به گزارش اکوایران، شهرداری تهران مبنای محاسبه عوارض و ارزش‌افزوده «اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات شهرسازی» را مشخص کرده است. شهرداری تهران طبق قانون اجازه دارد که از ابتدای سال 1403 نسبت به اخذ عوارض ساختمانی، ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی تهران طبق مصوبه جدید عمل کند. همچنین، این نهاد مجاز است برای تعیین ارزش معاملاتی ساختمان‌های موضوع تبصره 11 ماده صد قانون شهرداری از این مصوبه استفاده نماید.

در این مصوبه، نحوه محاسبه «عوارض» و «ارزش‌افزوده» اجرای طرح‌های شهرسازی مشخص شده است. به بیان دقیق‌تر، مشخص شده است که فرمول محاسبه «عوارض زیربنای مسکونی»، «عوارض زیربنای غیرمسکونی» و «عوارض مستحدثات واقع در محوطه املاک» مشخص شده است.

همچنین، عوارض «ارزش‌افزوده» ناشی از «تعیین» و «تغییر» کاربری عرصه در اجرای طرح‌های توسعه شهری و عوارض ارزش‌افزوده ناشی از «اجرای طرح‌های عمران شهری» و دیوارکشی و حصارکشی نیز در این مصوبه تعیین شده است.

محاسبه عوارض زیربنای مسکونیو غیرمسکونی در سال 1403

طبق قوانین جدید، به ازای کلیه بنای ناخالص مورد درخواست مسکونی پس از کسر زیربنای اختصاص یافته به پارکینگ‌های مورد نیاز، مطابق با جداول چهارگانه‌ای که در مشروح مصوبه لحاظ شده، عوارض زیربنای مسکونی بر اساس فرمول مشخصی محاسبه می‌شود. همچنین، مساحت درنظر گرفته‌شده برای هر پارکینگ 12.5 متر مربع تعیین شده است.

این فرمول، تابعی از میانگین مساحت واحد مسکونی بیش از 150 متر مربع، ضریب مشخص و مساحت زیربنای ناخالص مسکونی در هر طبقه است.

همچنین، عوارض زیربنای غیرمسکونی برای 5 نوع بنا به طور جداگانه محاسبه شده است. این 5 نوع شامل «زیربنای تجاری»، «زیربنای اداری»، «زیربنای مختلط»، «زیربنای صنعتی» و «زیربنای خدماتی» می‌شوند و هر یک فرمول محاسبه و جداول مربوط به خود را دارند که در فایل اصلی مصوبه به تفصیل لحاظ شده است.

همچنین، در تبصره چهارم این مصوبه ذکر شده است که اگر زمینی دارای چند بر باشد، عوارض آن بر اساس قیمت منطقه‌ای گران‌ترین بر ملک مشرف و دارای دسترسی به معبر محاسبه خواهد شد.

معافیت‌های پرداخت عوارض در سال 1403

در ماده یازدهم این مصوبه که تحت عنوان «کلیات» از آن یاد شده، درخواست‌های تعمیرات غیراساسی به شرح جدولی که در این مصوبه لحاظ شده مشمول عوارض موضوع این مصوبه نمی‌شود.

021111

علاوه بر این ردیف‌ها، 10 مورد دیگر نیز ضمن اخذ پروانه از شهرداری مشمول پرداخت عوارض نیستند. از جمله این موارد می‌توان به مقاوم‌سازی لرزه‌ای در محدوده مصوب بافت فرسوده مطابق دستورعامل ملاک عمل اشاره کرد.

 جزییات لایحه پیشنهادی شهرداری