰ متر مربع واقع در منطقه ۱۹ بود؛ دارای حد نصاب درختان، رای کمیسیون و نیز رای ماده واحده جزء پنجم بوده و سند آن یک قطعه باغ بود، بنابراین کمیسیون آن را باغ اعلام کرده بود که نظر کمیسیون به تایید اعضا رسیده و این ملک باغ اعلام شد.

پلاک ثبتی بعدی ملکی به مساحت ۴۴۴ متر مربع واقع در منطقه ۵ بود؛ فاقد حد نصاب درختان بوده سند آن یک قطعه زمین مشجر بود. رای کمیسیون بر دایر مشجر و باغ بودن این ملک بود. پلاک ثبتی مورد بررسی نیز به دلیل تفکیک از یک باغ، باغ اعلام شد. تصاویر هوایی نیز موید موضوع بود.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در روند بررسی ویژگی‌های این پلاک و نیز رای کمیسیون، توضیح داد: علت رای کمیسیون ماده 12 مبنی بر باغ بودن این پلاک این بود که ماده 12 سند مادر که کل اراضی را دربر می‌گیرد، دایر مشجر بود و بر این اساس رای کمیسیون در خصوص این پلاک، باغ بوده است.

عباسی در توضیحاتی تکمیلی اظهار داشت: مقرر شد در چارچوب ضوابط ساخت و ساز، مواردی که زمان آن‌ها گذشته و با پلاک‌های ساخته شده محاصره شده‌ و تقریبا قابلیت باغ شدن را ندارند، فرصتی برایشان در آن ساخت و ساز به منظور جبران لحاظ شود. در نهایت این پلاک با اکثریت آرای اعضاء غیر باغ اعلام شد.

پرونده نهم، به بررسی ملکی به مساحت ۹۳۰ متر مربع واقع در منطقه ۴ اختصاص داشت که این پلاک دارای حد نصاب درختان نبوده و سند آن یک قطعه زمین بود. تصاویر هوایی مربوطه هم غلبه پوشش درختان را نشان می‌داد، یا این تفاسیر، کمیسیون رأی به باغ بودن این پلاک داده بود که نظر کمیسیون به تأیید اعضاء رسیده و این پلاک ثبتی باغ اعلام شد.

به همین ترتیب پلاک ثبتی مورد بررسی بعدی، ملکی به مساحت ۹۶۵ مترمربع واقع در منطقه ۵ بود؛ حد نصاب درختان را نداشته و سند آن یک قطعه توتستان بود. کمیسیون ماده 12 آن ناظر بر بایر بودن آن بود اما مطابق بند 1 ماده واحده جزء پنجم به دلیل غلبه پوشش درختان، کمیسیون این پلاک را باغ اعلام کرده بود. در این مورد هم نظر کمیسیون تأیید شده و این پلاک باغ اعلام شد.

مورد آخر هم پلاک ثبتی به مساحت 1284 متر مربع واقع در منطقه 5 بود که این ملک حد نصاب درختان را نداشته، سند آن یک قطعه زمین بود و کمیسیون ماده ۱۲ آن را یک زمین بایر تشخیص داده بود. پس از برخی بررسی‌ها در این مورد در نهایت پیشنهاد کمیسیون مبنی بر باغ بودن این ملک پذیرفته نشده و پلاک مورد نظر غیرباغ اعلام شد.

در جلسه امروز اعضای شورای شهر تهران اساسنامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ماده سه اساسنامه سازمان زیباسازی بر توسعه و ارتقاء کیفیت منظر شهری مبتنی بر معماری ایرانی – اسلامی و التزام بخشی به تبلیغات محیطی مبلمان شهری، میادین، گرافیک شهری و انسجام‌ بخشی به هویت ایرانی – اسلامی در شهر تهران به عنوان اهداف این سازمان تأکید دارد.

وی اضافه کرد: مواد سه و چهار این اساسنامه امروز مورد بحث قرار می‌گیرد، چرا که مابقی مواد در اساسنامه تیپ سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران پیشتر به تصویب رسیده است.

