به گزارش اکوایران، آمارها نشان می‌­دهد که کاهش قدرت خرید مسکن و عرضه ناکافی سبب شد فروش خانه‌­های چندساله در آمریکا سال گذشته به کم­ترین میزان خود در طول 28 سال گذشته برسد.

به گفته اتحادیه ملی مشاوران املاک آمریکا، فروش خانه‌­های چندساله در این کشور، که بیشتر بازار مسکن را تشکیل می‌دهد، سال 2023 با 19 درصد کاهش به حدود 4 میلیون رسید، که پایین‌ترین میزان از سال 1995 محسوب می‌شود.

از منظر تحلیلگران وال استریت ژورنال، پس از دوسال افزایش در فروش و قیمت خانه­‌ها، بازار مسکن آمریکا در اواسط 2022 ناگهان ایستاد. تلاش‌­های فدرال رزرو برای مهار تورم و کاهش رونق اقتصاد به وسیله افزایش نرخ بهره معیار، نرخ‌­های وام مسکن را افزایش و خریداران را وحشت‌زده کرد.

در سال 2023، افزایش همزمان نرخ وام و قیمت خانه‌­ها سبب شد خرید خانه برای بسیای از خریداران بالقوه گران شود. میانگین نرخ وام در طول این دوره بین 6 تا 8 درصد در نوسان بوده است.

موجودی خانه‌­های برای فروش نیز در طول سال گذشته در سطح بسیار پایینی بوده است، به طوری که با وجود کاهش در تقاضا، قیمت مسکن را بالا نگه داشت. بسیاری از مالکان که وام با نرخ پایین دریافت کرده بودند تصمیم گرفتند درجای خود بمانند، چراکه برای عوض کردن ملک خود باید وام با نرخ بالاتری دریافت می­‌کردند.
 

فروش مسکن در آمریکا

میانگین قیمت مسکن ملی در آمریکا در ماه گذشته 4.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و به 382 هزار و 600 دلار رسید.

با این وجود، برخی اقتصاددانان معتقدند فعالیت خرید مسکن احتمالا در 2024 افزایش خواهد یافت، چراکه نرخ‌های وام شروع به کاهش کرده­‌اند و افرادی که خرید خود را به تعویق انداخته‌­اند ممکن است نتوانند منتظر بمانند.

با اینحال، موجودی پایین خانه‌­ها قیمت­‌ها را بالا نگه داشته است.

به گفته اقتصاددان ارشد در شرکت خدمات مالی کورلاجیک، حتی برای افرادی که می‌توانند از پس نرخ­‌های بهره برآیند، این کاهش در موجودی خانه­‌های فروشی آنها را از ورود به بازار باز می‌دارد.

به گفته اتحادیه ملی مشاوران املاک، یک خانه معمولی در ماه دسامبر حدود 29 روز در بازار بوده است که نسبت به [مدت] 26 روز [انتظار] در سال گذشته بیشتر است. از سوی دیگر، حدود 29 درصد از خریداران خانه در ماه گذشته خانه اولی‌­ها بوده‌اند، که نسبت به 31 درصدِ سال قبل کاهش داشته است. حدود 29 درصد از خرید خانه­‌های چندساله در ماه گذشته نیز به صورت نقدی انجام شده است، که افزایش یک درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

به گفته یک مشاور املاک، فعالیت خرید از ابتدای سال جاری میلادی بهبود یافته است، مردم احساس راحتی بیشتری می­‌کنند، چراکه نرخ‌­ها اندکی کاهش داشته‌اند؛ ولی هنوز برخی خریداران محتاط هستند.

کاهش در نرخ‌­ها اعتماد سازندگان را نیز افزایش داده است. وزارت مسکن آمریکا اعلام کرد که سال گذشته شاخص شروع ساخت خانه حدود 9 درصد کاهش داشته است و به 1.41 میلیون واحد رسیده است.