عضو شورای شهر تهران دامه داد: در کیفیت و ساماندهی و پیاده‌سازی سیما و منظر شهری، معماری ایرانی – اسلامی باید در نظر گرفته شود و هم در التزام بخشی هویت ایرانی – اسلامی این موضوع مدنظر گرفته شده و در حقیقت در هر دو بخش معماری ایرانی – اسلامی مورد تأکید قرار گرفته شده است.

در ادامه مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران گفت: واژه گرافیک شهری نیز باید اصلاح و کلمه درستی جایگزین آن شود. بهتر است از کلمه طراحی شهری استفاده کنیم و تکرار هویت‌ بخشی ایرانی - اسلامی نیز در دو سطر لزومی ندارد.

در ادامه امانی تأکید کرد: ماده چهارم اساسنامه به وظایف و اختیارات سازمان زیباسازی پرداخته و جلب مشارکت دستگاه‌های ذیربط را مورد تأکید قرار داده است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی و اقدام لازم برای التزام بخشی به تابلوها، نوشتارها و کلیه تبلیغات تجاری واحدهای صنفی دولتی و خصوصی در این ماده مورد تأکید قرار گرفته است.

قائمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در مواد سه و چهار این اساسنامه از عبارت طراحی سیما و منظر شهری صحبت شده است، تصریح کرد: تذکر من این است که موضوع طراحی سیما و منظر شهری با مأموریت معاونت شهرسازی در این حوزه تداخل پیدا نکند.

تشکری هاشمی نیز در جریان بررسی اساسنامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران، گفت: در بند ۱۱ این اساسنامه مثالی از فعالیت‌های اجرایی این سازمان در حوزه پیاده راه سازی مطرح شده است در حالی که کاری صرفا عمرانی است هرچند که باید استانداردی برای پیاده‌راه‌ها داشته باشیم، اما ورود سازمان زیباسازی به کارهای عمرانی تداخلی را با سایر بخش‌های شهرداری تهران ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پیاده‌راه مسائل عمرانی و ترافیکی دارد که باید رعایت شود. پیشنهاد اجرا می‌تواند از طریق سازمان زیباسازی انجام شود اما فعالیت‌های عمرانی پس از تصویب سازمان زیباسازی بهتر است توسط بخش فنی عمرانی اجرایی شود.

در ادامه این جلسه حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز اظهار کرد: سازمان زیباسازی در بحث پیاده‌روها دخالتی ندارد و فقط پیاده‌راه‌ها که در میدان‌گاه‌ها قرار گرفته‌اند توسط این سازمان مورد توجه قرار می‌گیرند.

در ادامه چمران بار دیگر تاکید کرد: تفاوت پیاده‌رو با پیاده‌راه‌ها از این منظر است که پیاده‌راه‌ها شرایط خاصی دارند چرا که در آنها المان‌های تزئینی و شهری وجود دارد. لذا پیشنهاد می‌شود که موضوع پیاده‌روها در اساسنامه حذف و فقط پیاده‌راه‌ها در اساسنامه‌ باقی بماند.

امانی ادامه داد: دو موضوع طراحی و اجرا باید در اساسنامه مورد توجه قرار گیرد طراحی باید توسط سازمان زیباسازی انجام شود و اجرا به بخش فنی عمرانی سپرده شود.

نظری معاون خدمات شهری شهر تهران در این مورد گفت: ما هم موافق هستیم که اجرا به بخش فنی عمرانی سپرده شود، اما سیاست‌گذاری و طراحی توسط سازمان زیباسازی انجام شود.

بنابراین گزارش، نهایتا اساسنامه سازمان زیباسازی با اصلاحاتی که توسط اعضا پیشنهاد شد، با رأی حداکثری اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضای شورا با رأی مثبت خود پرویز سروری را به عنوان نماینده شورا (جایگزین) از شخصیت های صاحب نظر در حوزه های مأموریتی موضوع بند «چ» ذیل تبصره دوم (۲) مصوبه «اصلاحیه مصوبه اعطای نشان های شهروندی» انتخاب کردند و همچنین با رأی دیگر خود بصیر موحدی را به عنوان نماینده شورای اسلامی شهر تهران جهت عضویت در هیأت های حل اختلاف مالیاتی «موضوع بند سوم (۳) ماده دویست و چهل و چهار (۲۴۴ ) قانون مالیات های مستقیم» انتخاب کردند.